Performancing Metrics

پرکاربردترین کالای جهان | اتاق خبر
کد خبر: 329409
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1395 - 16:51
کیسه‌ پلاستیکی؛
فرصت امروز نوشت:کیسه‌های پلاستیکی یکی از پرکاربردترین کالاهای مصرفی جامعه جهانی امروز را تشکیل می‌دهند که در طیف عظیمی از صنایع مختلف کاربرد دارند.

اتاق خبر - در این گزارش به روند رشد صنعت کیسه‌های پلاستیکی در جهان پرداخته می‌شود و پس از معرفی مختصری از تاریخچه و روند رشد این صنعت، با تاکید بر یکی از نمونه‌های پرکاربرد آن، یعنی کیسه‌های پلاستیکی خون، بازار جهانی آن بررسی می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی یکی از پرکاربردترین کالاهای مصرفی جامعه جهانی امروز را تشکیل می‌دهند که در طیف عظیمی از صنایع مختلف کاربرد دارند؛ بسته‌بندی سبک و کم-وزن این کیسه‌ها که در عین‌حال توانایی و قدرت بالایی نیز در حمل مواد مختلف دارند، باعث شده تا مصارف زیادی داشته باشند و در صنایع متنوعی مانند مواد‌غذایی و نوشیدنی، دارو، محصولات صنعتی، بهداشت و درمان و. . . کاربرد پیدا کنند.

به همین دلیل با توجه به نیاز روزافزونی که در بیشتر صنایع دنیای امروز به این کیسه‌های پلاستیکی احساس می‌شود و تقاضای جهانی برای آنها بالا رفته است، انتظار می‌رود روند رشد چشمگیری در سال‌های آتی داشته باشند. البته یکی از مسائل اساسی که ممکن است در روند رشد این صنعت تاثیرگذار باشد، توجه به آلاینده‌های زیست‌‌محیطی است که بر ممنوعیت کاربرد این پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر تاکید دارد و بنابراین در سال‌های آینده باید شاهد تحولاتی در این صنعت باشیم که سازگار با محیط زیست باشند.

100میلیارد عدد؛ مصرف کیسه‌های نایلونی در آمریکا

قبل از تولید کیسه‌های پلاستیکی، عموما کیسه‌های کاغذی، مقوایی یا جعبه‌های چوبی، کار این اجناس را انجام می‌دادند، اما با ظهور این کالاهای سبک و کم‌وزن، تقاضای جهانی نسبت به آنها بیش از پیش گسترش پیدا کرد. نخستین کیسه‌های پلاستیکی در سال 1957 تولید شد و رفته رفته جای خود را در میان بازار مصرف جهانی پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در سال 1996 این کیسه‌های پلاستیکی 80درصد از بازار کیسه‌های مواد‌غذایی را از آن خود کرده بود. حجم تولیدی این کالاها به حدی است که طبق برآورد محققان در سال‌های اخیر تنها در فروشگاه‌های ایالات متحده آمریکا، 100میلیارد کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود.

بازارهای مهم این صنعت

البته روند تولید و تقاضا برای کیسه نایلونی و پلاستیکی در نقاط مختلف جهان از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، به‌عنوان مثال در آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا بازار عمده کیسه‌های پلاستیکی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که صنعت پلاستیک، سومین صنعت بزرگ ایالات متحده آمریکا بوده است. آسیا نیز دومین بازار بزرگ برای کیسه‌های پلاستیکی در جهان محسوب می‌شود. البته در سال‌های اخیر با توجه به طرح‌های دولت چین مبنی بر ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، وضعیت این صنعت در مناطق آسیایی متحول شده و روند رشد این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور دستخوش تغییراتی خواهد شد.

بازار جهانی کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف خون

یکی از بخش‌های مهمی که کیسه‌های پلاستیکی در آن کاربرد زیادی دارند، بخش بهداشت و پزشکی است، چراکه یکی از محصولات رایجی که در همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی جهان یافت می‌شود، کیسه‌های خون است. این کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، بازار قابل توجهی را در جهان رقم زده‌اند که در اینجا به‌عنوان نمونه‌ای از محصولات کیسه‌های پلاستیکی، بازار جهانی آنها معرفی می‌شود. طبق گزارش تحلیلگران اقتصادی، بازار کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف خون تا سال 2020 به ارزش 413هزار دلار می‌رسد. این درحالی است که در سال 2014 این مبلغ 244هزار دلار بوده است و طی سال‌های 2015 تا 2020 با نرخ رشد سالانه 9. 1درصد به ارزش مذکور می‌رسد.این رشد قابل توجه، دلایل مختلفی مانند شیوع بیماری‌های خونی، افزایش سالمندان، پیشرفت فناوری در حفظ و نگهداری خون و. . . دارد که از حوصله این بحث خارج است.

همچنین از مناطق مهم جهان که تقاضای بیشتری برای کیسه‌های پلاستیکی خون در آن به چشم می‌خورد، کشورهای در حال توسعه هستند، زیرا با توجه به اهمیتی که به مراقبت‌های بهداشتی می‌دهند، همچنین بالا رفتن ایمنی و سبک زندگی و توجه افراد به سلامت جسمانی خود، نگهداری و ذخیره خون در بیمارستان‌ها از اولویت‌های اصلی این کشورهاست.بنابراین می‌توان گفت یکی از مناطق مهم و پربار برای بازار جهانی کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف خون، کشورهای در حال توسعه جهان سوم است. در این میان هند و چین به‌عنوان دو کشور در حال توسعه که جمعیت بسیار زیادی دارند، از جمله بازارهای اصلی این کیسه‌های پلاستیکی به شمار می‌روند. 

افزایش تقاضای جهانی برای کیسه‌های پلاستیکی خون تنها بخشی از موارد استفاده این کیسه‌هاست و این درحالی است که کیسه‌های نایلونی در بسیاری از صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. بنابراین می‌توان گفت، اگرچه سیاست‌های مبنی بر حفظ محیط‌زیست بر رشد این صنعت در آینده تاثیر خواهد گذاشت، اما با توجه به تقاضای روزافزون جامعه جهانی نسبت به این دست از محصولات، هنوز هم رشدی قابل توجه را می‌توان برای بازار جهانی کیسه‌های پلاستیکی متصور شد.

 94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید