Performancing Metrics

ضرورت حذف واسطه‌های تجهیزات پزشکی | اتاق خبر
کد خبر: 337112
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 19:22
رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی معتقد است که در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی باید توجه بیشتری به بنگاه‌های اقتصادی شود و بهترین روش این کار حذف واسطه‌ها و تقسیم‌بندی تجهیزات به عمومی، نیمه تخصصی، تخصصی و فوق تخصصی و قیمت‌گذاری بر اساس این تقسیمات

اتاف خبر: میلاد بختیاری، با بیان این‌که طرح تحول نظام سلامت کشور طرح بسیار خوبی بود که از سوی دولت به اجرا گذاشته شد، اظهار کرد: البته این طرح در بخش تجهیزات نقصا‌ن‌هایی هم داشته که یکی از موارد آن بحث قیمت‌گذاری‌ها بوده است.

وی افزود: کاهش قیمت‌های درمان در کشور باعث شد تا از حقوق بیمار دفاع شود و قیمت استفاده از تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی با کاهش روبرو شد که این امر رضایت بیماران را جلب کرد اما این قضیه تیغ دولبه است که باید مراقب بود فشار روی بنگاه اقتصادی وارد نشود.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان این‌که دولت در این طرح در زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها خوب عمل کرد، ادامه داد: قیمت‌گذاری خوب انجام شد، اما باید دقت عمل بیشتری انجام می‌شد تا بنگاه‌های اقتصادی نیز دچار مشکل نشوند.

بختیاری با بیان این‌که تجهیزات پزشکی یک حوزه تخصصی است، اظهار کرد: 95 درصد از این حوزه تخصصی است و عوام از آن خبری ندارند و فقط پنج درصد از آن را مردم عادی می‌شناسند.

وی با بیان این‌که ما در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی با متخصصان طرف هستیم و نیاز به معرفی تخصصی تجهیزات و شرکت در کنگره داریم، گفت: حتی گاهی لازم است نماینده‌هایی از کمپانی تولید‌کننده خارجی به کشور بیاید یا گروهی به کشور مبدا سفر کنند تا آموزش‌های لازم برای استفاده از تجهیزات را ببینند که همه اینها هزینه‌های سرباری است که روی بنگاه اقتصادی تحمیل می‌شود.

بختیاری با بیان این‌که ما این هزینه‌ها را برای بالابردن سطح دانش علمی و کیفی تجهیزات انجام می‌دهیم، تصریح کرد: اگر این هزینه‌ها انجام نشود کشور از علم روز دنیا عقب می‌ماند.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با اشاره به نحوه‌ محاسبه قیمت تمام شده تجهیزات پزشکی برای فروش به مراکز درمانی ادامه داد: قیمت خریداری شده محصول به اضافه درصد مشخصی سود برای شرکت در نظر گرفته می‌شود که در نهایت این به قیمت تمام شده و مصرف‌کننده تبدیل می‌شود، اما اگر می‌خواهیم در قیمت‌گذاری موفق عمل کنیم باید به حقوق تاجر نیز توجه کنیم.

وی با بیان این‌که پیشنهاد ما این است که در کمیته قیمت‌گذاری از اقتصاددانان خبره دعوت و با آنها رایزنی شود، افزود: براین اساس کالاهای تجهیزات پزشکی باید به چهار دسته عمومی، نیمه‌تخصصی، تخصصی و فوق‌تخصصی تقسیم و براین اساس قیمت‌گذاری انجام شود.

بختیاری گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز باید ناظر بر قیمت‌ها باشد. پیش از این‌ می‌گفتند قیمت تجهیزات خیلی بالاست و به‌طور میانگین بین 30 تا 35 درصد قیمت‌ها را کاهش دادند که البته درباره‌ بالابودن قیمت‌ها حق با وزارت بهداشت بود، اما باید دید این افزایش قیمت از کجا نشأت می‌گیرد.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با اشاره به نقش واسطه‌ها در افزایش قیمت تجهیزات پزشکی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که واسطه‌هایی که بدون شرکت ثبتی فعالیت می‌کنند باید به سوی شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی سوق داده شوند و شرکت‌های توزیعی نیز ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در حال انجام این کار است و شرکت‌های توزیع‌کننده و مجاز را شناسایی کرده و پروانه فعالیت برای آنها صادر می‌کند که همه این شرکت‌ها یک مسوول فنی دارد.

بختیاری با بیان این‌که اگر واسطه‌ها را حذف کنیم قیمت‌ها خود به خود کنترل می‌شوند، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر می‌توان گفت 70 درصد از واسطه‌ها و دلالان حذف شده‌اند، چرا که وزارت بهداشت بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، نظامی و تامین اجتماعی را ملزم کرده که از وب‌سایت خود اداره کل تجهیزات پزشکی خرید تجهیزات را انجام دهند، اما هنوز حدود 30 درصد از واسطه‌ها به شکل‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان این‌که در حال حاضر کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت که بسیار هم زحمت می‌کشند درگیر قیمت‌گذاری کالاها هم شده‌اند، بیان کرد: این در حالی است که تخصص این کارشناس درباره‌ی مباحث کیفی و بررسی‌کردن استانداردهاست.

بختیاری با اشاره به علاقه‌مندی هیات‌های تجاری کشورهای دیگر برای انتقال تکنولوژی و ساخت کارخانه در ایران اظهار کرد: تاجر زمانی وارد کشوری می‌شود که عرصه اقتصادی برایش شفاف و باز باشد. ما تولید تجهیزات پزشکی داریم اما هنوز در حوزه‌های تخصصی نتوانستیم به طور کامل وارد شویم بنابراین باید شرایطی فراهم کنیم تا شرکت‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کرده و انتقال دانش فنی دهند که این مستلزم اقتصادی شفاف است.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان اینکه میانگین سود شرکت‌های تجهیزات پزشکی در حال حاضر 20 تا 25 درصد است، گفت: میزان سود در نظر گرفته شده مناسب است اما این در حالی است که قرار بود تسویه مالی مراکز درمانی با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی به زیر سه ماه کاهش پیدا کند، اما در برخی مراکز این محقق نشده و بعضا بیش از شش ماه طول می‌کشد تا مرکز درمانی بدهی خود را تسویه کند.

وی افزود: با این شرایط اگر سود 45 درصد را برای شرکت‌ها در نظر بگیریم شاید کم باشد، بنابراین در کنار بحث فروش و رعایت حقوق بیماران باید نظام پرداخت هم ساماندهی شود.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی تصریح کرد: در شرایط فعلی برخی تاجران اگر پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود بنابراین باید مراقب باشیم تا شرکت‌ها نیز در این دوره رکود درگیر مشکلات بیشتری نشوند.

بختیاری با بیان این‌که در کنار توجه به قیمت‌های درمان باید به بحث کار اقتصادی و اشتغالزایی نیز توجه شود، ادامه داد: امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که اولویت اول کشور باید اقتصاد باشد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید