Performancing Metrics

کدام حیوانات،لهجه دارند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 322175
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394 - 14:55
همشهری آنلاین نوشت: «نام حشرات پرنده‌ای که در شب‌های تابستان در آسمان پرواز کرده و از خود نور ایجاد می‌کنند چیست؟ ممکن است این حشرات را کرم شبتاب، چراغک یا کرم‌های شب‌افروز بنامید و این بستگی به نوع گویش یا زبان مخصوص به منطقه یا گروه اجتماعی دارد که به آ

اتاق خبر - جالب اینجاست که داشتن گویش یا لهجه تنها مختص انسان‌ها نیست. پژوهش‌های مختلف تاکنون داشتن این ویژگی را در میان حیوانات مختلف از جمله وال‌ها و میمون‌ها به اثبات رسانده‌اند.



به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، وال‌های عنبر که از طریق ایجاد صداهای کلیک‌مانندی در فواصل منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، آواهایی که کودا نامیده می‌شوند، به داشتن لهجه شهرت دارند. در جدید‌ترین مطالعه‌ای که روی این جانداران انجام گرفته‌ است،‌ دانشمندان به مدت 6 سال به صدای نهنگ‌های عنبر ساکن در کارائیب گوش دادند و دریافتند کوداهای این نهنگ‌ها منحصر به گروه محلی آنها است. این آواها می‌توانند به تشخیص گروه‌های خانوادگی یا اجتماعی کمک کنند؛ درست مانند نام کوچک و نام خانوادگی.

به گفته گرو،‌ استادیار دانشگاه آرهاس در دانمارک و بنیانگذار پروژه نهنگ عنبر دومینیکا، یک توالی آوای کلیک‌مانند به عنوان آوای قبیله‌ای شناخته می‌شود و به این عبارت قابل ترجمه‌ است: من از کارائیب هستم، تو چطور؟ این نهنگ‌ها به عنوان جاندارانی اجتماعی در انجام کارهای مختلف مانند شکار یا مراقبت از فرزندانشان نیز رفتارهای متفاوتی دارند. به گفته گرو آنچه انجام می‌دهید، رفتار است و چگونگی انجام آن به فرهنگ بازمی‌گردد.

از این رو این این کداهای منحصر‌ به‌ فرد به نهنگ‌های عنبر کارائیبی امکان می‌دهد تا فرهنگ و روابط خانوادگی خود را تحکیم کنند؛ اصولی که برای زندگی در بیکران اقیانوس حیاتی است.

در پژوهشی دیگر، محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از الگوریتم‌های رایانه‌ای به تجزیه و تحلیل دو هزار نوع صدای زوزه متعلق به سگ‌ها، شغال‌ها و گونه‌های مختلفی از گرگ‌ها، موفق به تشخیص 21 نوع مختلف زوزه شدند. محققان دریافتند زوزه کشیدن گونه‌های مختلف از این جانداران متفاوت از یکدیگر است.

برای مثال زوزه‌ گرگ‌های سرخ و شغال‌ها از زیر و بمی متنوعی برخوردار است؛ درحالی که زوزه گرگ‌های قطبی شبیه به هم است. محافظان محیط‌ زیست می‌توانند از این یافته بهره ببرند، زیرا با مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های میان نوع زوزه انواع گرگ‌ها و شغال‌ها می‌توانند جمعیت آنها را بهتر مدیریت کنند.»

 94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید