Performancing Metrics

كمك هایی كه چهره شهرمان را زشت كرده است | اتاق خبر
کد خبر: 335900
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 12:02
گرچه دین مبین اسلام تاكیدات بسیاری برای انفاق و صدقه دارد و كمك به دیگران را از صفات پسندیده معرفی می كند، اما برخی كمك كردن های نابجا نیز دروغ، فریب و بیكاری را ترویج داده و چهره زشت برای شهرمان رقم می زند.

اتاق خبر - در این خصوص سوالی از مقام معظم رهبری شده است كه توجه به پاسخ ایشان سوالات در این زمینه را جواب می دهد.
كمك به كساني كه در كوچه و خیابان تكدي‏گري (گدایي) مي‏كنند چه حكمي‏ دارد؟
جواب: اگر این عمل ترویج دروغ، بیكاري و تكدي‏گري و تخلف از قانون باشد، باید از آن اجتناب شود. مي‏توانید صدقات و تبرعات را به مؤسسات مورد اطمیناني كه در این زمینه فعال هستند بدهید. (پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، پرسش های متداول)
دست هایی كه كفش پوشیده و پا می شوند، شیرخوارانی كه با لباس كهنه در آغوش مادران خود می گریند، جوانان بدون دست و پا كه خود را برروی زمین می كشند، همه تصاویری از شیوه های نوین تكدی گری در كلانشهر كرج هستند كه از سوی افراد سودجو به نمایش گذاشته شده و شهروندان را به شدت آزار می دهد.
امروزه تكدی گری به سبك های قدیمی از قبیل مسافرم و در این شهر غریبم، كیف پولم را زده اند، كرایه راه ندارم، بچه ام بیمار است و در بیمارستان بستری است، دیگر جایی ندارد و این متكدیان به شیوه هایی نوین ترحمی روی آورده اند كه لكه سیاهی بر سیمای شهری شده و عواطف شهروندان را جریحه دار می كند.
هر روز بر شمار این متكدیان كه بین آنها از ملیت های غیرایرانی هم هستند، افزوده می شود و برغم اجرای طرح های جمع آوری و ساماندهی متكدیان همچنان حضور آنان سیمای شهری را دگرگون كرده و حتی در پاره‌ای از مواقع تكدی‌گری در چهارراه‌ها و خیابان‌ها به دست فروشی ، فروش فال، بادكنك، دعا، تمیز كردن به اجبار شیشه خودروها همراه شده است.
هر چند علت كشیده شدن بعضی افراد به تكدی گری فقر و نیاز مالی آنها و بیكاری می باشد، اما آنچه مشخص است در واقع درصد كمی از روی احتیاج به تكدی گری روی می آورند كه لازم است با اتخاذ تدابیر جدی پس از آسیب شناسی های مختلف دراین زمینه برای ریشه كنی این معضل اجتماعی گام های اساسی را برداشت.
اما دراین بین عامل ریشه كنی این پدیده زشت اجتماعی بارها از سوی كارشناسان فرهنگسازی دركمك نكردن به متكدیان عنوان و از مردم درخواست شده تا بر احساسات خود در برابر شیوه های ترحم آمیز این افراد غلبه كنند.
مدیركل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری البرز نیز با اعلام ساماندهی سه هزار و 500 متكدی در سال گذشته گفت: 95 درصد متكدیان را گدایان پاكستانی و تبعه خارجی تشكیل می دادند.
حمیدرضا عسگری مورودی افزود: 35 درصد كودكان هستند كه اغلب آنان مریض و دارای جسمی ضعیف بوده تا از احساسات مردم نهایت بهره برداری صورت گیرد.
وی خاطرنشان كرد: كودكان فعال در شبكه های تكدی گری بیش از وجه، نیاز به توجه دارند و این نیازمندی با وجوهات نقدی مردم كه حتی دقایقی نیز در دستان این كودكان نمی ماند، نه تنها تأمین نمی شود كه گاهی احساس حقارت و كِهتری را در وجود آنان نهادینه می سازد.
عسگری تاكید كرد: بنابراین مردم نوعدوست البرز با به همراه داشتن خوراكی های سلامت از جمله میوه بجای دادن پول هم به حس انسان دوستانه خود عمل كنند و هم از پر شدن جیب این كودكان كه معمولا ازسوی باندها حمایت می شوند ، جلوگیری كنند .
وی با تأكید بر هوشیاری مردم در قبال موضوع تكدی‌گری، یادآور شد: در كمك و یاری رسانی به متكدیان، شناخت نیازمندان واقعی مهمترین ركن ساماندهی این مسئله اجتماعی است.
عسگری مورودی با برشمردن ترفندها و شگردهای افراد شیّاد، تصریح كرد: گاهی برخی افراد با بهره گیری از شیوه های گوناگون از جمله ارائۀ نسخه درمانی و یا اظهار در راه‌ماندگی و درخواست مساعدت مالی برای عزیمت به شهر و دیار خود و ده ها روش ماهرانه دیگر، با سوءاستفاده از احساسات عالی انسانی و عقاید مردم، به نیّات سودجویانه خود دست می یابند كه در این گونه مواقع با اندكی تأمل می توان منطقی ترین راه را برای كمك و مساعدت انتخاب كرد.
وی گفت: مثلاً به جای پرداخت وجه نقد به فرد گِدا نما و سائل پیشه كه با ارائه نسخه درمانی درخواست كمك مالی دارد، دارو در اختیارش قرار داد و یا در عوض پرداخت پول، خوراكی سالم و مقوّی به كودكان متكدی تقدیم كرد.
اصغر نصیری جانشین معاون خدمات شهری شهرداری كرج با اعلام اینكه در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز بازهم شاهد رشد فزاینده متكدیان به ویژه تبعه خارجی بودیم گفت: اقدامات لازم دراین زمینه بعمل آمد و 56 نفر از مناطق 12گانه شهر كرج جمع آوری شدند و به اردوگاه نگهداری شهر ورامین انتقال یافتند .
وی افزود: جمع آوری قابل توجهی در حوزه متكدیان درشهر كرج صورت گرفت اما براساس قانون افراد متكدی تبعه خارجی باید حتما برای طرد شدن از كشور با هدف بازگشت به كشور خود حتما یك مرد همراه آنان باشد و به دلیل اینكه جمعیت جمع آوری شده اغلب زنان و كودكان بودند با مشكل جدی دراین زمینه مواجه شدیم .
نصیری ادامه داد: متكدیان داخل كشور حتی خانم ها نیز براساس مواد قانونی مجازات اسلامی یك تا سه ماه حبس دارند و براین اساس ماده 16 مبارزه با مواد مخدر هركسی كه اعتیاد داشت باشد را در اردوگاهی نگهداری می كند .
وی خاطرنشان كرد: شهروندان نباید هیچ كمكی به این افراد داشته باشند چراكه اجرای موفقیت آمیز طرح های جمع آوری و ساماندهی منوط به كمك نكردن مردم به متكدیان است و دراین زمینه باید این نكته را مورد تاكید قرار داد كه فرهنگسازی نقش مهمی را ایفاء می كند.ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید