Performancing Metrics

ترامپ و سندرز پیروز نیوهمپشایر | اتاق خبر
کد خبر: 316466
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1394 - 11:05
شگفتی سازی سندرز ادامه دارد
ایسنا نوشت: با برگزاری انتخابات درون حزبی در نیوهمپشایر سندرز و ترامپ رقبای خود را پشت سر گذاشتند.

اتاق خبر - در انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمپشایر در روز سه شنبه نهم فوریه سناتور برنی سندرز، در انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات‌ها با پشت سر گذاشتن هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نیز با شکست رقبای جمهوریخواه خود به پیروزی رسیده‌اند.

به گزارش سی.ان.ان انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا برای تعیین نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۱۶ ساعت ۱۹ روز سه شنبه به پایان رسید. رسانه‌های خبری آمریکا حضور و مشارکت مردم در این انتخابات مقدماتی را بالا توصیف کرده‌اند.

در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در نیو همپشایر و با شمارش نزدیک به ۴۰ درصد آرا، دونالد ترامپ با ۳۴ درصد اول، جان کیسیک، فرماندار ایالت اوهایو، با ۱۶ درصد آرا دوم و تد کروز با ۱۲ درصد آرا سوم شده‌اند. به گزارش سی ان ان، شمارش اولیه آرا حزب دمکرات نشان می‌دهد که برنی سندرز ۵۹ درصد آرا و هیلاری کلینتون ۳۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این گزارش هیلاری کلینتون ضمن پذیرش شکست گفته است که دلایل نتیجه به دست آمده در انتخابات نیوهمپشایر را مورد بررسی قرار خواهد داد. کلینتون پیش از رای گیری اذعان کرد که سندرز به علت اینکه اهل همین منطقه آمریکا - ایالت همسایه ورمانت - است در موقعیت بهتری برای پیروزی قرار دارد.

این نخستین پیروزی دونالد ترامپ در رقابت‌های درون حزب جمهوریخواه برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است. ترامپ در انتخابات مقدماتی هفته گذشته در ایالت آیووا به ۲۴ درصد آرا به مکان دوم دست یافته بود. دراین انتخابات سناتور تد کروز با ۲۸ درصد آرا اول شده بود.

​انتخابات برای تعیین نامزد نهایی هر حزب، در برخی ایالت‌ها به صورت انجمن حزبی (کاکس)، یعنی تجمع هواداران حزب و در برخی دیگر از ایالت‌ها به صورت انتخابات مقدماتی، با رای مستقیم شهروندان، برگزار می‌شود. انتخابات مقدماتی ایالت آیووا هفته گذشته به صورت انجمن حزبی، کاکس، برگزار شد و انتخابات نیوهمشایر به صورت مقدماتی امروز برگزار شد.

تاکنون انتخابات مقدماتی در دو ایالت آمریکا برگزار شده است و رقابت در این ماراتن انتخاباتی در تابستان سال ۲۰۱۶ در «کنگره‌های ملی» برای انتخاب نامزد نهایی هر حزب به اوج خود خواهد رسید. نیوهمپشایر علیرغم ابعاد کوچکش، نقش مهمی در رای گیری مقدماتی بازی می‌کند چون نامزدها می‌کوشند آن را سکوی پرشی برای پیروزی‌های آینده کنند.

رقابت‌های بعدی دو ایالت کارولینای جنوبی و نوادا خواهد بود. به گزارش بی بی سی نتایج نیوهمپشایر کمکی به تشکیلات حزب جمهوری خواه نکرد تا بداند باید از کدام نامزد حزب حمایت کند. دونالد ترامپ و تد کروز، برندگان دو ایالت اول، مورد حمایت تشکیلات اصلی حزب نیستند.

این حزب امیدوار بود که سناتور روبیو برای به چالش کشیدن ترامپ در موقعیت مناسبی قرار گیرد اما به نظر نمی‌رسد روبیو عملکرد خوبی در نیوهمپشایر داشته باشد.

در ماه های آینده هر ایالت نمایندگانی را برخواهد گزید که قول می‌دهند در همایش ماه ژوئیه حزب به یک نامزد خاص رای دهند. برندگان هر طرف در انتخابات سراسری ماه نوامبر به مصاف هم خواهند رفت. البته همیشه امکان قد کشیدن نامزدهای مستقل هم در انتخابات سراسری وجود دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید