Performancing Metrics

هاموند: احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به لیبی را رد نمی کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 336269
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 10:59
در آستانه نشست رهبران غربی در آلمان،
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد، در حالی که کشورهای غربی تلاش می کنند تا داعش را شکست دهند، انگلیس نیز نمی تواند ضرورت اعزام نیروی نظامی اش به لیبی را نادیده بگیرد.

اتاق خبر - وی در گفت وگو با ساندی تلگراف که روز یکشنبه در این روزنامه منتشر شد، عنوان کرد:کشورهای غربی منتظر دعوت از سوی دولت نوپای لیبی هستند تا نیروهایشان را به این کشور اعزام کنند و دولت انگلیس این آمادگی را دارد که به محض درخواست دولت جدید لیبی برای ارایه کمک های هوایی و دریایی با هدف مقابله با گروه داعش، سریعا اقدام کند.

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه « نمی توان پیش بینی کرد که برای شکست داعش در آینده چه اقداماتی لازم است» تصریح کرد که به همین دلیل اصلا منطقی نیست که این گزینه (اعزام نیروهای انگلیسی به لیبی) را نادیده گرفت.
هاموند در همین حال گفت: اما چنانچه قرار باشد که انگلیس در عملیات زمینی، دریایی و یا هوایی در لیبی ایفای نقش کند، این مساله مطمئنا به مجلس عوام ارجاع داده خواهد شد.
وی همچنین اظهار داشت: گروه تروریستی داعش تلاش می کند تا از لیبی به عنوان گریزگاهی برای حمله علیه اروپا استفاده کند.
هاموند عنوان کرد به کشتی های مسافری و تجاری هشدار داده شده است که از تردد در نزدیکی آب های لیبی در دریای مدیترانه اجتناب کنند.
ساندی تلگراف نوشت: وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سووال که آیا تروریست ها می توانند با استفاده از قایق از دریای مدیترانه عبور کرده و به اروپا حمله کنند گفت: فاصله لیبی تا لامپدوسا (جزیره ای در ایتالیا) تنها یک صد مایل است و لذا من فکر می کنم که این یک تهدید است. اگر داعش در لیبی مستقر شود و از آنجا برای نفوذ به اروپا استفاده کند، این یک تهدید برای همه ماست.
هاموند افزود: انگلیس آماده است تا جنگنده هایش را برای مقابله با داعش در لیبی اعزام کند، اما تصریح کرد که گمان نمی کند دولت نوپای لیبی تمایل به دعوت از مداخله نظامی نیروهای خارجی داشته باشد.
این روزنامه افزود: وی با این حال متذکر شد که چنانچه تهدید داعش، شهروندان انگلیسی را با خطر مواجه سازد این کشور این حق را برای خود محفوظ می دارد که بدون دعوت دولت لیبی نیز وارد عمل شود.
ساندی تلگراف نوشت: فیلیپ هاموند همچنین عنوان کرد که اظهارات روز جمعه گذشته رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست خبری مشترک با دیوید کامرون که گفت، «چنانچه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، باید برود ته صف» را نمی پسندد.
این روزنامه افزود: هاموند در این خصوص گفت: ما پیشتر در این خصوص صحبت کردیم و عبارتی که در آن موقع استفاده شد «درون صف» و نه ته صف بود.
این روزنامه به نقل از وی افزود: اما مشکلی که ما در صورت خروج از اتحادیه اروپا با آن مواجه هستیم این نیست که آمریکا ما را دوست نخواهد داشت؛ بلکه مشکل این خواهد بود که ما دیگر با آنها هماهنگ نیستیم؛ چون تجارت انگلیس 60 میلیونی با ایالات متحده در قبال حجم بالای مبادلات تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا قابل قیاس نیست.
ساندی تلگراف نوشت: اظهارات وزیر خارجه انگلیس در مورد لیبی در حالی بیان می شود که رهبران کشورهای غربی قرار است در نشستی کلیدی در آلمان، در مورد امنیت جهانی به ویژه حل بحران لیبی، مساله تروریسم و قاچاق انسان گفت و گو کنند.
منابع انگلیسی پیشتر عنوان کرده اند که دولت دیوید کامرون در صدد است تا دست کم یک هزار نیروی نظامی این کشور را برای آموزش نیروهای لیبیایی به این کشور اعزام کند.
با این حال فیلیپ هاموند پس از بازگشت از سفر غیرمنتظره اش به طرابلس در هفته گذشته گفت که در حال حاضر تمایلی در لیبی برای پذیرش نیروی زمینی رزمی خارجی وجود ندارد.
هاموند پس از بازگشت از سفرش به لیبی که طی آن با اعضای دولت وحدت ملی از جمله فائز سراج نخست وزیر این کشور در طرابلس دیدار کرد، به نمایندگان مجلس عوام گفت: «به روشنی می بینم که تمایلی در لیبی برای حضور نیروهای زمینی خارجی در خاک این کشور وجود ندارد».
وی افزود: «پیش بینی نمی کنیم دولت وحدت ملی لیبی اعزام نیروهای رزمی زمینی برای مقابله با گروه داعش یا هر گروه مسلح دیگری را خواستار شود و ما هم قصد نداریم نیروهایی را برای ایفای چنین نقشی به لیبی اعزام کنیم».
هاموند در همین حال با بیان اینکه دولت انگلیس نبایستی احتمال ارایه کمک های احتمالی به دولت لیبی را رد کند، افزود: انگلیس تمایل دارد که درخواست احتمالی دولت لیبی برای ارایه کمک های هوایی و دریایی با هدف مقابله با گروه داعش در شهر 'سرت' را مورد توجه قرار دهد.
به نوشته ساندی تلگراف انگلیسی، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرده که ناو انگلیسی «اچ ام اس» در صدد است تا به منظور جمع آوری اطلاعات و مقابله با قاچاق اسلحه حوزه ماموریت خود را به آب های لیبی گسترش دهد.
این روزنامه افزود: ماموریت این ناو انگلیسی پیشتر برای مقابله با قاچاق انسان در آب های مدیترانه بوده است؛ با این حال فالون می گوید که وزارت دفاع در صدد است تا این ناو انگلیسی را به آب های سرزمین لیبی نزدیک کند.
ساندی تلگراف به نقل از مایکل فالون نوشت: حملات تکان دهنده پاریس و بروکسل بر لزوم توجه جدی به مسائلی همچون مهاجرت های غیرقانونی، تروریسم و قاچاق انسان که امنیت ما را تهدید می کند، افزایش می دهد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید