Performancing Metrics

نخست وزیر یونان در راه ایران؛ امضای تفاهمنامه برای تسویه بدهی شرکت یونانی | اتاق خبر
کد خبر: 314336
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 10:27
ایرنا نوشت: «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان هفتم فوریه (18بهمن ماه جاری) به ایران سفر می کند تا در این سفر بدهی شرکت نفتی یونانی به تهران در قالب تفاهم نامه ای تسویه شود.

اتاق خبر - خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از دفتر مطبوعاتی نخست وزیر یونان اعلام کرد: این دیدار رسمی قرار است روزهای هفتم و هشتم فوریه (18 و 19 بهمن ماه) صورت گیرد.


«نیکوس کوتزیاس» (Nikos Kotzias) وزیر امور خارجه یونان ماه دسامبر گذشته به ایران سفر کرده بود. ایران و یونان از دوهفته گذشته و به دنبال برداشته شدن تحریم های ایران، مذاکرات پیرامون از سرگیری تحویل نفت به آتن را آغاز کردند. ایران در سال 2011 میلادی روزانه یکصد هزار بشکه نفت به یونان تحویل می داد.
به گزارش ایرنا، پیش از این، «امیر حسین زمانی نیا» معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر رسمی «آلکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان به تهران در ماه آینده میلادی و امضای تفاهمنامه انرژی خبر داد و گفت: در قالب این تفاهمنامه، بدهی نفتی یونان تسویه می شود.
زمانی نیا درباره سفر نمایندگان وزارت نفت به یونان، افزود: در سفر دو روزه به یونان تفاهمنامه مقدماتی مشترکی برای تسویه بدهی شرکت نفتی «هلنیک پترولیوم» و خرید نفت از ایران حاصل شده است. در قالب این تفاهمنامه قرار است بدهی یونان به ایران تسویه شود.
به گزارش ایرنا، یونان در گذشته از خریداران ثابت نفت ایران بود و پالایشگرهای این کشور مانند «هلنیک پترولیوم» از خریداران ثابت و سنتی نفت ایران بوده اند، اما پس از تشدید تحریم ها، این کشور ناچار به توقف خرید نفت از ایران شد.
با لغو تحریم ها، یونانی ها تمایل خود برای خرید نفت از ایران را اعلام کردند و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن، دو طرف درباره جزئیات واردات دوباره از ایران به توافق رسیدند.
براساس گزارش خبرگزاری رویترز از آتن، شرکت هلنیک پترولیوم، بزرگترین پالایشگر نفت یونان برای خرید نفت ایران با مسئولان شرکت ملی نفت ایران به توافق دست یافت تا نخستین مشتری اروپایی نفت جمهوری اسلامی پس از پایان تحریم ها باشد.
شرکت هلنیک پترولیوم پیش از آغاز تحریم ها، یکی از مشتریان عمده نفت ایران بود و ٢٠ درصد از نیاز نفت خام خود را از راه واردات از جمهوری اسلامی تأمین می کرد.
گفته می شود که یونان براساس توافق جدید با ایران، قرار است 25 درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران خریداری کند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید