Performancing Metrics

مشکل اصلی وزارت بهداشت در بودجه، تامین منابع بیمه‌هاست | اتاق خبر
کد خبر: 311073
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1394 - 10:32
سخنگوی وزارت بهداشت:
قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بودجه سال 95 طوری طراحی شده که وزارت بهداشت بتواند دستاوردهایی را که حاصل کرده، تثبیت کند و امیدواریم برجام تاثیرات مثبتی بر متمم بودجه داشته باشد.

اتاق خبر- قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بودجه سال 95 طوری طراحی شده که وزارت بهداشت بتواند دستاوردهایی را که حاصل کرده، تثبیت کند و امیدواریم برجام تاثیرات مثبتی بر متمم بودجه داشته باشد.

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اجزای مختلف بودجه دولت گفت: بودجه وزارت بهداشت از محل درآمد عمومی که عمدتا حاصل از فروش نفت و مالیات است نسبت به سال گذشته 10درصد افزایش داشته است که منطبق با افزایش بودجه متوسط سایر وزارتخانه‌هاست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه وزارت بهداشت شامل سه جزء درآمدهای عمومی، درآمدهای اختصاصی و بودجه‌های عمرانی است که هر کدام از اینها نیز اجزای مختلفی دارند؛ هم چنین دو منبع مالی دیگر شامل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش در دولت تدبیر و امید به منابع وزارت بهداشت افزوده شد.  

وی افزود بودجه وزارت بهداشت از محل درآمد عمومی در سال 95 نسبت به سال 94، 10 درصد افزایش داشته و تقریبا منطبق با افزایش بودجه سایر دستگاه‌هاست. این در حالی است که در سال 94 نسبت به سال 93 رشد بودجه وزارت بهداشت از بودجه سایر دستگاه‌ها پایین‌تر بود و این افزایش اتفاق خوبی برای وزارت بهداشت است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در سال 94 از محل یک درصد ارزش افزوده سه هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت قرار بود تخصیص یابد که دو هزار و دویست میلیارد تومان عملیاتی شد؛ این درحالیست که امسال دولت این میزان را به چهار هزار میلیارد تومان افزایش داده است. همچنین تغییری که رخ داده این است که در سال 94 ، سه هزار میلیارد ارزش افزوده دو هزار میلیارد آن جاری و هزار میلیارد آن به بخش عمرانی اختصاص داده شده بود، اما امسال از چهار هزار میلیارد این محل، سه هزار میلیارد برای قسمت عمرانی و هزار میلیارد برای هزینه‌های جاری قرار داده شده است.

حریرچی همچنین درباره بودجه طرح تحول سلامت نیز گفت: بودجه هدفمندی یارانه‌ها که چهارهزارو هشتصد میلیارد تومان بود صد درصد به طرح تحول سلامت اختصاص دارد و بودجه یک درصد ارزش افزوده نیز در حوزه بهداشت و درمان برای پوشش 23 میلیون روستایی، پنج میلیون افراد شهرهای زیر 20 هزار نفر به کار برده شد.

وی رشد کم بودجه بیمه‌ها را از مهم‌ترین نگرانی‌های وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: مهمترین نگرانی ما برای سال 95 رشد کمی است که بودجه بیمه‌ها با آن مواجه است. در حال حاضر بودجه بیمه‌های دولتی ( یعنی به غیر جز سازمان تامین اجتماعی ) 12 درصد رشد داشته است که با توجه به کسری‌هایی که امسال بیمه‌ها با آن مواجه بودند و عقب ماندگی شدیدی که در پرداخت مطالبات دارند، می‌تواند مشکلات شدیدی را ایجاد کند. 

وی افزود: این رشد 12 درصدی اصلا جوابگوی نیاز‌های نظام بیمه و به تبع آن مراکز بهداشتی درمانی نیست و در واقع باید گفت مشکل اصلی ما در زمینه بودجه در حال حاضر، در تامین منابع بیمه‌هاست.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید