Performancing Metrics

۲ هزار میلیارد تومان بدهی بانک کشاورزی به بانک مرکزی پرداخت شد | اتاق خبر
کد خبر: 311643
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1394 - 14:14
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه این بانک امسال ۲ هزار میلیارد تومان بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت کرد گفت: بیش از ۹۵درصد تسهیلات پرداخت شده به بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی انجام شده است و سایر بانکهای کشور فقط ۵ درصد را پرداخت می کنند.

اتاق خبر: مرتضی شهیدزاده امروز در نشست خبری در وزارت اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه بانک کشاورزی وام های خرد با مبلغ 30 الی 50 میلیون تومان به کشاورزان پرداخت می کند، اظهار داشت: برای پرداخت این تسهیلات وثیقه ملکی و ... از کشاورز گرفته نمی شود و امکانات متقاضی مورد اعتبار سنجی قرار می گیرد و وام براساس این اعتبار پرداخت می شود.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی با بیان اینکه اعتبار سنجی کشاورز برای سه سال مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: تسهیلات بیش از 50 میلیون تومان متوسط و بالاتر از 200 میلیون تومان در بخش تسهیلات کلان قرار می گیرد که براساس ضوابط بانک مرکزی پرداخت می شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه 92درصد تسهیلات پرداخت شده در قالب خرد و با ضمانت کشاورز انجام می شود، افزود: فقط برای 7درصد وام های پرداختی وثیقه غیر منقول گرفته می شود.

شهیدزاده ادامه داد: بیش از 95درصد تسهیلات پرداخت شده به بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی انجام شده است و سایر بانکهای کشور فقط 5 درصد را پرداخت می کنند و این هم به دلیل بازدهی پایین این بخش است که بانکها ورود پیدا نمی کنند.

وی تصریح کرد: با مکانیزه شدن، بازدهی بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت و باید بتوانیم تکنولوژی را وارد و بومی کنیم که در آن صورت بانک های تجاری برای حضور در این بخش راغب خواهند شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به برگزاری جلسه ای در سازمان مدیریت با حضور هیات مدیره اعتباری بانکها گفت: بانک ها برای حضور در بخش کشاورزی دعوت و در مورد بازدهی آن توضیحاتی ارائه کردیم تا بخش های مختلف مالی را به سمت کشاورزی هدایت کنیم.

شهید زاده از پرداخت 4 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک کشاورزی به بانک مرکزی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: امسال هم مانند سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت کردیم و برای تامین منابع به سمت استفاده از بازار بین بانکی رفتیم.

به گفته وی، میزان اثرگذاری نرخ تسهیلات در قسمت تمام شده تولید کمتر از 3 درصد است که اگر بتوانیم تکنولوژی را ارتقا دهیم قیمت تمام شده کاهش می باید و بانک ها تشویق شده و سهم 25 درصدی کشاورزی از تسهیلات بانکی را در اختیار این بخش قرار می دهند و شاهد رقابت در این بخش خواهیم بود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد پرداخت پول گندم کاران، گفت: تا پایان شهریور ماه 97 درصد طلب کشاورزان بابت خرید گندم پرداخت شد و این بخش اولویت داده شده است.

شهیدی زاده ادامه داد: تولید را حمایت کردیم و امروز که محصول پسته کاران روی دستشان باقی مانده است و نتوانستند آن را بفروش برسانند با آنان تعامل و بدهی شان را تمدید کردیم.

وی از افزایش سرمایه بانک کشاورزی به 2500 میلیارد تومان خبرداد و گفت: تا پایان بهمن ماه 500 میلیارد تومان به سرمایه بانک افزوده می شود و در برنامه ششم هم این افزایش سرمایه دیده شده است که بیشترین افزایش سرمایه در بین بانک ها به بانک کشاورزی اختصاص داده شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد فعالیت های ارزی بانک متبوع خود، اظهار کرد: در دوره تحریم حدود 9 میلیارد دلار ال سی برای بانک هایی که تحریم بودند، باز کردیم و فعالیت ها 3 برابر شد و بعد از لغو تحریم ها هم روابط بانک با 25 کشور عادی شد.

شهیدی زاده صدور کارت های بین المللی مانند مسترکات را از برنامه بانک کشاورزی عنوان و بیان کرد: برای برقراری روابط کارگزاری با 40 بانک مذاکره انجام دادیم تا در حوزه فاینانس،ال سی،انتقال ارز و... همکاری کنند.

وی در مورد لایحه بودجه 95؛ گفت: براساس لایحه بودجه 14 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که بیشتر اعتبار به این بخش است که در زمینه توسعه گلخانه ها و مکانیزاسیون صرف شود تا بتوان بهره وری در این بخش را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش داد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد قطع روابط با عربستان و تاثیر بر کشاورزی، پاسخ داد: تاثیر ندارد و امروز در حال توسعه بازارهای صادراتی خود هستیم که باید ضوابط دنیا را رعایت کنیم.

شهیدی زاده با اشاره به اینکه سال گذشته آبی 8 میلیون تن گندم خریداری و اعلام شد نیازی به واردات نیست، افزود: برای اختصاص سهم 25 درصدی تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی، دولت رایزنی با 3 بانک اصل 44 قانون اساسی و بانک های خصوصی انجام داده که امیدواریم با اقدامات بانک مرکزی این امر در سال آینده محقق شود.

وی در پایان گفت: قرار دادی با صندوق توسعه ملی امضا شده که 2 میلیارد دلار به بخش کشاورزی اختصاص یابد که 75 میلیون دلار آن را برای توسعه گلخانه ها قرارداد بستیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید