Performancing Metrics

وضعیت بد شهرک های صنعتی ناشی از رکود است | اتاق خبر
کد خبر: 316507
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1394 - 18:00
عضو اتاق بازرگانی تهران
برخی از واحد های تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند اما تمام واحد ها تا این حد خوش شانس نیستند.

اتاق خبر- سیاست های کاهش نرخ تورم که از سوی دولت اجرا شده باعث شده است که تورم در کشور از حدود 45 درصد به کمتر از 20 درصد برسد. اما این سیاست باعث بروز رکود در اقتصاد کشور شده و حتی اجرام برجام نیز باعث نشده است که این وضعیت رکودی به اتمام برسد. وضعیت برای واحد های تولیدی و به خصوص واحد هایی که در شهرک های صنعتی وجود دارند بدتر است. برخی از واحد های تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند اما تمام واحد ها تا این حد خوش شانس نیستند. در میان واحد های تولیدی شهرک های تجاری واحد های تعطیل و نیمه تعطیل نیز به وفور به چشم می خورند و جنبه منفی رکود در اقتصاد کشور را نشان می دهند.


محمد لاهوتی عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت شهرک های صنعتی در کشور و میزان فعالیت آنها ، وضعیت آنها را نیمه تعطیل توصیف کرد و علت این اتفاق را رکود دانست.
لاهوتی در گفت و گویی که با اتاق خبر در حاشیه نشست اعضای اتاق بازرگانی تهران داشت، گفت: شهرک های صنعتی که در کشور وجود دارند، همانگونه که وزیر محترم صنعت اعلام کردند با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید خود مشغول به کار هستند. این واحد ها در پاره ای از مواقع به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و ظرفیت تولید آنها بسیار پائین است. علت این مشکل وجود رکود در اقتصاد کشور است. در حقیقت می توان گفت که آثار رکود در اقتصاد کشور را می توان در شهرک های صنعتی به طور کامل مشاهده کرد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صحبت های مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران، در مورد افت 24 درصدی در بخش تولید ادامه داد: براساس صحبت های آقای خوانساری ما کاهش 24 درصدی در بخش تولید و 19 درصدی در بخش فروش کالا و خدمات را داشته ایم. این ها نکاتی منفی است که در واحد های تولیدی و به تبع آن در شهرک های صنعتی نیز تاثیر گذار است.
وی با اشاره به نحوه واگذاری شهرک های صنعتی به شرکت های خدماتی ، افزود: این شهرک ها باید توسط صاحبان صنایع اداره شوند ولی در حال حاضر شاهد هستیم که به دلیل ضعف در شهرک های تولیدی، درآمدهای این شهرک ها بسیار کاهش پیدا کرده و در نتیجه خدمات در این شهرک های صنعتی با مشکلات زیادی همراه است.


لاهوتی در مورد خروج از رکود در بخش شهرک های صنعتی، رتبه بندی این شهرک ها یکی از راه هایی خواند که می تواند در خروج از وضعیت کنونی که شهرک های صنعتی به آن دچار هستند موثر باشد. وی در ادامه گفت: فکر می کنم یکی از نکاتی که در این مورد باید به ان توجه شود این باشد که این شهرک ها با توجه به وضعیت کنونی خود و مزیت هایی که دارند مورد بررسی قرار بگیرند. در این بین شهرک هایی که بیشتر نیازمند کمک هستند و با مشکلاتی که در هنگام ساخت آنها به دلیل برخی سوء مدیریت ها اتفاق افتاده است دست و پنجه نرم می کنند در اولویت قرار داده شوند.


عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان با تاکید بر رفع مشکلات واحد های صنعتی، گفت: واحد هایی در شهرک های صنعتی وجود دارد که قرار بوده که د راین شهرک ها افزایش تولید داشته باشند اما شاهد بودیم که حضور این واحد ها در شهرک های صنعتی باعث کم شدن تولید آنها شده است. این مشکلی است که در شهرک های صنعتی وجود دارد و باید رفع شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید