Performancing Metrics

جدال کارشناسان ایران و حامیان رژیم صهیونیستی بر سر ثبت جهانی هامون | اتاق خبر
کد خبر: 326955
تاریخ انتشار: 29 اسفند 1394 - 07:32
چهارمین کنگره جهانی یونسکو در مورد ذخیره گاه های زیستکره که از روز دوشنبه در لیما پایتخت پرو شروعشده بود، پنجشنبه به پایان رسید.

به گزارش اتاق خبر به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، متاسفانه علیرغم پتانسیل های طبیعی و فرهنگی هامون به دلیل رویکردهای سیاسی و طرح اتهامات واهی علیه نظام جمهوری اسلامی توسط نماینده رژیم اشغالگر قدس و همراهی تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه، ثبت جهانی تالاب هامون با چالش های جدی روبرو شده است.

پیشنهاد ثبت ذخیره گاه هامون در نشست های کارشناسی این کنگره به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار هیات ایرانی قرار داشت.

سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با بیان این موضوع افزود: با توجه به اهمیت کلیدی هامون و تاثیر آن بر زیست اقتصادی و اجتماعی مردم این استان، تلاش برای ثبت آن به عنوان ذخیره گاه جهانی یونسکو بعنوان یک هدف راهبردی در سطح ملی تعریف شد.

وی بیان داشت: عدم رهاسازی حقابه تالاب از کشور همسایه موجبات بروز مشکلات عدیده ای چون بیماری فقر و مهاجرت را در منطقه فراهم نموده است و اصرار و پیگیری چند ساله ما بر این است که هامون را به عنوان یک گنجینه بین المللی ارتقا دهیم تا در قالب پروتکل های بین المللی به رسمیت شناخته شود و کشورهای همسایه متعهد به انجام تعهدات خود شود.

محمودی افزود: متاسفانه علیرغم پتانسیل های طبیعی و فرهنگی هامون به دلیل رویکردهای سیاسی و طرح اتهامات واهی علیه نظام جمهوری اسلامی توسط نماینده رژیم اشغالگر قدس و همراهی تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه، ثبت جهانی تالاب هامون با چالش های جدی روبرو شده است.

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در طی دو سال گذشته تمام تلاش خود رادر سطح ملی و بین المللی به کار بسته تا علاوه بر راهکارهای کوتاه مدت و اقدامات اصلاحی در تالاب در جهت مدیریت صحیح منابع آبی، لایروبی های رودخانه های منتهی به تالاب، انتقال حقابه تالاب از چاه نیمه ها به مناطق بحرانی تولید ریزگرد، جلوگیری از ورود بی رویه احشام به داخل تالاب اقدامات جدی اعمال شود.

محمودی گفت: اداره کل محیط زیست استان اقدام به تهیه طرح یکپارچه احیای تالاب هامون نموده که طرحی آینده نگرانه و همه جانبه است. در این طرح راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت احیای تالاب و مقابله با ریزگردها ارایه شده است‌.

وی افزود: همچنین در مورد اخیر سازمان محیط زیست اقدام به ثبت بین المللی تالابهای هامون به عنوان ذخیرگاه زیستکره در چهارمیین کنگره ذخیرگاههای یونسکو نموده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طی چند روز گذشته بدلیل مشکلات موجود و دیدگاههای متفاوت بین المللی موضوع ثبت ذخیره گاه زیستکره هامون دچار چالش هایی شده است که هیات اعزامی ایران در به صورت شبانه روزی در حال رایزنی برای رفع ابهام های موجود است.

گفتنی است کارشناسان ١٢٠ کشور جهان در این کنگره به بررسی عملکرد ذخیره گاههای زیستکره طی دهه گذشته پرداخته و توصیه های خود را به شورای هـماهنگی یونسکو ارایه خواهند داد.

شورای هماهنگی ذخیره گاههای یونسکو روزهای جمعه و شنبه در لیما تشکیل و در خصوص فهرست ذخیره گاه های جهانی تصمیم گیری خواهد کرد.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید