Performancing Metrics

توضیحات سردار اشتری درباره انفجار در بازار تهران و شناسایی محل زندگی خاوری برای بازگرداندن او | اتاق خبر
کد خبر: 326669
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1394 - 10:30
فرمانده نیروی انتظامی درباره بازگشت خاوری، انفجار در بازار تهران، تلفات چهارشنبه سوری و حقوق مرزبانان توضیح داد.

اتاق خبر - گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب از شبکه 2 سیما به عملکرد نیروی انتظامی اختصاص یافت.در این نشست خبری، سردار حسین اشتری فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران حضور داشت و به سئوالات متنوع مجری برنامه پاسخ داد.

این یک سال که از مسئولیت شما گذشته، چطور بود؟

خوب بود.

پیش بینی شما از فرماندهی نیروی انتظامی کشور چه بود؟

مسئولیت بسیار سنگین است و قبل از مسئولیت، نمی دانستم بار این مسئولیت چقدر سنگین است. خوشبختانه با لطف الهی و همت اجزای ناجا، کارها به خوبی پیش رفت.

آخرین اطلاعات از حادثه امروز بازار تهران چیست؟

بعدازظهر امروز انفجاری در بازار رخ داد. همکاران ما سریعا در محل حاضر شدند. تیمهای بازرسی و چک و خنثی وارد شدند. آخرین اطلاعات انفجار مواد شیمیایی بوده که احتمالا برای تهیه مواد محترقه چهارشنبه آخر سال بوده. پیش بینی ما تهیه مواد محترقه برای چهارشنبه آخر سال بوده. شاید موفق نشده اند. یک نفر هم با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شده اند.

ابعاد حادثه چیست؟

حدود 39 نفر مجروح شدند که 2 نفر حالشان خوب نیست. مابقی یا سرپایی معالجه شدند یا وضعیت مشکل داری ندارند و امیدواریم امشب مرخص شوند.

امسال چهارشنبه آخر سال چطور گذشته؟

از ابعاد مختلف باید بررسی شود. سنوات گذشته حوادثی که رخ می داد و تلفات و مجروحان آمار زیادی داشت و امسال نسبتا کمتر بود. 3 نفر متاسفانه از هموطنان کشته شدند. تعدادی نیز قطع عضو شدند. دست یا چشمشان را از دست دادند. ولی آمار بیمارستان نشان می دهد کاهشی را شاهدیم. یکی دو روز دیگر دقیقتر مشخص می شود. حدود 40 درصد کاهش یافته.

با نقطه مطلوب امنیت در شهرهاچقدر فاصله داریم؟

با ایده آل، فاصله داریم ولی وضعیت را می توان گفت بسیار خوب است. هم در شهرها و هم مرزها، وضعیت مناسب است. آمار و اطلاعات بنده بر حسب اطلاعات روزانه است و اتفاقات سراسر کشور در 24 ساعت یک بار را مطالعه و آنالیز می کنیم. به حمد الله وضعیت امنیتی ما خوب است.

درباره سرقت عنوان شده که 80 درصد بازداشت شدگان متهم به سرقت، سابقه دار هستند. درباره معتادان متجاهر هم اینطور است. مشکل اصلی کجاست؟

در بحث معتادان متجاهر، ما اعلام کردیم اگر محل های نگهداری و کمپ ها آماده شود، نیروی انتظامی آمادگی دارد در کمتر از 10 روز اینها را جمع آوری و تحویل کمپ کند. در برخی شهرها که این اماکن آماده شده بود، در کمتر از 48 ساعت به اندازه ظرفیت مکانها، افراد را جمع آوری کردیم. مشکل، در محل نگهداری است. برخی جاها همت کردند و مکان را مشخص کردند. امیدواریم با همت مسئولان در سال آینده، مشکل حل شود. هم شهرداری ها مسئولیت دارند، هم سازمان بهزیستی مسئول است. در تهران، آمار بیشتر است. ما 5 هزار نفر را با همت شهردار محترم تهران جمع آوری کردیم و تحویل اردوگاه ها دادیم. در پارک هایی که با تجمع معتادان متجاهر روبرو بودیم، این مکانها پاکسازی شده و مردم می توانند از آن مکانها استفاده کنند.

درباره بازگشت سارقان چطور؟

بیش از 50 درصد سرقتها خرد است، از این سارقان، بالای 50 درصدشان معتادان رها هستند. اینها دست به سرقت می زنند. بعضا اقلامی را سرقت می کنند که قیمت آنچنانی نیست و خودشان نیز این اشیا را رد می کنند تا مشکل روزانه خود را حل کنند. اینها نیز بازداشت می کنیم و تحویل دستگاه قضایی می دهیم. سعی شده اینها کمتر رها شوند هر چند دستگاه قضایی محدودیتهایی دارند. بعضا این افراد را داریم که چند بار دستگیر شدند و رفتند و برگشتند. متاسفانه مجبور می شوند این افراد را به دلیل نداشتن محل مناسب نگهداری، رها کنند و اینها دوباره دست به کارهای خود بزنند.

درباره سرقت در روزهای تعطیل نوروز، چه می خواهید کنید؟

در قرارگاه نوروزی ما از روز گذشته، اقداماتی شروع شد و قرارگاه نوروزی امام عل(ع) ازامروز به کار افتاد. در بحث ترافیکی امسال نیز مانند سالهای گذشته، همکاران ما در پلیس راهور خدمات لازم را ارائه می دهند. توقع داریم رانندگان به توصیه های پلیس عمل کنند. فرهنگ ترافیکی خوشبختانه ارتقا یافته. آمار هر سال را که می بینیم بهتر از پارسال است. مردم و خانواده ها مقید به رعایت هستند. عده ای محدود هستند که به قانون تمکین نمی کنند. درباره امنیت شهرها نیز برخی مسافرپذیر هستند و برخی مسافر فرست. تعداد زیادی از مردم عزیز در شهرهای زیارتی و سیاحتی حضور دارند و نظم و امنیت باید در آنها حاکم شود. در برخی شهرها که خلوت می شود مانند تهران نیز همه اقدامات مانند ایستگاه ها و گشت را در نظر گرفته ایم. سامانه 110 نیز در خدمت مردم است. در شهرهایی که جمعیت بیشتری داریم ماموران حضور دارند و پیشگیری از جرم می کنیم.

درباره برخورد همکاران ناجا در کلانشهرها آماری دارید؟

رفتار همکاران ما ارتقا یافته. کار سخت است و باید حق بدهید افراد بر اثر خستگی مفرط دقت نکنند. ماموران بازرسی و سامانه 197 ما و نظارت مردمی بر ناجا وجود دارد. در سال 94 بیش از 450 هزار تماس با سامانه 197 ما گرفته شده. برخی نیز انتقادات و برخی پیشنهادها بوده. بخشی نیز تشکر از ناجا بوده. ما تماس را برای حل مشکل و انتقاد گذاشتیم. بیش از 30 درصد انتقاد و 6 درصد نیز تشکر و قدردانی بوده. یک سری نیز شکایت دارند. می گویند با ما خوب برخورد نشد و مامور تخلف داشت. حتما ما روی این موضوعات بررسی می کنیم. محسوس و غیرمحسوس بررسی می شود و در حد تذکر یا بالاتر اقدام می کنیم.

پدیده هایی مانند شرخری یا بساط های دستفروشان به خاطر خلاء وجود پلیس است؟

ما باید نیروهای پلیس و امکانات را افزایش دهیم. در تمام دنیا هر 1000 نفر بین 5 تا 7 پلیس دارند. ما حدود 3.2 نفر پلیس به ازای 1000 نفر داریم. باید حداقل نیروی پلیس دو برابر شود و تجهیزات ما بیشتر شود تا همه جا حضور داشته باشیم. کشور گسترده است و شهرسازی زیاد شده و شهرکها ساخته شده است. جاهایی داریم کلانتری و مامور نداریم. با گشت داریم کارها را انجام می دهیم. ولی هیچ جایی نیز نداریم از دید پلیس خارج شده باشد. ممکن است نیروی مستقر نداشته باشیم ولی هیچ منطقه ای از محدوده کار پلیس خارج نشده. اگر بشود گشت می رود، دوربین هایی در برخی خیابانها و محلها نصب می شود. تماس بگیرند، حاضر می شویم. پایش تصویری داریم.

در امنیت فضای مجازی، سرقتها و کلاهبرداری ها نیز زیاد شده. پیامکهایی می آید که برنده عتبات شده اید و 80 میلیارد تومان کلاهبرداری شده.برخی نیز از داخل زندان این کارها را کرده اند. اقدامات پلیس علیه این کارها چه بوده؟

پلیس فتا خوب توانسته نقش خود را ایفا کند. به همان اندازه که مردم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، به همین میزان نیز جرایم افزایش می یابد. 17 درصد جرایم مجازی امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته. سال آینده هم بیشتر می شود چون استفاده از این سیستمها بیشتر می شود و مردم وابسته می شوند. ما به همین نسبت پلیس را تقویت می کنیم. بیش از 85 درصد جرایم کشف شده که امیدوار کننده است. خود مردم هم باید اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند دیگران به زندگی آنها دسترسی پیدا کنند. با این حال، جرایمی که به ما ارجاع شده، بیش از 85 درصد کشف شده که خود یک عامل بازدارنده است. بیشتر جرایم در این حوزه مالی است. همکاران ما آگاه سازی می کنند که بسیار موثر بوده. به نظر می رسد برنامه های بیشتری نیاز است تا سال آینده اطلاع رسانی بهتری به مردم شود. شگردهایی که افکار متخلف به کار می گیرند را به مردم اطلاع رسانی می کنیم.

درباره این که عنوان می شود امنیت روانی در جامعه به خاطر برخی کارها به خطر می افتد، نظر شما چیست؟

همه باید کمک کنیم امنیت روانی برای مردم ایجاد شود. گاهی وقتها مشکلات را فرافکنی می کنیم و گردن این دستگاه و آن دستگاه می اندازیم. نباید اینطور باشد. در حوزه ماموریت خود سعی کردیم اینطور نباشد. راهکارهایی اعلام شده، باید دنبال شود.

این که می گویند پلیس موظف به اجرای اسلام نیست را قبول دارید؟

ما بر اساس قانون و موازین شرعی کار می کنیم. هر جایی که خلاف شرع باشد، خلاف قانون هم هست. فاصله ای بین شرع و قانون نیست. تمام قوانین از کانال شورای نگهبان گذشته و شرعی است. لذا فرقی نمی کند. نیروی انتظامی حافظ ارزشهاست و حفاظت از دستاوردهای انقلاب و ارزشها، وظیفه ما است. همه کاری که انجام می دهیم طبق قوانین است و همکاری هم می کنیم.

با خودروهایی که کشف حجاب می کنند، برخورد کردید؟

بله، در مردادماه هم بنده این را مطرح کردم و توصیه کردم که سرنشینان خودرو چند موضوع از جمله مزاحمت، آزار و اذیت در جاده ها، کشف حجاب را توجه داشته باشند و رعایت کنند. خیلی از جاها نیز رعایت شد. ماموران نیز اعمال قانون می کنند. برخی خودروها متوقف، در پارکینگ توقیف می شوند. بعضا یک تا دو هفته و موردی هم داشتیم بیش از یک ماه توقیف شده و البته با دستور مرجع قضایی بوده است.

اینها اثر داشته؟

اثر داشته. در بحث آلودگی صوتی برخورد جدی داشتیم. کسانی که با وسیله خود باعث نگرانی و آزار و اذیت می شوند، برخورد شده است. برخی نیز رعایت کرده اند. مردم متنوع هستند.

فشاری از نهادهای مختلف نیامد؟

کسی به ما فشار نیاورد.

با این نرخ جدید جریمه ها موافق بودید؟

این بر اساس قانون است و سالی که مصوب شد، هر ساله باید بر اساس نرخ تورم این افزایش را داشته باشیم. 2 سال به تعویق افتاد. هدف ما از جریمه، اذیت کردن مردم نیست. می خواهیم بازدارنده باشد. خودرویی که حس کند از سرعت مطمئنه تخطی کند، جریمه می شود، رعایت می کند. موثر و بازدارنده است.

پس شما موافق بودید؟

بله، طبق قانون. مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات دولت و ابلاغ به نیروی انتظامی را ما موظفیم اجرا کنیم.

رقمها پیشنهاد شده بود؟

در جلسات، کارشناسان ناجا، دولت و مجلس حضور داشتند واین مصوب شد و بنا شده بر اساس تورم، جرایم افزایش یابد.

با نرخ های جدید، تصادفات و تلفات کاهش می یابد؟

تاثیر دارد.

نوروز 94 چه وضعیتی در تلفات جاده ای داشتیم؟

حدود 450 نفر در نوروز 94 نسبت به سال قبل، کمتر کشته شدند. در نوروز 94 به نسبت 93، 10 درصد کاهش تصادف داشتیم. در سفرهای نوروز بیشترین تصادفات را داریم. همت نیروی انتظامی این بوده که جلوی تصادفات را بگیرد. هدف ما این است که راننده و سرنشین به سلامت به مقصد برسد. ما دنبال برخورد نیستیم. بیش از 95 درصد رانندگان ما رعایت می کنندو شاید 5 درصد دقت نمی کنند. برخی آمارها نیز می گوید کمتر از 5 درصد بی دقت هستند.

عیدی و حقوق همکارانتان را دادید؟

امروز حقوق را دادیم و عیدی را ماه گذشته دادیم. فیش حقوقی همکاران را می بینیم شرمنده ایم ولی پرداخت شده است. حضرت آقا در حکمی که به بنده برای فرماندهی ناجا دادند، تاکید فرمودند به معیشت کارکنان رسیدگی شود. بر اساس این تدبیر و فرمان، کارگروهی را داشتیم و راهکارهایی مشخص شده. افزایش حقوق این نیست که امشب تصمیم بگیرم و فردا عملی کنم. باید از فرماندهی کل قوا و ستاد مشترک نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی تصویب شود. همت خود را گذاشتیم بخشی از کسری حقوق را جبران کنیم. در سال آینده نیز امیدواریم این روند را داشته باشیم. در 2-3 ماه اخیر نیز تغییرات مختصری در حقوق ها داشتیم. ما مانع سختی برای افزایش حقوق ها نداشتیم ولی باید خیلی پیگیری کنیم. اینطور نیست با یکی دو مکاتبه یا جلسه به نتیجه برسیم. شخصا چند بار پیش آقایان مسئول این کارها رفتیم تا تغییری پیدا شود.

یک مرزبان جنوب شرق کشور چقدر حقوق می گیرد؟

میانگین حقوق ما 1.5 میلیون تومان است و واقعا کم است. درصد بالای همکاران ما زیر 2 میلیون تومان حقوق می گیرند.

نظر شما درباره حذف اعدام قاچاقچیان چیست؟

مجازاتهای ما باید بازدارنده باشد. یعنی اگر تخلفی انجام شد، باید احساس کند به خاطر این تخلفش باید هزینه بالایی بدهد. اگر احساس کنند هزینه کم است، قانون بازدارنده نیست. در یک کارگروه مشخص این بررسی شد. فعلا که قانون تغییر نکرده. ولی این که آیا این کار به مصلحت است یا نه، دارد کار می شود. ما درخواست بازدارندگی مجازاتها را تاکید کرده ایم. بازدارندگی باعث کاهش جرایم می شود.

اینترپل برای بازگشت آقای خاوری کاری می کند؟

از طریق اینترل داریم دنبال می کنیم. از طریق قوه قضاییه نیز کارها پیگیری می شود. اگر کشور مقابل نیز آماده شود، ما نیز آمادگی داریم. اینترپل جهانی اعلام کرده ما آمادگی داریم. مکان مورد نظر را ما شناسایی کرده ایم و اقدامات قضایی اولیه نیز صورت گرفته و در صورت هماهنگی، ما برای بازگرداندن مجرم؛ مشکلی نداریم. اعتماد مردم برای ما سرمایه است. جا دارد از همکاران عزیزمان و خانواده های آنها تشکر کنم. از دیروز آماده باش دادیم تا 15 فروردین ماه. سختی کشیدن کارکنان یک سو و سختی کشیدن خانواده های آنها نیز مطرح است.

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید