Performancing Metrics

آل اسحاق:باید به اندازه‌ای که حرف می‌زنیم عمل هم کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 32726
تاریخ انتشار: 15 آبان 1391 - 11:33

 

اولین اجلاس رسمی همکاری‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان از 22 تا 26 آبان در کردستان عراق با حضور معاون امور بین‌الملل ریاست جمهوری ایران و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق مشترک ایران و عراق عصر روز گذشته (یکشنبه) در نشستی با حضور شرکت‌هایی که قرار است به این اجلاس اعزام شود با بیان این‌که این سفر آثار اقتصادی بسیاری برای کشور در پی دارد، گفت: یک سری اهداف ملی در طول این سفر وجود دارد که الزامات دستیابی به این اهداف منظم بودن و برنامه داشتن شرکت‌های ایرانی حاضر در اجلاس است.

وی ادامه داد: توسعه روابط اقتصادی بین ایران و اقلیم کردستان بسیار حائز اهمیت است و اگر بتوانیم در این مقطع زمانی توسعه روابط اقتصادی بین این دو کشور عملی کنیم به اهداف ملی دست یافتیم.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان این‌که توسعه روابط اقتصادی بر روابط سیاسی و آتی ما در سایر حوزه‌ها اهمیت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان اتاق مشترک ایران و عراق باید بتوانیم برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم برای عملی کردن اهداف را مدنظر قرار دهیم از این رو هر شرکتی باید در این سفر برای برآورد کردن اقلیم کردستان برنامه‌های مشخصی داشته باشد.

آل‌اسحاق افزود: هر فردی باید با یک برنامه و هدف مشخص در این سفر حضور یابد و نگاه ما در اتاق مشترک ایران و عراق باید یک نگاه عملیاتی باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در روابط بین‌المللی با سایر کشورها در حوزه اقتصادی یک نقطه منفی از ما القا شده که ایرانیان بیشتر از خود حرف می‌زنند ولی اهل عمل نیستند. از این رو هیات‌های ایرانی باید به همان اندازه‌ای که هستند حرف زده و عمل کنند.

امیر شریعتی، قائم مقام رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، نیز با تاکید بر این‌که طرف‌های ایرانی و عراقی در خصوص توسعه اقتصادی کشورها تلاش می‌کنند، بیان کرد: هر اقدامی که بتواند بر این توسعه اقتصادی اثر گذاشته و باعث دستیابی به اعداد و ارقام معقولی دراین زمینه باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروزه در مجموعه ستاد اقتصادی ایران و عراق می‌توان گفت که طرف عراقی در هر بخشی برای همکاری با ایران تمایل دارد.

شریعتی با بیان این‌که عراق کشور ثروتمندی است و روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر درآمدهای نفتی فقط روزانه 5000 زائر ایرانی وارد عراق می‌شود که ارزآوری زیادی برای این کشور در پی دارد.

قائم مقام رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق تصریح کرد: شرکت‌های قدرتمندی از ایران وارد عراق شده‌اند و شرایط مطلوبی نیز در این کشور برخوردارند.

وی با بیان این‌که در شش ماهه سال جاری نسبت به سال 90، 51 درصد رشد حجم صادرات داشته‌ایم، بیان کرد: در صادرات خدمات فنی و مهندسی در شش ماهه اول سال حدود 890 میلیون دلار پروژه به دست آورده‌ایم.

شریعتی در پایان با تاکید بر این‌که در عراق چهار سطح در مجموعه نظام حکومتی قرار دارد، گفت: دولت و وزارتخانه‌ها، استان‌ها، احزاب و بخش خصوصی چهار سطحی است که شرکت های ایرانی می توانند با آن‌ها در تعامل باشند.

به گزارش ایسنا، هدف از برگزاری اولین اجلاس رسمی همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان توسعه مناسبات اقتصادی دو جانبه اعم از همکاری‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، بانکی، بیمه‌ای، گمرکی، استاندارد و سایر زمینه‌ها، برطرف کردن موانع موجود در راستای مبادلات اقتصادی فی مابین، بسترسازی برای ایجاد زمینه‌های همکاری‌های جدید اقتصادی و بهره برداری از فرصت‌های اعلام شده دولت اقلیم کردستان عراق است.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید