Performancing Metrics

محمدبن سلمان جاه طلب، عربستان را وارد جنگی کثیف در یمن کرد | اتاق خبر
کد خبر: 307684
تاریخ انتشار: 19 دی 1394 - 22:23
ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به جاه طلبی ها و بلندپروازی ها سیاسی و اقتصادی محمد بن سلمان وزیر دفاع و معاون ولیعهد عربستان نوشت: او کشورش را در یک جنگ کثیف و بی رحمانه در یمن، بدون هیچ گونه چشم اندازی برای پایان آن، فرو برده است.

اتاق خبر - ایندیپندنت نوشت: محمد سلمان زمانی که تنها 12 سال داشت در نشست های حکومتی که توسط پدرش سلمان به عنوان فرماندار استان ریاض ، هدایت می شد، شرکت می کرد و 17 سال بعد در سن 29 سالگی به عنوان جوان ترین وزیر دفاع جهان برگزیده و سپس کشورش را در یک جنگ بی رحمانه در یمن، بدون هیچ گونه چشم اندازی برای پایان آن، فروبرد.


این روزنامه نوشت: عربستان سعودی در حال حاضر نیز توسط همین فرد که به نظر می رسد به شدت عجله دارد تبدیل به قوی ترین رهبر در خاورمیانه شود، وارد یک مبارزه خطرناک با دشمن منطقه ایش، ایران شده است.
ایندیپندنت افزود: محمد بن سلمان در حالی که هنوز جوان بود وارد معاملات ملک و سهام شد و برخلاف برادران بزرگ ترش برای تحصیل به خارج از عربستان نرفت و دانشگاه ریاض را برای تحصیل رشته حقوق انتخاب کرد . همکارانش وی را به عنوان مردی جوان که علاقه ای به کشیدن سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی و مهمانی ندارد، می شناسند.
این روزنامه با اشاره به همزمانی رشد محمد بن سلمان با قدرت گرفتن پدرش در سیستم حکومتی پادشاهی عربستان، افزود: در سال 2011 میلادی پدرش به عنوان معاون ولیعهد انتخاب شد و وزارت دفاع سعودی با بودجه وسیع و معاملات سودآور در اختیار او قرار گرفت.
ایندیپندنت بابیان اینکه منتقدان مدعی هستند که محمد بن سلمان ثروت زیادی را انباشته است، نوشت: وقتی که سلمان در ژانویه سال 2015 میلادی به عنوان پادشاه عربستان انتخاب شد، او بیمار و به شدت متکی به پسرش بود.
این روزنامه نوشت: گفته می شود که پادشاه 79 ساله عربستان دچار بیماری زوال عقل شده و قادر به تمرکز بیش از چند ساعت در روز نیست و عملاً محمد بن سلمان قدرت واقعی را عربستان در دست دارد.
این روزنامه افزود: قدرت محمد بن سلمان در چند ماه نخست حکومت پدرش به شدت افزایش یافت و ضمن به دست آوردن وزارت دفاع، مدیریت شرکت نفتی آرامکو و نهاد جدید تأسیس اما قدرتمند شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان و نیز صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور را بر عهده گرفت.
ایندیپندنت نوشت: محمد بن سلمان اگرچه به عنوان معاون ولیعهد عربستان نام برده می شود اما موقعیتش از رقیبش محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان، به دلیل توانایی اش در جذب درباریان، بهتر است.
این روزنامه با اشاره به عملکرد قابل توجه محمد بن سلمان در ساختار بوروکراسی عربستان سعودی، عنوان کرد: او به شدت کار می کند و دارای برنامه های اقتصادی است و همین امر سبب شده است که میان جوانان کسب محبوبیت کند.
ایندیپندنت افزود: 70 درصد از جمعیت عربستان زیر 30 سال سن دارند و نرخ بیکاری در میان جوانان این کشور بسیار بالا و بین 20 تا 25 درصد برآورد می شود.
این روزنامه اضافه کرد: اما محمد بن سلمان با همان تعصبی که اصلاحات اقتصادی دنبال می کند، عربستان را وارد یک جنگ کثیف در یمن کرد.
ایندیپندنت افزود: در ماه مارس گذشته محمد سلمان یک کمپین نظامی علیه نیروهای حوثی با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مخلوع یمن تشکیل و بعد از دهه ها حرکت محافظه کار انه سعودی ها، تحت عنوان عملیات طوفان قاطع وارد جنگ در این کشور شد.
این روزنامه با بیان اینکه محمد بن سلمان هدفش به دست آوردن یک پیروزی سریع و قاطع تحت رهبری اش و ارتقاء جایگاهش در ساختار حکومت سلسله مراتبی عربستان سعودی بود، افزود: اما او این واقعیت را نادیده گرفته بود که حوثی ها یک نیروی موثر علیه نیروی های القاعده در شبه جزیره عربستان هستند که یک تهدید واقعی علیه سعودی بشمار می آیند ضمن اینکه حوثی ها نیروهایی سرسخت شمرده می شوند.
ایندیپندنت افزود: جنگ علیه یمن برخلاف انتظار محمد بن سلمان یک سال به طول کشیده و باعث تیره روزی مردم یمن شده است، ضمن اینکه براثر بمباران ها بسیاری از زیرساخت های این کشور نابود شده است. این در حالی است که حوثی ها همچنان شهر صنعا پایتخت یمن و بیشتر بخش های شمالی این کشور را تحت کنترل دارند.
این روزنامه نوشت: در این شرایط القاعده شبه جزیره نیز توانسته است در جنوب یمن جاپایی را به دست آورد . اما به رغم این شرایط محمد بن سلمان وعده داده است که با استفاده از بمباران ها حوثی ها را به پای میز مذاکره آورد.
ایندیپندنت افزود: 'جیسون تووی' یک تحلیل گر مسایل اقتصادی خاورمیانه می گوید: محمد بن سلمان کاملا متخاصم است' و در جبهه اقتصادی او توانسته است خوب کار کند و سبب تغییر در سیاست گذاری های عربستان شده است.
در همین حال این روزنامه افزود: اما این روحیه متخاصم در حال چالش با هژمونی منطقه ای ایران است و زمانی که محمد بن سلمان در اواسط دسامبر خبر از تشکیل شورای مبارزه با تروریسم با حضور 34 کشور مسلمان داد، ایران را در ذهنش داشت. تهران از دولت بشار اسد به شدت حمایت می کند و این در حالی است که عربستان خواهان آن است که پیش از شروع هرگونه مذاکره صلح، بشار اسد از قدرت کنار رود.
این روزنامه با اشاره به اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر روحانی ارشد شیعی سعودی توسط دولت عربستان، نوشت: این مساله نیز باعث افزایش تنش میان تهران و ریاض شده است.
ایندیپندنت افزود: اما عملکرد محمد بن سلمان سبب شد که در تابستان گذشته نامه هایی از سوی افراد ناراضی در خاندان سعودی منتشر و در آنها خواهان برکناری سلمان پادشاه سعودی و پسرش محمد بن سلمان از قدرت شوند. اما این فراخوان ها منجر به حمایت های بیشتر از او شده است. اما سووال این است که این طبیعت پرخاشگر چگونه می خواند با ایران تعامل کند.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید