Performancing Metrics

ارزش پول افغانی 21 درصد کاهش یافته است | اتاق خبر
کد خبر: 319847
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394 - 03:54
رئیس کل بانک مرکزی افغانستان گفت که ارزش پول افغانی در یک سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است و این کاهش درمقایسه با سایر کشورهای منطقه که ارزش پول آنها تا سه برابر در مقابل دلار سقوط کرده، نگران کننده نیست.

اتاق خبر: «خلیل الله صدیق» روز یکشنبه در نشست خبری در کابل افزود که کاهش ارزش پول افغانی در مقابل دلار ناشی از سیاست های پولی ومالی نیست، بلکه عوامل سیاسی، اجتماعی واقتصادی دیگر بر آن اثرگذار بوده است و بانک مرکزی اجازه نداده تا با چاپ اسکناس های بی پشتوانه ارزش پول کشور کاهش یابد.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی افزود: علاوه بر کاهش سرمایه گذاری خارجی درافغانستان در یک سال گذشته، به دلیل آسیب دیدن اعتمادعمومی سطح سرمایه گذاری داخلی نیز پائین آمده و جنگ، فرار مغزها، بیکاری و عوامل روانی تاثیر قابل ملاحظه ای بر نوسانات ارزش پول بر جای گذاشته است.
رئیس کل بانک مرکزی افغانستان، نوسان های ارزش پول را درهر کشوری طبیعی و ناشی از دو عامل عرضه و تقاضا دانست و گفت که در یک سال گذشته به دلیل خروج ده ها هزار تن از نیروهای خارجی و سازمان های غیردولتی بین المللی از افغانستان که دلار هنگفتی را مصرف می کردند، عرضه کاهش یافت و در مقابل با خروج دست کم 250 هزار تن از اتباع افغان در یک سال گذشته، تقاضا زیاد شد و ارزش افغانی را کاهش داد.
پول رایج افغانستان «افغانی» است و حدود هر 69 افغانی یک دلار است.
رئیس کل بانک مرکزی افغانستان، بالا رفتن ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای بین المللی را یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش پول افغانی در مقابل دلار دانست وگفت که پس از وقوع بحران اقتصادی در غرب، ایالات متحده اولین کشوری بود که توانست خود را از این بحران خارج کند و به همین دلیل ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای خارجی افزایش یافته است.
وی افزود که در سال جدید بانک مرکزی افغانستان 300 میلیون دلار به بازار عرضه کرده است و تا پایان اسفند نیز بین 200 تا 300 هزار دلار دیگر برای ایجاد توازن وارد بازار خواهد کرد تا از این طریق از کاهش ارزش افغانی جلوگیری کند.
رئیس کل بانک مرکزی، گفت که سال گذشته ارزش پول کشورهای ازبکستان 16 درصد، ترکیه 20.7 درصد، ترکمنستان 22.85 درصد، تاجیکستان 45 درصد، در منطقه کاهش یافته و ارزش پول افغانستان در مقایسه با اغلب این کشورها از ارزش و ثبات بیشتری برخوردار است.
وی درپاسخ به پرسشی درباره میزان ذخایر ارزی افغانستان گفت که این میزان در حال حاضر 7 میلیارد دلار است و سیاست بانک مرکزی این است که هر سال این میزان را مقداری افزایش دهد.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش در باره میزان نقدینگی و پول در گردش افغانستان را 195 میلیارد افغانی دانست و گفت که در یک سال گذشته سپرده های افغانستان 7 درصد رشد داشته است.

کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید