Performancing Metrics

دیابت نوع ۲ در مازندران بسیار شایع است | اتاق خبر
کد خبر: 335779
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395 - 17:47
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری دیابت نوع ۲ در استان به دلیل چاقی بسیار شایع است.

اتاق خبر- رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری دیابت نوع ۲ در استان به دلیل چاقی بسیار شایع است.

دیابت

قاسم جان بابایی با تأکید بر برقراری تعادل بین فعالیت بدنی، داروها و مصرف مواد غذایی روزانه در افراد دیابتی، گفت: فعالیت بدنی علاوه بر جلوگیری از افزایش قند خون مانع از افت آن نیز می‌شود.

جان بابایی بابیان اینکه ورزش حساسیت بدن به انسولین را افزایش می‌دهد، افزود: ورزش سبب تنظیم فشارخون، کاهش توده چربی بدن، افزایش انرژی و کاهش استرس و پیشگیری از پوکی استخوان و ارتقای تعادل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران زمان مناسب ورزش برای افراد دیابتی را یکتا سه ساعت پس از مصرف غذا دانست و عنوان کرد: کنترل قند با دستگاه گلوکومتر، قبل، حین و پس از ورزش لازم است.

جان بابایی با تأکید بر استفاده از کفش مناسب در هنگام ورزش، گفت: بیماران دیابتی پس از ورزش کردن پاهای خود را ازنظر بریدگی، تاول، زخم، تورم بررسی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه درزمانی که قند خون بیمار پایین است ورزش نکند، افزود: در بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، فعالیت بدنی باعث افت قند خون می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر مصرف وعده صبحانه گفت: پایبندی به اصل تنوع و ارزش غذایی رمز اساسی تغذیه سالم است و باید از گروه‌های مختلف غذایی در یک وعده و به میزان کافی، وجود داشته باشد.

جان بابایی بر استفاده از میوه تازه به‌جای آب‌میوه تأکید کرد و بیان داشت: فیبرهای محلول و غیر محلول موجود در میوه خواص زیادی دارند، این موضوع برای پیشگیری از یبوست هم اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در استفاده بیش‌ازحد میوه‌های خشک مانند انجیر خشک یا توت خشک هشدار داد و تأکید کرد: میوه‌های خشک حاوی مقدار زیادی قند به‌صورت غلیظ شده هستند و باید مصرف آن‌ها را فقط به هنگام نوشیدن چای به مقدار کم محدود کنید.

وی در ادامه بر مصرف مواد غذایی دارای نمره قند پایین‌تر، نان سبوس‌دار، حبوبات و مغز گردو برای پیشگیری از دیابت تأکید کرد و افزود: تعداد افراد مبتلابه دیابت نوع دو در ایران رو به افزایش است و در استان مازندران نیز این نوع دیابت به دلیل چاقی بسیار شایع است.

دکتر جان بابایی بابیان اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلابه دیابت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند، گفت: سال گذشته در کشور بیش از ۲۴ میلیارد تومان هزینه بیماری دیابت شده است که بیشتر این هزینه‌ها ناشی از عوارض بیماری بوده است.

منبع: مهر 

94106 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید