Performancing Metrics

تولید عمده مستحکم‌ترین ماده جهان | اتاق خبر
کد خبر: 333705
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 01:38
40 برابر سخت‌تر از الماس
پژوهشگران با ابداع روش جدیدی موفق شدند که برای نخستین بار «کربین» مستحکم ترین ماده جهان را به میزان زیاد بسازند.

اتاق خبر - كربین شكل یك بعدی كربن و سختی آن 40 برابر بیشتر از الماس است و تصور می شود كه از هر ماده شناخته شده دیگر مستحكم تر باشد. محققان در روش جدیدی برای ساخت زنجیره های كربنی با طولی كه تا كنون بی سابقه بوده است از یك نانولوله كربنی دو جداره استفاده كردند.

كربین برای اولین بار در سال 1885 توسط آدولف فون بایر كه وجود كربن استیلن خطی (زنجیره كربن با طول بی نهایت) را توصیف كرد، شناخته شد. اكنون پژوهشگران دانشگاه وین روشی برای تولید انبوه زنجیره های كربنی مركب از بیش از 6 هزار و 400 اتم كربن ابداع كرده اند؛این در حالی است كه پیش از این، طول ثبت شده برای یك زنجیره كربنی حدود 100 اتم كربن بود.
پژوهشگران برای دستیابی به این طول جدید، نانولوله های دو جداره ای را از طریق لوله كردن 2 لایه گرافن تولید كردند؛ سپس این زنجیره های بی نهایت طولانی را داخل این لوله ها كه یك محیط پایدار بود، رشد دادند. این روش به آنان اجازه داد تا زنجیره های كربی بیش از 50 برابر طویل تر از ركوردهای قبلی بسازند.
كربین 40 برابر سخت تر از الماس و 2 برابر سخت تر از گرافن است و از لحاظ سختی از هر ماده كربنی دیگر سخت تر است. به گفته محققان از ماده ای به این سختی می توان در آینده در ساخت وسایل فوق العاده مستحكم استفاده كرد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید