Performancing Metrics

سفارت ایران در لبنان ادعای «سمیر جعجع» را تکذیب کرد | اتاق خبر
کد خبر: 331340
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 02:40
ایرنا نوشت: سفارت ایران در لبنان، ادعای « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان را به شدت تکذیب کرد.

اتاق خبر - بخش رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با صدور بیانیه ای، ادعای « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان را به شدت تكذیب كرد و آن را فاقد اعتبار دانست.

به گزارش ایرنا، رئیس حزب « نیروهای لبنانی» ادعا كرد: سفیر ایران در لبنان به برخی دیپلمات های غربی گفته است اگر می خواهید رئیس جمهور لبنان انتخاب شود به واتیكان بروید و بخواهید كه ژنرال« میشل عون» را برای عقب نشینی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری قانع كنند.

جعحع این ادعا را پنجشنبه شب در گفت وگو با برنامه « سخن مردم» تلویزیون« ال بی سی» به مجری گری « مرسل غانم» مطرح كرد و افزود: اگر حزب الله در حمایت از نامزدی ژنرال عون جدی باشد، ژنرال امروز بجای الرابیه( محل اقامتش) در بعبدا(كاخ ریاست جمهوری) می بود.

در بیانیه بخش اطلاع رسانی سفارت ایران در لبنان آمده است: سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تاكنون هیچ توصیه ای سلبی و یا ایجابی در مورد هیچ یك از نامزدهای ریاست جمهوری لبنان به هیچ یك از طرف های داخلی و یا خارجی اعم از غربی و غیرغربی نداشته است.

در ادامه این بیانیه تاكید شده است: جمهوری اسلامی ایران، انتخاب رئیس جمهوری لبنان را همواره یك موضوع كاملا داخلی می داند و بر اساس اصول قانون اساسی و خطمشی راهبردی خود در سطح سیاست خارجی در این پرونده دخالت نمی كند.

سفارت ایران خاطرنشان كرده است: در این چارچوب، ایران هرگونه دخالت یك طرف خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را موجب پیچیده شدن این پرونده می داند.

ناظران معتقدند كه جعجع این ادعا را با هدف تحت فشار قرار دادن حزب الله برای حضور در صحن پارلمان و همچنین « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان و ایجاد تردید در ژنرال « میشل عون» مطرح كرده است.

براساس گزارش ایرنا، جعجع همچنین حزب الله را متهم كرد كه « خواستار یك رئیس جمهوری قوی برای لبنان نیست زیرا یك نظام قوی جمهوری برای لبنان نمی خواهد».

رئیس حزب «نیروهای لبنانی» ادعا كرد كه « حزب الله و ایران خواستار ریاست جمهوری ژنرال عون نیستند بلكه یك رئیس جمهور نزدیك به خودشان را می خواهند».

جعجع همچنین با این ادعا كه «حزب الله از حزب جریان آزاد ملی با اعلام نامزدی از ژنرال عون استفاده می كند و نمی خواهد آن را از دست بدهد»، افزود: ژنرال عون همواره به من می گوید، لطفا صبر كن سمیر، من قصه حزب الله را حل می كنم.

رئیس حزب «نیروهای لبنانی» گفت: اگر « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل هم از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری حمایت كند، آن گاه حزب الله در انزوا و زوایه قرار می گیرد.

الحریری از نامزدی « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده در انتخابات ریاست جمهوری حمایت كرده است.

ژنرال عون و فرنجیه هر دو عضو گروه 8 مارس و از همپیمانان حزب الله به شمار می روند.

جعجع با بیان این كه بین او و جریان المستقبل در انتخابات ریاست جمهوری اختلاف وجود دارد، گفت: اگر ژنرال عون به عنوان رئیس جمهور وارد كاخ بعبدا شود، این پیروزی بزرگ من خواهد بود.

وی با بیان این كه با سیاست ژنرال عون برای فراخوان هوادارانش به خیابان ها موافق نیست، افزود: ژنرال عون در نشست های پارلمان ویژه انتخاب رئیس جمهور شركت نمی كند، زیرا تلاش می كند تا توافقش با حزب الله را حفظ كند.

رئیس حزب « نیروهای لبنانی» اضافه كرد: علی عواض عسیری سفیر سعودی در لبنان در گفت وگو با روزنامه العربی الجدید اعلام كرد كه سعودی نامزدی ژنرال عون را وتو نمی كند.

سمیر جعجع گفت كه حمایت حزب « نیروهای لبنانی» از نامزدی ژنرال عون سقف زمانی ندارد و ما تا پایان از ژنرال حمایت می كنیم.
رئیس حزب نیروهای لبنانی در پاسخ به سئوالی ادعا كرد: طرح ایرانی نمی تواند پیروز شود و من تصور می كنم اكثریت عرب ها بعداز یمن بر سوریه متمركز می شود زیرا از ابتدا خواستار طرح موضوع بشار اسد بوده اند.

سمیر جعجع این تروریست لبنانی با بیان این كه «باید جلوی رفتار حزب الله در خارج از لبنان را بگیریم» ازمخالفت « جبران باسیل» و « نهاد المشنوق» وزیران خارجه و كشور لبنان با « تروریستی خواندن حزب الله» در بیانیه های اجلاس های وزیران خارجه و كشور عضو اتحادیه عرب در قاهره و تونس انتقاد كرد.

وی گفت: به مصلحت لبنان و دولت آن نیست كه به سعودی هجمه شود و بهتر است حزب الله را قانع كنند كه این هجمه فائده ای ندارد.
جعجع افزود: همپیمانی اساسی خود با حزب جریان المستقبل را حفظ و از تشكیل یك همپیمانی حدید با حضور حزب جریان آزاد ملی حمایت می كنیم زیرا همپیمانی احزاب « نیروهای لبنانی»، « جریان المستقبل» و « جریان آزاد ملی» می تواند به تحولاتی بزرگ و زیاد در لبنان منجر شود.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید