Performancing Metrics

توافق کثیف؛ سکوت اروپا در برابر قصابی کردها در ازای کنترل مهاجران از سوی ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 324213
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 03:39
سیاستمدار حزب سبز آلمان و معاون رئیس مجلس این کشور می‌گوید، اروپا به خود اجازه داده است تا به طرز مرگباری به رئیس جمهور ترکیه وابسته شود؛ کسی که اقداماتش علیه اپوزیسیون و اقلیت کردها می‌تواند نتایج وحشتناکی برای اروپا داشته باشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، کلودیا راث، معاون رئیس مجلس آلمان و عضو حزب سبز این کشور در این باره معتقد است: اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به توافقی پر دردسر با ترکیه تن داد تا بتواند با بحران مهاجران مقابله کند در حالی که در این میان یونان بدون کمک بیشتر از سوی بروکسل در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

راث ادامه می‌دهد: من به شدت برای یونان نگرانم. این کشور ماه‌هاست که از سوی اتحادیه اروپا رها شده است. یونان به شدت به کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به عنوان منبع کمک به کشورهای در حال توسعه نیاز دارد.

وی معتقد است: تا حل بحران بدهی‌ یونان راه طولانی در پیش است در حالی که همزمان بحران پناهجویان و نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه بر سر آنها آوار شده است و تا زمانی که یونان مورد کمک قاطعانه قرار نگیرد این درگیری‌ها و بحران ادامه خواهد داشت.

این سیاستمدار آلمانی ضمن هشدار نسبت به روی کار آمدن سیاستمداران راست‌گرای افراطی در یونان عنوان می‌کند: سیاست‌های ریاضتی و رویکردهای افراطی دولت فدرال نسبت به آتن به رویکردی ضد آلمانی در برخی کشورهای اروپایی منجر شده است. اکنون مرکل با سیاست پناهجویان خود مقاومت در برابر سیاست سلطه آلمان را احساس می‌کند.

راث خاطرنشان می‌کند، اتحادیه اروپا با وجود اینکه کمترین تلاش را برای حمایت از یونان کرده با ترکیه برای توقف موج مهاجران و پناهجویان به توافق رسیده است.

معاون رئیس پارلمان آلمان سپس به شرایط پناهجویان در ترکیه می‌پردازد: با وجود اینکه ترکیه پناهجویان بسیاری را از عراق و سوریه پذیرفته است اما شرایط اکثر کمپ‌های پناهجویان در این کشور غیرقابل قبول است.

وی در ادامه توافق بروکسل و آنکارا را به شدت مساله ساز می‌داند؛ توافقی که به موجب آن علاوه بر برخی امتیازات 3 میلیارد یورو کمک‌ مالی به آنکارا ارائه می‌شود.

راث درباره این توافق می‌گوید: اتحادیه اروپا خود را به شدت به اردوغان وابسته کرده است و اکنون همه چیز در دست وی است. اگر در این توافق سیاست خارجی از منابع سیاست داخلی نشأت گرفته پس حقوق بشر و مالکیت قانون کنار گذاشته شده است. اتحادیه اروپا چون می‌خواهد موج پناهجویان را به هر قیمتی در ترکیه کنترل کند دیگر به هیچ وجه حاکمیت قانون در ترکیه را در نظر نمی‌گیرد. این یک نوع باج دهی و حق‌السکوت است.

وی شرایط داخلی ترکیه را این چنین شرح می‌دهد: اردوغان به شدت فشار را علیه اپوزیسیون و اقلیت‌ها افزایش داده و می‌دهد در حالی که جنگی ظالمانه علیه کردها در جنوب شرق این کشور به راه انداخته است. در دیاربکر صدها تن از مردم از جمله کودکان محبوس شده و گرسنگی می‌کشند. در این میان هیچ صدای انتقادی از اتحادیه اروپا در نمی‌آید.

راث معتقد است کمپین اردوغان علیه کردها برای آلمان و بحران سوریه تبعاتی داشته است؛ جایی که این درگیری‌ها به جنگ آن دامن زده است.

این سیاستمدار اروپایی از اتحادیه اروپا خواست، در جلسه امروز (دوشنبه) خود با نمایندگان ترکیه در بروکسل به نقش اردوغان در جنگ سوریه، حمله به کردها و وضعیت حقوق بشر در ترکیه بپردازند.

راث با یادآوری وقایع دهه 1990 ابراز نگرانی کرد: من نگرانم که درگیری با کردها از ترکیه به آلمان کشیده شود؛ به خوبی به یاد دارم که زنان کرد در دهه 1990 چگونه به جاده‌های آلمان آمدند و خود را به آتش کشیدند. در حال حاضر در هانوفر، برلین و هامبورگ درگیری کهنه بین ترک‌ها و کردها دوباره به سرعت در حال شکل گیری و نمایان شدن است. به همین دلیل است که ما نباید چشمانمان را بر اتفاقاتی که در ترکیه می‌افتد ببندیم.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید