Performancing Metrics

اختلافات مرزی تاجیکستان وقرقیزستان همچنان پابرجاست | اتاق خبر
کد خبر: 311292
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1394 - 16:54
تاجیکستان می گوید که برخلاف برخی اخبار و گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر حل مشکلات مرزی این کشور با قرقیزستان، هنوزعهدنامه مرزی با طرف قرقیزی برای تعیین و علامتگذاری 520 کیلومتر مرزمشترک نهایی نشده است.

به گزارش اتاق خبراز  رسانه های محلی، «اکبر یتیم زاده» رئیس کمیته دولتی اداره زمین تاجیکستان دریک نشست مطبوعاتی افزود: طرح عهدنامه مرزی در دست بررسی قرار دارد و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.
وی گفت:حل این مسئله مرزی در قطعات مورد بحث بسیار مشکل، حساس و ظریف است و در دست بررسی قرار دارد.
این مقام کمیته دولتی اداره زمین تاجیکستان از وجود دو منطقه مورد بحث به طول 519.9 کیلومتر مرز مشترک با قرقیزستان خبر داد که بر اساس این توافقنامه باید علامتگذاری شوند.
وی تصریح کرد: در مورد حل اختلافات در مناطق مرزی «قرمق» و«آلتین-مزار» در ناحیه های «مرغاب» و «جرگتال» دو طرف هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.
«عزیزمت کریم اف» معاون رئیس کمیته دولتی اداره زمین این کشور نیز به رسانه های محلی گفت:519.9 کیلومتر خط سرحدی مورد بحث در لایحه این عهدنامه ازنقاط مرزی مربوط به سه دولت تاجیکستان، قرقیزستان وچین شروع وتامنطقه کوهستان« مسچا»رادربرمی گیرد که دراین محدوده مرزی برای حل مشکل دو قطعه در «آلتین-مزار»و«قرمق» توافقی حاصل نشده است.
او افزود: طرح پیش نویس موافقتنامه از سوی گروه کاری و کمیسیون بین دولتی امضا شده است و گفت و گوهای هیات های دو کشور در مسئله تعیین نهایی خط مرزی ادامه دارد و تاجیکستان خواهان هر چه زودتر حل شدن این موضوع است.
طرح موافقتنامه مشترک مرزی تاجیکستان وقرقیزستان هفته گذشته نیز دریک نشست حکومتی در قرقیزستان بررسی شد.
«علی کرشیو» معاون اول نخست وزیر قرقزستان اعلام کرد که ماه نوامبر سال گذشته هیات های دوشنبه و بیشکک طرح سازش مرزی را بررسی کرده و در مورد امضای سند مربوط به قطعه های مرزی علامتگذاری نشده موافقت کرده اند.
تاجیکستان و قرقیزستان 971 کیلومتر مرز مشترک دارند و قطعه های نامشخص و علامت گذاری نشده مرزی گا ها منجر به درگیرها و اختلافات شده است.
مقامات تاجیکستان در حالی از وجود نقطه های مرزی مورد اختلاف با طرف قرقیزی در نواحی جرگتال و مرغاب خبر دادند که تاکنون این دو کشوربرای حل مشکلات مرزی درمنطقه «اسفره» و «بادکند» وارد بحث شده اند که باعث رخ دادن چندین درگیری بین ساکنان مرزی دو طرف شده است.
بحث دو کشور بر سر قسمت های مرزی علامتگذاری نشده از جمله تاکید قرقیزستان به نقشه سال 1958 و تکیه کردن تاجیکستان به نقشه قدیمی تر در سال 1925 منجر به آن شد که دوشنبه و بیشکک از سال 2006 به این سو در روند تعیین مرز هایشان به کندی پیش بروند.
اختلافات و مرزبندی های داخلی و محلی کشورهای آسیای میانه در دوران تسلط اتحاد جماهیر شوروی بر آنها در سده های 19 و 20 میلادی ، اکنون بعد از گذشت 24 سال از استقلال شان همچنان لاینحل مانده است.
سرزمین آسیای مرکزی شامل تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و قزاقستان به خاطر مشکلات مرزی، روابطشان همواره دستخوش تغییراتی شده است و این موضوع بهانه ای برای دخالت قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در آسیای مرکزی شده است.

 

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید