Performancing Metrics

سازمان ملل در پنج حوزه محیط زیستی با ایران مشارکت می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 330760
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 13:44
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران از آغاز همکاری های این سازمان با دولت ایران در زمینه احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سازمان ملل متحد طی دو سال آینده در پنج حوزه محیط زیستی با ایران همکاری و مشارکت خواهد داشت.

اتاق خبر: گری لوئیس در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیان این که دریاچه ارومیه به عنوان یک دریاچه با اهمیت بین المللی و ملی دچار مشکل مهمی شده است، گفت: مشکل این دریاچه بسیار وحشتناک و ترسناک است. احیای این دریاچه از نظر اکولوژی، تامین معیشت و سلامت مردم اهمیت دارد.

وی با بیان این که علت خشک شدن دریاچه ارومیه این است که عمده آب دریاچه به سمت اراضی کشاورزی حرکت کرده است، اظهار کرد: این میزان آب برای تولید غذا و معیشت مردم مصرف شده که اینها اهداف بسیار باارزشی هستند اما استفاده بیش از حد از این منابع خود را به شکل خشک شدن دریاچه نشان داده است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به این که ما انسان ها دریاچه را خشک کرده و باید خودمان این مشکل را حل کنیم، گفت: تمرکز بر بخش کشاورزی یک ضرورت است تا بتوانیم آب را صرفه جویی کرده و آن را به سمت دریاچه تشنه ارومیه هدایت کنیم و در عین حال باید مطمئن شویم معیشت کشاورزان پایدار بماند.

لوئیس با بیان این که سازمان ملل با دولت ایران از گذشته در این فرآیند مشارکت داشته است، تاکید کرد: سالی که طرح حفاظت از تالاب های ایران شروع شد دریاچه ارومیه از اولین پایلوت سایت های ما بوده است. در سال سوم احیای دریاچه ارومیه کار کشاورزی پایدار را تداوم خواهیم داد و جوامع محلی و کشاورزان، تشکل های مردم نهاد و سازمان های دولتی و ملی مثل سازمان حفاظت محیط زیست در این طرح حضور داشته اند.

وی با اشاره به این که هدف ما کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی و کنترل آلودگی در دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: دولت ژاپن در دنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مشارکت برای حل مسائل جهانی شناخته شده است. امسال با امضای این توافقنامه وارد سومین سال مشارکت برای احیای دریاچه ارومیه می شویم. از دولت ژاپن تشکر می کنیم که کمک مالی خود را از طریق سازمان ملل به دولت ایران رسانده است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به این که این طرح پنج دستاورد استراتژیک داشته است، گفت: طی این پروژه 75 روستا تا امروز تحت پوشش کامل قرار گرفتند. در این فرآیند اراضی کشاورزی 50 هزار هکتار تحت تاثیر بوده اند. در کل این منطقه یک سوم آب مصرفی کشاورزی صرفه جویی و به دریاچه ارومیه منتقل شد. در این مناطق مصرف مواد شیمیایی تا 40 درصد کاهش یافت و در برخی مزارع مصرف مواد شیمیایی به صفر رسید.

لوئیس با تاکید بر این که طرح هایی که تاکنون انجام داده ایم تنها پنج درصد اراضی اطراف دریاچه ارومیه را تحت پوشش قرار می دهد، گفت: نیاز داریم نتایج پروژه احیای دریاچه ارومیه را به مقیاس های بیشتری گسترش دهیم. سازمان ملل متحد و UNDP طی دو سال آینده حوزه محیط زیست را به عنوان یک حوزه های مهم مشارکت خود با دولت ایران مشخص کرده است.

وی در پایان با اشاره به این که سازمان ملل متحد با همکاران ایرانی خود در پنج حوزه محیط زیست همکاری خواهد داشت، گفت: در حوزه‌های آب، تخریب اراضی شامل جنگل زدایی و کویرزایی، ارتقای صرفه جویی و کارآیی مصرف انرژی، آلودگی آب و هوا و تنوع زیستی با دولت ایران همکاری خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید