Performancing Metrics

ترکیه، هر ماه هدف یک انفجار! | اتاق خبر
کد خبر: 327131
تاریخ انتشار: 1 فروردین 1395 - 17:09
از 29 تیر ماه تا 29 اسفند سال 94، ترکیه خونبارترین ماه‌های سال‌های اخیر خود را سپری کرده و نتیجه 9 ماه آبستن بودن نطفه‌ دست کم 11 حمله تروریستی کوچک و بزرگ در این کشور، بر جای ماندن بیش از 215 جنازه و صدها زخمی بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ترکیه در 9 ماه گذشته تقریبا هر ماه حداقل شاهد یک حمله تروریستی بوده که به ترتیب در ذیل آمده است:

یک- حملات تروریستی دومینووار در ترکیه از روز شنبه 29 تیر ماه آغاز شد؛ زمانی که عبدالرحمن الاگز 20 ساله، شهروند ترکیه‌ای، هم‌زمان با تجمع جوانان چپ‌گرا در مرکز فرهنگی آمارا در سوروچ، یکی از شهرهای استان شانلی اورفا حمله‌ای انجام داد،33 تن را راهی گورستان کرد و بیش از صدها تن را به بیمارستان فرستاد.

این اتفاق در حالی رخ داد که سیاست‌های دولت آنکارا پس از دور اول انتخابات هم در قبال مسائل داخلی چون مسئله کردها و هم مسائل خارجی چون جنگ سوریه به روشنی نشان می‌داد که سیاستمداران "آک‌سارای" هر روز بیش تر از روز قبل عنان از کف می‌دهند.

تبعیض سیاسی در فضای داخلی علیه کردها و حزب سیاسی‌شان پس از شکست تشکیل دولت ائتلافی و پیش از برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی هم‌زمان با ورود پناهجویان سوری که از جنگ گریخته و به ترکیه‌ای پناه آورده بودند که آب در آسیاب دشمن می‌ریخت، شرایط را بیش از همیشه پیچیده کرد. حالا در کنار تروریست‌های داعش که دولت ترکیه در مقابل آن‌ها یکی به نعل و یکی به میخ می‌زد، کردهای سوریه پناهنده و کردهای داخلی هم در مظان اتهام حمله سوروچ قرار گرفتند.

با وجود آنکه بسیاری منابع تایید کردند که عامل حمله سوروچ داعشی بوده اما ظن دولت ترکیه به کردها هرگز بر طرف نشد و سرانجام دولت این کشور علیه داعش و کردها عملا اعلام جنگ کرد. با آغاز حملات دولت ترکیه علیه کردهای این کشور و کردهای عراق تنها به فاصله چند روز از حمله سوروچ، اوضاع امنیتی در این کشور به سرعت تضعیف شد. روسای ترک که حملات علیه کردها خیالشان را نسبت به احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه اندکی آرام کرده بود اما با بمب‌گذاری‌های آنکارا غافلگیر شدند.

دو- 10 صبح 18 مهر ماه، دو ماه پس از آغاز بمباران مواضع داعش و کردها از سوی دولت ترکیه انفجار دو بمب در نزدیکی ایستگاه مترو در مرز آنکارا شوک دیگری به این کشور وارد کرد. این دو انفجار که باز هم هم‌زمان با برگزاری تجمعی از سوی احزاب چپ‌گرای ترکیه رخ داد 95 کشته و حدود 200 زخمی بر جای گذاشت. دولت، داعش را به عنوان عامل این حمله معرفی کرد.

سه- حمله 20 آبان ماه نقطه تغییری در حملات تروریستی ترکیه محسوب می‌شود. حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) با پذیرش مسئولیت انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده در استان شرناق و کشتن 4 تن با موضعی روشن وارد رقابت تروریستی شد. در پی پذیرش مسئولیت این حمله در کنار حملات پیشین به نیروهای پلیس آنکارا و سایر شهرها، دولت ترکیه در ادامه کردها را مسئول حملات بعدی این کشور می‌دانست.

چهار- یک ماه از حمله تروریستی شرناق نگذشته بود که انفجاری دیگری این بار قلب ترکیه، استانبول را به درد آورد. 10 آذر ماه انفجاری در ایستگاه بایرام پاشای استانبول یک کشته و 5 زخمی بر جای گذاشت و استانبول را در حالت فوق‌العاده قرار داد.

هم‌زمان با کاهش توانایی طرفین درگیر در میدان جنگ ناآرامی‌های ترکیه هم‌زمان با فصل زمستان، تعداد حملات تروریستی نیز افزایش یافت.

پنج- 22 دی ماه انفجار دیگری استانبول، پایتخت گردشگری ترکیه را لرزاند. در حوالی میدان سلطان احمد استانبول انفجاری 15 کشته و بیش از ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. این بار اما گردشگران هم در بین قربانیان بودند. 9 آلمانی و دو پرویی در این حمله تروریستی کشته شدند؛ حادثه‌ای که دولت‌های خارجی را مجبور کرد نسبت به شهروندان خود نسبت به سفر به این کشور هشدار دهند.

شش- با گذشت کم‌تر از48 ساعت از حمله میدان سلطان احمد انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در دیاربکر، شهری در جنوب‌شرق ترکیه رگبار حملات تروریستی در ترکیه را ادامه داد. در این انفجار 5 تن کشته و 39 نفر زخمی شدند.

هفت- در ادامه سیل حملات تروریستی در ترکیه که بیش از همیشه ناتوانی سیاستمداران آنکارا در کنترل اوضاع را به نمایش گذاشته بود، تروریست‌ها 26 دی ماه تاسیسات نفتی این کشور را مورد هدف قرار دادند. از این انفجار که خط لوله نفت "بطمان" در فاصله 10 کیلومتری شهر "سیورک" در استان شانلی‌اورفا واقع در جنوب شرق ترکیه را مورد هدف قرار داد جزئیات بیشتری منتشر نشد و تنها داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

هشت- به فاصله یک ماه از انفجار خط لوله نفت، انفجار دیگری در آنکارا، یکی از مهم‌ترین اهداف حملات تروریستی رخ داد. در این حادثه انفجار یک خودروی بمب گذاری شده نزدیک ماشین‌های نظامی 28 کشته و 61 زخمی برجای گذاشت. گروه "بازهای آزادی کردستان" وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) مسئولیت این حمله را پذیرفت و اعلام کرد حمله مذکور به تلافی عملیات‌های ارتش ترکیه در مناطق کردنشین جنوب‌شرقی صورت گرفته است.

نه- 14 اسفند حمله تروریستی دیگر در یکی از شهرهای کردنشین در استان ماردین رخ داد. در این حمله با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده 2 تن کشته و 35 تن زخمی شدند. در حالی کردها مسئول این انفجار معرفی شدند که گروه پ‌ک‌ک پیش از این و در پی کشته شدن تعدادی غیرنظامی در حملات "مبارزاتی" این گروه، از مردم ترکیه عذرخواهی کرده بود و حملات خود را تنها تلاشی برای احقاق حقوق خود و مبارزه با دولت آنکارا توصیف کرده بود.

ده- با گذشت 10 روز از حمله تروریستی پیشین، 24 اسفند ماه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده دیگر در آنکارا جان 27 تن را گرفت و 75 زخمی برجای گذاشت. هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفت با این حال دولت ترکیه به سیاق گذشته کردهای پ‌ک‌ک را عامل این حمله معرفی و حملات خود علیه کردها را تشدید کرد.

یازده- دقیقا 9 ماه پس از اولین سنگ هفت‌سنگ حملات تروریستی در ترکیه حمله‌ای دیگر این‌بار استانبول را هدف قرار داد. این حمله که توسط یک عامل انتحاری در خیابان استقلال از معابر اصلی و پر تردد این شهر رخ داد جان 5 تن را گرفت و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.

با مرور 9 ماه اخیری که بر ترکیه گذشت با تغییر فصل نمی‌توان به کاهش این حملات امیدوار بود تنها می‌توان به این دل خوش کرد که سیاستمردان آنکارا سر عقل بیایند و به جای بمب با زبان به ادامه کارزار خود بپردازند

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید