Performancing Metrics

وجود کالای قاچاق در فروشگاه های اینترنتی کشور | اتاق خبر
کد خبر: 316532
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 - 14:16
رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران خبر داد
علیرضا کلاهی تصریح کرد: هزینه های زیادی بابت دریافت برگه سبز و مالیات ارزش افزوده از فروشگاه های اینترنتی دریافت می شود.

اتاق خبر- تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی در کشور علیرغم نوپا بودن توانسته اند به خوبی جایگاه خود را در تجارت کشور پیدا کنند. استقبال مردم از فروشگاه های اینترنتی نیز گواهی بر این ادعا است. اما مشکلاتی در این بخش وجود دارد که باعث شده این حوزه روند رو به رشد خود را نتواند ادامه دهد.
علیرضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران و از اعضای اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات تجارت الکترونیک در ایران، بزرگترین مشکل تجارت الکترونیک در ایران را نبود قوانین شفاف و یکسان برای شرکت ها دانست.


کلاهی درگفت و گویی که با اتاق خبر در حاشیه نشست اعضای اتاق بازرگانی تهران داشت با تاکید بر نقش قوانین شفاف در تجارت الکترونیک کشور گفت: در فروشگاه اینترنتی که من عضو هیت مدیره آن هستم تاکید بر اصل بودن کالا، ارائه برگه سبز گمرکی و پرداخت ارزش افزوده است. اما برخی دیگر از فروشگاه های اینترنتی کشور بدون هیچ نظارتی به کار فروش کالاهای قاچاق به خصوص موبایل و لوازم خانگی مشغول هستند. این در حالی است که بارها انبارهای ما مورد بازرسی قرار گرفته است اما این بازرسی ها از بازار موبایل و مجتمع علاء الدین به این شدت صورت نمی گیرد.
رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران با ذکر مثالی از مشکلاتی که این بازرسی ها، ادامه داد: هزینه های زیادی بابت دریافت برگه سبز و مالیات ارزش افزوده از فروشگاه های اینترنتی دریافت می شود. درحقیقت من تجارت الکترونیک را چیزی جدا از سایر تجارت های دیگر نمی دانم. بحث اصلی که در این بین وجود دارد بحث یکسان سازی قوانین تجارت الکترونیک است که باید به طور جدی برای همه فروشگاه ها اعمال شود. اما در حال حاضر این نظارت به طور یکسان صورت نمی گیرد و همین باعث ضربه دیدن فروشگاه های اینترنتی قانون مند می شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد حضور برخی شرکت ها و فروشندگان خارجی در ایران در پسا برجام و تاثیر حضور این شرکت ها بر عملکرد شرکت های ایرانی گفت: این حضور می تواند به صورت سازنده، و به صورت سرمایه گذاری مشترک باشد. اما این حضور می تواند ابعاد مخربی داشته باشد. برای مثال برخی شرکت های خارجی که به ایران امده اند سعی دارند با فضا سازی ها و دادن اطلاعات نادرست مانند دادن وعده تابعیت و اقامت تلاش دارند پرسنل ماهر سایر شرکت ها را به خود جذب کنند. یکی دیگر از تبعات ورود این شرکت ها انجام دامپینگ در کشور است که باعث از میان رفتن شرکت های بومی خواهد شد.
کلاهی از حوزه تجارت الکترونیک به عنوان حوزه ای یاد کرد که می تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور باشد. وی در ادامه گفت: این عرصه می تواند به عنوان محلی برای پرورش استعداد های جوان در کشور باشد و از فرار مغزها به خارج از کشور جلوگیری شود. به عقیده من این حوزه جز حوزه هایی است که می تواند بیشترین سرمایه خارجی را در چند سال آینده به خود جذب کند.
وی در پایان از تلاش های معاونت های فناوری نهاد ریاست جمهوری به نیکی یاد کرد و در ادامه گفت: در زمینه قوانین و مالیات در صورتی که به درستی و برای همه اعمال شود می تواند به رشد و پیشرفت حوزه تجارت الکترونیک در کشور منجر شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید