آیت الله دری نجف آبادی:حمله به سفارت عربستان گل به خودی بود | اتاق خبر
کد خبر: 317809
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 17:59
نباید به افراطیون میدان دهیم
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با قاطعیت می گویم، ما نباید میدان را دست آدم های افراطی و تفریطی بدهیم اگر سهل انگاری کردیم حتما یک عده افراد افراطی و تفریطی کار دست ما می دهند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از خبرآنلاین، مهم‌ترین بخش‌های گفت‌وگوی آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با جماران به این شرح است:

*{در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از فعالیت دولت یازدهم چیست؟} به نظر می رسد این دولت تا الآن بیشتر همتش به نتیجه رسیدن برجام بوده است. کار اصلی دولت تا اینجا این بود و در مجموع کار بزرگی هم انجام دادند. حالا اینکه در پسا برجام چه اتفاقاتی پیش بیاید بحث دیگری است. تا اینجا زحمت زیادی کشیده شده است. البته مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نیز کمک کردند تا برجام به جایی برسد که تحریم ها برداشته شدند و دیگر ما به شورای امنیت نمی رویم. این قدم خیلی بزرگی است.

*من با آقای دکتر روحانی یک رفاقت دیرینه و از روی اعتقاد دارم. موفقیت ایشان موفقیت کل نظام است. آرزو می کنیم در عرصه اقتصادی نیز موفق باشند. اگر از ما هم کاری ساخته باشد کمک می دهیم که ایشان موفق باشند. همه باید این وظیفه را انجام دهیم. یعنی بدون تردید وظیفه قانونی و اخلاقی همه ما است که به دولت کمک دهیم تا اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست های پس از برجام محقق شود.

* عزت دولت عزت همه ما، قدرت دولت قدرت همه ما و قدرت اقتصادی کشور قدرت همه ما است، ما دلمان می خواهد که اقتصاد کشورمان با تکیه بر منابع داخلی یک اقتصاد قدرتمند، فعال، پویا و زنده باشد و بتواند در عرصه جهانی عرض اندام کرده و با حضور، تولیدات و فرهنگمان بازار های جهانی را تسخیر کند. نه اینکه دیگران بازار های ما را تسخیر کنند. این دیدگاه من است و محکم پای آن ایستاده ام.

*در مورد نقش مردم باید بهترین تعبیر یا بهترین جمله را در جملات امام(س) جستجو کرد. امام بارها بر این مسأله تأکید کرده است که ما خادم و خدمتگزار مردم هستیم؛بنابراین نقش مردم نقش بی بدیلی است. مردم ما الحق و الانصاف خوب امتحان دادند؛ و موجب سرفرازی اسلام و اهل بیت (ع) شدند. مردم ما در 8 سال دفاع مقدس، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سایر عرصه ها از جمله راهپیمایی های روز قدس، 9 دی و 22 بهمن با عظمت حاضر می شوند.

*ما به طور میانگنی هر سال یک انتخابات داشتیم. سال 88، 40 میلیون نفر پای صندوق های رأی حاضر شدند و به یک نفر 13 میلیون و به یک نفر دیگر 24 میلیون رأی دادند. البته مسائل بعد از این انتخابات مناسب نبود. اما اینکه 40 میلیون نفر پای صندوق های رأی حاضر شدند و نظر خودشان را اعلام کردند در دنیا کم سابقه و یا بی سابقه است.

*{در پاسخ به سئوالی درباره راهکارهایی برای حفظ رابطه بین نظام و مردم } باید به همان وصایای حضرت امام را عمل کنیم. یعنی رده های مختلف مسئولان کشور باید الگوی عملی برای اجرای احکام اسلام باشند. یعنی همه نقش سلمان، مقداد، عمار، اباذر و مالک اشتر را ایفا کنیم  البته این شرمندگی است من می گوییم ولی بهترین راه این است که اعتماد مردم به مسئولان نظام به جای 100 درصد بیش از 100 درصد باشد.

*مسئولین نظام نیز، یعنی کسانی که برای دولت، دستگاه قضایی، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شوند باید به معنای واقعی خداباور، دین باور، قانع، ساده زیست، ضد فساد، ضد استکبار، ضد صهیونیسم، ولایتمدار و مردم دوست باشند. این امر می تواند اثر خودش را بر روی مردم داشته باشد. یعنی وقتی مردم ببینند رده های مختلف مسئولان نظام وفادار و متعهد هستند، اگر یک نفر هم در یک گوشه ای فاسد باشد آن یک نفر را به حساب کل نمی گذارند و به جریان کلی نظام اعتماد می کنند.

* مجلس آینده باید مجلسی باشد که همه منافع و مصالح ملی و نیز اسلام برای آن اصل باشد. این خیلی مهم است که فرد فرد نمایندگان باید مدرس باشند، کار مدرس را انجام دهند و خلأ مدرس را پر کنند. امام زندگی و سیره مدرس را به عنوان یکی از الگوهای خود انتخاب کرده بود. این امر باید برای مجلس شورای اسلامی الگو باشد.

*رابطه مجلس با دولت و دولت با مجلس در انتخاب وزرا و رأی دادن به وزرا در نظارت، استیضاح و هر قدم دیگری که می خواهند بردارند، باید برخوردار از سلامت اعتقادی، اخلاقی، گفتاری و رفتاری باشد و از هر گونه گفتار و کردار و رفتار چالش زا و یا چالش افزا پرهیز شود.

*نصیحت و استیضاح حق نمایندگان است، اما برخوردهای ضداخلاقی با سیره امام خمینی (ره) در تضاد است. ایشان تاکید می کرد اگر پشت تریبون مجلس و یا در  رادیو و تلوزیون به کسی اهانت شد، باید به او حق داده شود تا از خودش دفاع کند. این خیلی حرف مهمی است که امام زده است. معنایش این است که یک نماینده ولو تریبونش آزاد است و هر چیزی که می خواهد بگوید، اما او حق ندارد که به کسی و یا یک جریانی توهین و اهانت کند یا آب به آسیاب دشمن بریزد.

*من تأکید می کنم که رابطه دولت با مجلس نباید به چالش های خلاف اخلاق یا سیاسی و غیره کشیده شود. رابطه دولت و مجلس نباید به چالش های گروهی، باندی و فرقه ای کشیده شود. امام خمینی (س) روی این مسأله خیلی حساس بود و سعی می کرد رابطه دولت با مجلس یک رابطه درست باشد.

*به مردم باید آگاهی داد که تحت تأثیر عوامل انحرافی و تبلیغات پر آب و رنگ قرار نگیرند. باید ملاک ها برای مردم مهم باشد و بر اساس ملاک ها افراد را انتخاب کنند. پس قوانین جای خودش و دستگاه نظارتی و اجرایی در جای خود قرار دارند و جریان های سیاسی هم که می خواهند نامزد معرفی کنند، نخست بیاندیشند که مصالح کشور چگونه حفظ می شود؟ نبینند چه کسی باند و رفیق آنها است یا نه و یا چه کسی در مجلس به من رأی می دهد یا نه؟ اگر رسانه ها و صدا و سیما برای مردم خوب تقریر کنند، متوجه مسائل هستند.

*کسانی که تبلیغ می کنند، حتی صدا و سیما باید خیلی هوشیارانه عمل کنند. باید هر چه بیشتر روی ملاک ها تأکید کنند و هیچ کدام فریب بعضی از آب و رنگ ها و تبلیغات باندی، گروهی و جناهی را نخورند. یعنی مصالح کشور برایشان اصل باشد. جریان هایی که می‌خواهند کاندیدا معرفی کنند نیز باید بر اساس مصالح کشور عمل کنند. آنها نباید نگاه کنند که یک شخصی در باند آنها هست با نیست. باید مصالح کشور برای همه ما اصل باشد. این معنای امانتداری است.

*{ در پاسخ به بداخلاقی ها در رقابت های انتخاباتی } باید برای آنهایی که به عنوان کاندیدا معرفی می شوند و یا معرفی می کنند و آنهایی که رأی می دهند ملاک هایی همچون شخصیت، کرامت نفس، تقوا، تعهد، خدمتگزاری، امانتداری و تجربه را مدنظر داشته باشند. بنابراین اگر افرادی باشند که خدایی نکرده شخصیت اعتقادی و اخلاقی آنها دچار آسیب است. شورای نگهبان و دستگاه های نظارتی و دستگاه های اخلاقی نباید اجازه ورورد به آنها بدهند؛ و باید سلب صلاحیت آنها را اعلام کند.

*مردم ما هم تا حدود زیادی نسبت به موضوع آگاه هستند. در عین حال صدا و سیما و دیگر رسانه ها تا جایی که توان دارند باید روشنگری و افشاگری کرده و خطر این جریان های نفوذی را گوشزد کنند. آنها باید جریان های تفرقه افکن  و یا جریان‌های بیماری که از کاه کوه می سازند، که متأسفانه کم هم نیستند، را آشکار سازند.

*{ در پاسخ به سئوالی درباره  نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان} اظهار کرد: بیشتر اعتراض هایی که درباره بحث های مربوط به صلاحیت وجود دارد، علمی و طلبگی است. البته شرایط کاندیداهای خبرگان 5 شرط مهم دارد که یکی از آنها فقاهت است. الحمدالله زمینه خوبی است. حساب خبرگان از مجلس شورای اسلامی جدا است. ما نباید حساب مجلس خبرگان را با مجلس یکی بدانیم. در مجلس شورای اسلامی یک محاسبات دیگری است زیرا یکی می خواهد به بودجه، اقتصاد و دردهای اجتماعی مردم برسد.

* خبرگان یک گنجی برای شرایط ویژه و استثنائی که اگر خدای نکرده حادثه ای مانند حادثه زمان حضرت امام خمینی (س) اتفاق افتاد، خبرگان بتواند تصمیم بگیرد که آن تصمیمشان همان طور که در 27 سال گذشته یک تصمیم مورد قبول ملت بوده و روز به روز ملت ما نسبت به این تصمیم هوشیارتر و قدرشناس تر می شود، اگر 10 و یا 20 سال بعد نیاز شد خبرگان چنین تصمیم بگیرند، دوباره تصمیمشان همین طور  صحیح باشد و وقتی خبرگانی تصمیم می گیرند، تصمیمی باشد که همه روی سر بگذارند و همه مراجع قم و نجف، مردم، نخبگان، فرهیختگان و همه اقشار سیاسیون غیر سیاسیون به آن آفرین بگویند. بنابراین هرچه تعداد کاندیداها به گونه ای باشد که کسانی که شایستگی لازم و خبرویت، بصیرت، آگاهی لازم و  شناخت لازم را دارند و حرفشان در جامعه حرف متاع و  مورد اعتماد است و مردم به حرف آنها اعتماد ویژه دارند، بتوانند حضور یابند.

*{در پاسخ به سئوال درباره حضور مجتهدین جوان در مجلس خبرگان}اعضای مجلس خبرگان شخصیت های مورد اعتماد نظام، روحانیت، مراجع عالی قدر قم و نجف و وفادار به آرمان های امام و رهبری هستند و جوان و پیر بودنشان مسأله دوم است. مسأله اول حفظ اصول، شاکله و شاخص ها است. بعضی از بزرگان وجودشان در مجلس خبرگان نعمت، برکت و مؤثر است و نیامدشان نیز ممکن است خسارت باشد. ممکن است در صورت حضور در مجلس خبرگان نیز خیلی نتوانند فعال باشند. اما آنها برای کشور یک وزنه به حساب می آیند و 50 سال در خدمت نظام و اسلام بودند. آنها شخصیت های محترم، شناخته شده و ارکان نظام هستند. اگر در مجلس خبرگان هم نباشند مثل مراجع می مانند حالا رده دوم مراجع هستند. بنابر این ما هرچه مجلس خبرگان و اعتبار خبرگان و اعتماد ملی به آن را ارتقا ببخشیم به نفع نظام است.

*من در دوره های قبل خدمت بعضی از این آقایان مثل آیت الله جوادی، آیت الله مظاهری، آیت الله سید جعفر کریمی رسیدم و از آنها برای حضور دعوت کردم. من دوره اول با اینکه از چهارمحال بختیاری ثبت نام کرده بودم برادرم مدارک آقای امینی را گرفتند. خودم نیز در تلویزیون اصفهان سخنرانی کرده و گفتم به آقای امینی رأی می دهم.

*این در حالی است که جوانان بسیار فاضلی در حوزه های علمیه قم و شهرهای دیگر هستند که آنها هم می توانند در مجلس خبرگان حضور داشته باشند. ما نمی خواهیم راه را بر دیگران سد کنیم. حتما نباید راه را بر دیگران سد کنیم. اما مجلس خبرگان باید هرچه وزین تر باشد و شخصیت های معتبرتر و مورد احترام تر حضور داشته باشند چون فردا می خواهند یک تصمیم خیلی تأثیرگذار بگیرند.

*خدا رحمت کند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی را بعد از تصمیمی که راجع به آیت الله خامنه ای گرفتند ایشان خدمت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی رفته و عرض کرده بودند که 10 مجتهد مسلم مثل آیت الله مکارم یا آیت الله سبحانی و فاضل و یا بزرگان دیگر مثل آیت الله مشکینی در مجلس خبرگان بوده و رأی دادند. این برای خود شخصیتی مثل آیت الله العظمی گلپایگانی هم حجت شرعی است. یعنی حجت بر همگان تمام است.

*در مجلس خبرگانی که 88 نفر شخصیت مورد احترام ملت، حوزه های علمیه و مراجع عالی قدر حضور دارند، آیت الله سیستانی و مراجع قم و آیات دیگر می گویند تصمیمات این طور شخصیت ها در هوا و هوس نیست و تحت تأثیر عوامل غیر الهی تصمیم نگرفتند. یک انگیزه بیشتر نداشتند آن انگیزه ادای وظیفه ادای تکلیف و ادای دین به اسلام است. این خیلی مهم است.

*بنابر این من با اینکه زنی شایستگی داشته باشد و به مجلس خبرگان بیاید مخالفت ندارم. این امر منع قانونی ندارد. اما در درجه اجتهاد باید شرایط لازم را داشته باشد. در مورد جوانان نیز باید بگویم که جوان تعریف خاصی ندارد. قرآن در مورد اصحاب کهف می گوید «إنه کان فتیتا» جوان بودند. جوانمرد بودند. این در حالی است که روایات ما می گوید آنها جوان نبودند. اگر بخواهیم جوان 25 یا 26 ساله بگوییم. آنها فکر، روح و اراده شان جوان بود. آقای سید حسن نصرالله الآن جوان است. البته جوان 50 و چند ساله است.

*من اصلا حساسیت ندارم. می خواهم بگویم جوانی اینجا معنای دیگری پیدا می کند. یک تعریف دیگر پیدا می کند. بله حتما افراد با نشاط و وظیفه شناس حضور داشته باشند که البته نهایتا باید از تأیید شورای نگهبان بگذرند.

*{ در پاسخ به سئوالی درباره دور بودن از افراط ها و تفریط ها } افراط و تفریط در هر جامعه ای انحراف است. جامعه اسلامی تعادل حکیمانه، خردمندانه و خداپسندانه لازم دارد. مثلا در حادثه شهادت شیخ نمر باقر النمر دنیای اسلام داشت مقابل این جنایت آل سعود یک جبهه می شد، بعضی افراد افراطی شبانه به سفارت عربستان حمله کردند. مثل دروازه بانی که گل وارونه به خودمان زدند. این اقدام آنها را تحریک کرد تا بعد از این همه جنایت در منا و حوادث دیگر از جمله حمله یه یمن و بحرین به جای بدهکار بودن طللبکار شوند.

*آنها به دلیل جنایات مختلفی که در طول 5 سال گذشته در بحرین و یک سال گذشته در یمن کردند و با استفاده از بمب های خوشه ای این همه آدم کشتند، همچنین به دلیل حمایت هایی که در عراق و سوریه از داعش داشنند و فتنه ای که در لبنان در حمایت از جریان 14 مارس به پا پا کردند، زیر فشار افکار عمومی بوده و دنبال بهانه می گشتند. به خاطر یک اشتباه یا یک تجزیه و تحلیل غلط، کودکانه، افراطی بیانیه 58 ماده ای علیه ما دادند.

* بنابر این افراط و تفریط ها 100 درصد نه تنها نتیجه مثبت ندارد بلکه نتیجه منفی می دهد. تجربه 40 ساله من این است که با قاطعیت می گویم، ما نباید میدان را دست آدم های افراطی و تفریطی بدهیم. اگر ما سهل انگاری کردیم حتما یک عده افراد افراطی و تفریطی کار دست ما می دهند. اگر ما وظیفه خود را درست و قاطع انجام ندادیم، افراطیون و تفریطیون میدان داری می کنند.

* حق این است که دولت، مجلس شورای اسلامی، روحانیون و دیگر اقشار وظایفمان را با قاطعیت و با صلابت و دور از افراط و تفریط انجام دهیم تا میدان برای افراد افراطی باز نشود. در غیر این صورت میدان برای آنها باز می شود و آنها خدای ناکرده می خواهند بینی اش را پاک کنند چشمش را کور می کنند. البته ما وظیفه داریم تا جایی که ممکن است توجیه و ارشاد کنیم.

*این جلسه های کمیته ها، شب نشینی ها و گعده هایی که لیدرهایی مثل همین ماجرا پیدا می کنند، به این لیدرها نباید میدان داد. این لیدرها باید در چهارچوب ضوابط و قوانین حرکت کرده و خدای ناکرده از رهبر معظم انقلاب جلوتر نروند. یعنی نباید از پاپ کاتولیک تر شد. این گناه است و آثارش هم می بینیم واقعا این کار غلطی بوده که انجام دادند. این کار غلط به ضرر منافع جمهوری اسلامی تمام شد. حالا ممکن است آنها ندانسته فکر کنند کار خوبی می کنند. من نمی گویم مستقیم و دستگاه های قضایی این را باید بگویند ولی شاید غیر مستقیم خود آل سعود هم دست داشته باشند. ما نباید خدای ناکرده به این مسائل دامن بزنیم که قطعا به مصلحت ما و جامعه ما نیست.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید