Performancing Metrics

طرح مینی ال‌ان‌جی ایران منتظر سرمایه‌گذار خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 318640
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1394 - 05:51
حدود چهار سال از زمان طرح ساخت واحدهای مینی ال ان جی در ایران می‌گذرد و از روسیه تا آلمان پیش‌قدم انجام آن شده‌اند.

اتاق خبر: حدود چهار سال از زمان طرح ساخت واحدهای مینی ال ان جی در ایران می‌گذرد و از روسیه تا آلمان پیش‌قدم انجام آن شده‌اند، اما هیچ یک گام نخستین را برای ساخت این واحد در ایران برنداشتند و هنوز موضوع نبود پیمانکار سد بزرگ پیش‌روی طرح بزرگ واحدهای کوچک ال ان جی ایران است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، طرح مینی‌ال.ان.جی طرحی است که در ایران از حدود سال 1390 مطرح است و البته برای راه‌اندازی آن در ایران نه‌تنها دانش فنی مورد نیاز است بلکه سرمایه نیز یکی از بزرگترن چالش‌های پیش رو است؛ اگرچه برای همکاری در این طرح تا کنون نام ایتالیا، آلمان و روسیه مطرح شده اما به نظر می‌رسد ایران هنوز معطل پیمانکار برای راه‌اندازی نخستین واحد مینی ال.ان.جی است.

واحدهای مینی‌ال.ان.جی با هدف گازرسانی به برخی روستاهای دورافتاده و البته صادرات گاز به کشورهای همسایه مطرح شد و البته از زمان طرح تا کنون نبود پیمانکار و سرمایه‌گذار بزرگترین چالش پیش‌روی آن بوده است.

عراقی، مدیر عامل شرکت ملی گاز در هر اظهار نظر خود درباره آخرین وضعیت مینی‌ال.ان.جی هیچ علامتی از کنار گذاشته شدن تصمیم برای احداث چنین واحدی نشان نمی‌دهد، بلکه همواره موضوع تامین منابع مالی و نیاز این طرح به یک پیمانکار را مطرح می‌کند.

البته پیمانکاران متعددی نیز مطرح شده‌اند؛ پیمانکارانی که تاکنون فقط از تصمیم آن‌ها برای ورود به پروژه پرهزینه مینی‌ال.ان.جی خبر داده شده و هنوز هیچ اقدامی از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.

شاید بتوان گفت روسیه جزو اولین‌هایی است که حدود چهار سال قبل توافقی را از طریق گازپروم برای راه اندازی اولین پروژه مینی ال ان جی ایران با شرکت ملی گاز ایران امضا کرد. بر اساس این توافق قرار بود با اجرای پروژه های مینی ال ان جی حجم گاز طبیعی تا 600 برابر فشرده تر شود که البته هیچگاه به مرحله اجرا نرسید.

پس از آن اما نام دو شریک احتمالی دیگر برای راه‌اندازی نخستین واحد مینی‌ال.ان.جی مطرح شد. ایتالیا که سه سال پس از روسیه خواستار همکاری با ایران در زمینه مینی ال ان جی شد و البته خود را آماده خرید گاز نیز کرده بود و البته آلمان که به گفته عراقی آماده این بود که طرح مینی‌ال ان جی ایران را با هزینه خود راه‌اندازی کرده و سپس از محل سودآوری طرح، سهم خود را بردارد و البته کشورهای دیگری نیز با چنین پیشنهادی جلو آمده بودند.

بحث استفاده از واحد‌های مینی‌ال ان جی البته در این دولت نیز به طور جدی مطرح بوده است و مدیرعامل شرکت ملی گاز امیدوار بوده که با استفاده از این طرح گاز را نه تنها به کشورهای همسایه بلکه به نقاط دور دست ایران نیز برساند، به طوری که در روزهای انتهای سال گذشته اظهار کرده بود که روستاهایی که تا کنون گاز رسانی نشده‌اند، در سال های 1394 و 1395 از محل منابع بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه از گاز برخوردار خواهند شد. البته در مناطقی که امکان گاز رسانی با خط لوله وجود داشته باشد و در سایر مناطق نیز با استفاده از سی ان جی و مینی ال ان جی گاز تامین خواهد شد.

اما وی همواره دلیل تعویق این پروژه را عدم تامین مالی توسط دولت و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا عنوان کرده است؛ مسئله‌ای که باعث شد او وجود توجیه اقتصادی برای اجرای این طرح را نیز با علامت سوال مواجه کند.

با این حال به نظر می‌رسد طرح ساخت نخستین واحد مینی‌ال ان جی در ایران هنوز کنار نرفته و مطرح است، چرا که با وجود هزینه‌های بالا معاون وزیر نفت می‌گوید شرکت ملی گاز هنوز از سرمایه‌گذاری در این پروژه پشیمان نشده و فراخوانی برای ورود پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی و خارجی به این پروژه داده است؛ اگرچه در گذشته نیز فراخوان جذب سرمایه‌گذاری برای احداث و اجرای واحدهای مینی‌ال ان جی در ایران مطرح شده بود.

عراقی در توضیح آخرین وضعیت ساخت واحدهای مینی ال ان جی در ایران می‌گوید که ساخت واحد مینی ال ان جی دو بخش عملیات اجرایی و دانش فنی دارد که شرکت گاز در رابطه با دانش فنی با دانشگاه تهران انستیتوی مینی ال ان جی را تشکیل داده و در آن هم از اساتید دانشگاه و هم از دانشجویان دوره‌های مختلف استفاده کرده که به منظور بومی کردن فرایندهای دانش فنی بوده است.

او می‌گوید در صورت مشخص شدن پیمانکار، محل احداث این واحد در یکی از روستاهای شمالی کشور خواهد بود.

اگرچه به گفته معاون وزیر نفت هنوز پیمانکاری برای پروژه مینی ال ان جی در ایران پیدا نشده، ولی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران پیشتر از آغاز فعالیت موسسه تحقیقات ال ان جی خبر داده و گفته بود که نخستین طرح ملی برای ایجاد آزمایشی مینی ال ان جی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به زودی اجرا می‌شود.

در نهایت به نظر می‌رسد که پس از گذشت حدود چهار سال از زمان طرح موضوع ساخت واحدهای مینی ال ان جی در ایران، هنوز اجرای این پروژه نیازمند حضور سرمایه‌گذاری با دانش فنی متناسب است که بتواند به عنوان پیمانکار این پروژه را در دست گیرد. باید دید در پساتحریم کدام یک از کشورها تصمیم خود را برای این کارجدی خواهند کرد.کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید