Performancing Metrics

سربازان اتاق های اصناف شهرستان در کارزار بی مهری | اتاق خبر
کد خبر: 337499
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 16:14
اتاق خبر گزارش می دهد
متاسفانه از ظرفیت اتاق های اصناف شهرستان به درستی استفاده نمی شود و سهم این اتاق ها در تصمیمات هیأت رئیسه بسیار محدود و کمرنگ است.

 اتاق خبر- اتاق اصناف ایران مجموعه ای گسترده ای از 3 میلیون واحد صنفی است که به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد اقتصادی کشور دارد و تاثیر بسزا و مستقیمی بر معیشیت مردم به جای می گذارد. در این میان برای پیشبرد امور لازم است تعاملی سازنده بین اتاق اصناف ایران و شهرستان ها ایجاد شود تا اهداف عالی اتاق محقق شود. حال برخی از فعالان این حوزه معتقدند که گوش شنوایی برای اظهارات اتاق های شهرستان ها وجود ندارد و از پیشنهادات آن ها کمتر در تصمیم گیری های اتاق اصناف استقبال می شود.

 در همین رابطه محمدعلی صدیقی، عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه اتاق اصناف حاصل شعور جمعی است؛ گفت: اتاق اصناف عصاره 3 میلیون واحدصنفی است و ارتباط تنگاتنگی بین آن ها وجود دارد.

وی گفت: شنیده شدن صدای اتاق های شهرستان به عملکرد خود آن ها بستگی دارد و تعدادی از آن ها نزدیک به یکسال با اتاق اصناف ارتباط برقرار نکرده اند و در اینصورت نمی توان انتظار داشت که نظرات آن ها شنیده شود.

صدیقی با بیان اینکه در تمامی مصوبات و تصمیم گیری های اتاق اصناف سعی می شود که از اظهارنظر اتاق های شهرستان استفاده شود؛ گفت: تمام موضوعات مورد بررسی به اتاق های شهرستان ارسال می شود و از آن ها خواسته می شود راهکار لازم را جهت حل آن موضوع بیان کنند اما متاسفانه برخی از اتاق ها پاسخگو نیستند و عمدتا اتاق های مراکز بسیار فعال عمل می کنند.

وی با بیان اینکه اتاق های مراکز استان ها بسیار پررنگ تر و موثرتر فعالیت می کنند؛ اظهار کرد: اتاق های فارس، اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، لرستان و ... بسیار نقش پررنگی را ایفا می کنند و عمدتا اتاق های شهرستان به دلیل محدودیت امکانات و مشکلات موجود کمتر به موضوعات می پردازند.

صدیقی در مقایسه اتاق اصناف ایران نسبت به دوره های گذشته گفت: باتوجه به گشایش های سیاسی شاهد تغییرات ویژه ای در اتاق اصناف ایران بوده ایم. همچنین حضور علی فاضلی در راس اتاق ایران نیز یک نعمت بزرگ محسوب می شود که به تبع آن تحولاتی نیز رخ داده است.

وی ادامه داد: شاهد رنسانسی در اتاق اصناف هستیم اما توقع داریم در مقوله های مشورتی اعضا حضور پررنگ تری داشته باشند.

صدیقی تصریح کرد: در حال حاضر 3 نفر با مدرک دکتری و 2 نفر با مدرک کارشناسی ارشد در اتاق اصناف حضور دارند  که این یک امر بدیع در اتاق اصناف به حساب می آید. همچنین همراهی اتاق اصناف با دولت و تنش زدایی فرصت خوبی را در اختیار این نهاد قرار داده است.

بر اساس این گزارش؛ علی رغم اینکه این عضو هیات رییسه اعتقاد دارد که اعضا در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های اتاق نقش بسزایی دارند اما برخی روسای اتاق ها این موضوع را انکار کرده و تاکید دارند سهم شبکه های تولید و توزیع شهرستان ها در تصمیمات کلان اتاق نادیده گرفته می شود.   

سهم اندک اتاق های شهرستان در تصمیمات اتاق اصناف 

در همین رابطه علی اکبر صیادجو، رئیس اتاق اصناف سمنان در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه اتاق های اصناف شهرستان، سربازان پیاده اتاق اصناف ایران هستند؛ گفت: درصورتی که یک مجموعه نظامی به سربازان خود توجه ویژه نشان ندهد، تحقق اهداف بعید به نظر می رسد.

وی گفت: لازم است تعامل دو طرفه ای بین اتاق های شهرستان و اتاق اصناف ایران برقرار باشد و این نهادها به صورت متوازن و هماهنگ حرکت کنند تا به مقصود اصلی خود دست پیدا کنند.

صیادجو ادامه داد: متاسفانه تعامل سازنده ای بین اتاق اصناف ایران و شهرستان ها دیده نمی شود و مادامی که اتاق های شهرستان و اتحادیه احساس کنند که حرف آن ها گوش شنوایی ندارد؛ قطعا دچار یاس و ناامیدی خواهند شد.  

وی تصریح کرد: عمدتا اتاق های شهرتان به صورت جزیره ای عمل می کنند و این امر سبب می شود که نتایج مطلوب حاصل نشود.

رئیس اتاق سمنان با بیان اینکه عملکرد اتاق اصناف ایران نسبت به ادوار گذشته تغییر فاحشی داشته است؛ گفت: شاهد رشد خوبی در این دوره بوده ایم اما متاسفانه این میزان تغییرات کافی نیست.

وی گفت: متاسفانه از ظرفیت اتاق اصناف به درستی استفاده نمی شود و سهم اتاق های شهرستان ها در تصمیمات هیأت رئیسه بسیار محدود و کمرنگ است. 

بازگشایی گره کور اصناف به دست اتاق اصناف شهرستان ها

جمشید زند، رئیس اتاق اصناف مرکزی نیز در این خصوص گفت: اگر اتاق اصناف ایران به درستی نظرات اتاق های شهرستان را بشنود و از تصمیمات متمرکز پرهیز کند قطعا تصمیمات معقول تری اتخاذ می کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که اتاق های شهرستان مشکلات را از نزدیک لمس می کنند؛ می توانند پیشنهادات خوبی به اتاق ارائه کنند و در حل مشکلات راهگشا باشند.

زند با بیان اینکه اتاق اصناف ایران و حتی کمیسیون ها نتوانسته اند به صورت تاثیرگذار نمود پیدا کنند؛ اظهار کرد: تا به امروز اجلاسیه ها و کمیسیون ها عملکرد باکیفیتی از خود نشان نداده اند درصورتی که مهم ترین و بهترین تصمیمات باید در این مکان ها اتخاذ شود.

به گفته زند؛ تا زمانیکه در عملکرد اجلاسیه ها و کمیسیون ها تغییر فاحشی داده نشود، نمی توان انتظار معجزه داشت.

زند تصریح کرد: اگر اتاق ایران انگیزه لازم را در اتاق های شهرستان به وجود بیاورد قطعا آن ها نیز می توانند گره های کور مشکلات فعلی را باز کنند.

وی با بیان اینکه تنها نمی توان ریشه مشکلات موجود را به شخص رئیس اتاق اصناف مربوط دانست؛ اظهار کرد: رئیس اتاق تلاش و اهتمام لازم را از خود نشان می دهند اما لازم است هیأت رئیسه حضور پررنگ تری داشته باشند و گزارش های خود را به اعضا ابلاغ کنند.

زند گفت: باتوجه به انتخاب نهاوندیان، در این دولت نیز اتاق بازرگانی از جایگاه بالاتری نسبت به اصناف برخوردار است؛ این درحالیست که اصناف ویترین دولت محسوب می شود و بیشترین تاثیر را بر معیشیت مردم دارد اما متاسفانه آن ها از جایگاه اصلی خود به دور هستند.

94106 ت 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید