Performancing Metrics

نگاهی به تجارت فعلی ایران و سوئیس | اتاق خبر
کد خبر: 322219
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394 - 18:17
ایران و سوئیس که به طور سنتی روابط نزدیک اقتصادی با یکدیگر داشتند، اینک پس از اجرایی شدن برجام با سفر رییس‌جمهور سوئیس و تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ این کشور به ایران، فصل جدیدی از روابط تجاری دو کشور را برای همکاری‌های بیشتر آغاز می‌کنند.

اتاق خبر: پس از حصول توافق هسته‌ای در تیر‌ 1394 در کنار بسیاری از هیات‌های تجاری اروپایی، هیات بلند پایه اقتصادی از سوئیس برای فراهم کردن زمینه‌های همکاری‌های نو به ایران آمدند و در هفته جاری نیز هیات بزرگ دیگر از شرکت‌های تجاری و البته رییس جمهور این کشور به ایران سفر کرده تا پس از وقفه‌ چند ساله تحریم‌ها که باعث افت سطح مبادلات تجاری دو کشور شده بود بار دیگر دو کشور در مسیر بازگشت به سطح روابط در پیش از تحریم‌ها حرکت کنند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ روابط ایران و سوئیس از قرن هفدهم میلادی آغاز شد و از قرن نوزدهم در بخش‌های حمل و نقل و بانکداری زمینه‌های همکاری بین دو طرف به وجود آمد.

ایران در سال 1298 شمسی سفارتخانه خود را در شهر برن افتتاح کرد و سوئیس نیز در همان سال کنسولگری خود را در تهران گشود که در سال 1315 به سفارتخانه تبدیل شد.

سرکنسولگری ایران در ژنو در سال 1329 شمسی گشایش یافت ولی در سال 1380 تعطیل و وظایف آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن واگذار شد.

سوئیس که در جریان مذاکرات هسته‌ای نقش به عنوان میزبان و میانجی بین طرفین نقش آفرینی کرد پس از حصول توافق تلاش بسیاری برای ارتباط بیشتر با ایران کرده است. این روابط با وجود فراز و نشیب‌های متعدد به طور کلی بسیار مثبت و دوستانه بوده است.

در سال‌های گذشته مناسبات اقتصادی و بازرگانی تهران و برن سوئیس به کمتر از 500 میلیون دلار رسیده است اما برن به دنبال آن است تا حجم تبادلات اقتصادی را به پیش از اعمال تحریم‌های جهانی علیه تهران بازگرداند.

نزول صادرات ایران به سوئیس

بر اساس آمار رسمی گمرک، میزان واردات ایران از کشور سوئیس با اختلاف بیشتر از میزان صادرات ایران به این کشور است. از جمله در 9 ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی ایران به سوئیس شش میلیون و 600 هزار دلار بوده است و در همین دوره زمانی، ایران یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده است.

همچنین بررسی روند 10 ساله مبادلات تجاری ایران و سوئیس نیز نشان می دهد ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته است. صادرات ایران به سوئیس در سال 1385 معادل 19.9 میلیون دلار بوده که این مقدار در سال گذشته به 10 میلیون و 700 هزار دلار تنزل پیدا کرد و در 9 ماهه امسال نیز ایران شش میلیون و 600 هزار دلار کالا به سوئیس صادرات داشته است.

این در حالی است که واردات ایران از سوئیس که در سال 1385 معادل دو میلیارد و 289 میلیون و 200 هزار دلار بوده، در سال گذشته با تغییراتی اندک به دو میلیارد و 417 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. همچنین در 9 ماهه امسال نیز ایران یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد ایران شده است.

تاکید بر حل و فصل مسائل بانکی در روابط ایران و سوئیس

اما در جریان سفر این هفته هیات سوئیسی به ایران، رییس جمهور سوئیس و هیات همراه وی در جلسه مشترکی با رییس اتاق بازرگانی ایران، بر تقویت و توسعه همکاری و همچنین رفع برخی موانع از جمله مسائل بانی و پولی میان دو طرف تاکید کرد.

یوهان اشنایدر آمان در این جلسه عنوان کرد که باعث خوشحالی است که ایران بار دیگر بتواند به صورت فزاینده در مبادلات اقتصادی جهان حضور داشته باشد. سوئیس از اجرایی شدن برجام استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه سوئیس از اجرایی شدن برجام استقبال می‌کند گفت که کشورش همواره به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک بوده و سعی کرده است به صورت فعالانه به حل مسائل کمک کند.

اشنایدر آمان اظهار امیدواری کرد با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها شرایط برای مبادلات بیشتر افتصادی با ایران فراهم شود.

رییس جمهور سوئیس درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اظهار کرده که ایران برای پیوستن به این سازمان ابراز علاقه کرده است. البته پیوستن به این سازمان به شرایط سیاسی و فنی نیازمند است اما سوئیس به طور حتم همکاری‌های لازم را برای این اقدام انجام خواهد داد.

وی همچنین اظهار علاقه کرد که موسسات مالی و بانک‌های سوئیسی بتوانند در ایران نقش آفرینی کنند.

در این زمینه نیز محسن جلال پور - رییس اتاق بازرگان ایران - نیز حضور بانک‌های معتبر سوئیسی را برای توسعه روابط با ایران امری ضروری عنوان کرد.

به گفته جلال پور، سوئیس در گسترش روابط دو جانبه با ایران اشتیاق نشان داده است هر چند در سال‌های اخیر این روابط تا حدودی کم رنگ شده است اما علاقه و منافع مشترک بین دو کشور چشم انداز روشنی را بین دو طرف نوید می دهد.

همچنین شریف نظام مافی - رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس - معتقد است که کشورهایی مثل اتریش و سوئیس، غرض ورزی سیاسی ندارند و از نظر اقتصادی، دانش فنی، نوآوری و تکنولوژی، قدرتمند هستند و می توانند در طولانی مدت همتای خوبی برای ایران باشند.

طبق آنچه وی اعلام کرده در سال آینده هیات 110 نفره تجاری از ژنو به ایران می‌آیند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید