Performancing Metrics

بازار مواد غذایی حلال | اتاق خبر
کد خبر: 329236
تاریخ انتشار: 13 فروردین 1395 - 12:56
جمعیت مسلمان جهان بیش از یک و نیم میلیارد نفر تخمین زده می شود و انتظار می رود به ۳ درصد رشد در سال برسد.

اتاق خبر-  جمعیت مسلمان جهان بیش از یک و نیم میلیارد نفر تخمین زده می شود و انتظار می رود به ۳ درصد رشد در سال برسد.

از آن جا که اسلام بزرگترین و سریع ترین مذهب در حال رشد در جهان است، افزایش آگاهی مسلمانان نسبت به حمایت از اصول مذهبی شان نیز وجود دارد و افزایش قدرت خرید مسلمانان در سراسر جهان و نیز افزایش میزان مهاجرت مسلمانان به کشورهای غیر مسلمان، منجر به افزایش مصرف غذاهای حلال و ایجاد بازارهای جدید و بزرگتر برای محصولات غذایی حلال شده و تهیه گوشت حلال برای جامعه مسلمان، از نظر اخلاقی و اقتصادی، امری مهم تلقی می شود. رشد قوی اقتصادی و افزایش درآمدهای سرانه، به تقاضا برای محصولات متنوع حلال، دامن می زند و موجب افزایش سطح مصرف و فرصت های بیشتر برای تولیدکنندگان غذای حلال می شود.

 با وجود اینکه محصولات حلال ۲۰ الی ۳۰ درصد گران تر از محصولات مشابه اما غیرحلال هستند، به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالای این محصولات استقبال زیادی برای خرید آن ها می شود. بیشترین کشورهای تاثیرگذار بر بازار حلال در آسیا عبارتند از: اندونزی، چین، هند، مالزی و اعضای شورای همکاری خلیج، از جملع امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت. بازار جهانی غذای حلال در ایالات متحده ۵۸۰ میلیارددلار در سال تخمین زده می شود.

بیشترین تراکم جمعیت مسلمان در جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه واقع شده است. همه این مناطق واردکنندگان اصلی مواد غذایی، به ویژه گوشت هستند. در بسیاری از این کشورها، صدور گواهینامه حلال برای کلیه محصولات گوشت وارداتی اجباری شده است زیرا که گواهینامه حلال تصدیق می کند که محصول مطابق با استانداردهای حلال و برای مصرف مسلمانان تهیه شده است.

تعدادی از سازمان های صدور گواهینامه حلال در کشورهای مختلف عبارتند از کمیته اسلامی مرکزی تایلند، گروه توسعه اسلامی مالزی، مقامات مواد غذایی حلال در انگلستان، شورای تغذیه و غذای اسلامی آمریکا، شورای بین المللی مواد غذایی حلال، فدراسیون شورای اسلامی استرالیا، فدراسیون انجمن اسلامی نیوزیلند، شورای اسلامی سنگاپور، شورای علمای اندونزی و بسیاری دیگر.

در ایران با اکثریت جمعیت مسلمان و با توجه به اینکه تولید کنندگان بر اساس عقاید مذهبی و قوانین فقهی محصولات حلال تولید می کنند، از مزیت بالقوه ای برای موفقیت در زمینه صنعت تولیدات حلال برخوردار بوده و در نتیجه برند حلال روی محصولات صادراتی، به منظور جداسازی این محصولات از غیر حلال در بازارهای مقصد، می تواند جایگاه ایران را در این صنعت ارتقا دهد.

منبع: فودکلینیک 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید