Performancing Metrics

خبر خوش برای ˝وَشَق ایبری˝! | اتاق خبر
کد خبر: 331446
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 08:24
صندوق جهانی طبعیت (WWF) از گزارش اخیر دولت اندلس مبنی بر افزایش جمعیت گونه‌ در معرض خطر ˝وَشَق ایبری˝ استقبال کرد.

اتاق خبر:نتایج سرشماری 2015 کارشناسان اندلس نشان می دهد جمعیت گونه "وَشَق ایبری" که در سال 2002 به عنوان در معرض خطرترین گربه‌سانان در جهان معرفی شد رشد قابل توجهی پیدا کرده و از آن سال تاکنون به بالاترین حد رسیده است.

"وَشَق ایبری" که ممکن است به نادرست، سیاه گوش ایبری هم خوانده شود، پستانداری است از تیره گربه‌سانان و سرده وَشَقها که بومی شبه جزیره ایبری در جنوب اروپا است. زیستگاه این وشق که زمانی پهناور بود، اینک به مناطقی چند در اسپانیا و پرتغال محدود گشته است.

هرچند، وشق ایبری خویشاوند نزدیک وشق اوراسیایی (همان وشق بومی ایران و آسیای میانه) است و در گذشته آن را زیرگونه‌ای از وشق اوراسیایی می‌دانستند اما از نظر برخی از مشخصات ظاهری مانند پوشش تن و خال، تفاوت‌هایی با وشق اوراسیایی دارد.

به گزارش شبکه اخبار محیط زیست، به رغم افزایش جمعیت این گونه، کارشناسان حیات وحش تاکید دارند که به دلیل کمبود تعداد خرگوش‌ها که غذای اصلی وشق‌ها هستند، این گربه‌سانان هنوز در معرض تهدید هستند.

مطالعات اخیر حاکی از کاهش بیش از 50 درصدی جمعیت‌ خرگوش‌ها بر اثر ابتلا به یک بیماری ویروسی جدید در زیستگاه حیاتی وشق‌ها است.

بنابراین اجرا و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات لازم برای کاهش خطرات موجود برای خرگوش‌ها در اکوسیستم‌های مدیترانه‌ای با هدف حفظ وشق‌ها امری حیاتی است.

منبع:پانا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید