Performancing Metrics

سالانه 4،6 میلیون نفر در جهان به خاطر بیماری های تنفسی می میرند! | اتاق خبر
کد خبر: 339129
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 13:15
رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به اهمیت توجه به بیماری های مزمن تنفسی گفت: سالانه 4.6 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.

به گزارش اتاق خبر، مصطفی معین رییس انجمن آسم و آلرژی ایران و کمیته ملی بیماری های مزمن تنفسی در همایش روز جهانی آسم که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، درباره نقش عوامل اجتماعی در بیماری آسم اظهار کرد: اکنون با دوره انتقال اپیدمیولوژیک مواجه هستیم و بیماری های حاد عفونی واگیردار جای خود را به بیماری های مزمن غیر واگیر مانند بیماری های مزمن تنفسی، قلب و عروق، سرطان،ام اس، آسم و آلرژی داده اند. 

معین با اشاره به اینکه  از سال 1999 تاکنون ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی جایگاه دهم را داشت اما پیش بینی می شود تا سال 2020 در جایگاه پنجم قرار گیرد، تصریح کرد: بعد از بیماری های قلبی، افسردگی، آسیب های تصادفات جاده ای و سکته های مغزی این بیماری ها رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.بعد از بیماری های قلبی، افسردگی، آسیب های تصادفات جاده ای و سکته های مغزی این بیماری ها رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی با اعلام اینکه پیش بینی می شود بیماری های مزمن تنفسی در سال 2020 به سومین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود، افزود: عوامل اجتماعی و محیطی نقش مهمی در این بیماری ها از جمله آسم ایفا می کنند و اکنون نزدیک به 22 درصد مردم جهان به یکی از بیماری های مزمن تنفسی گرفتار هستند.

رئیس کمیته ملی بیماری‌های مزمن تنفسی تصریح کرد: در جهان 500 میلیون نفر به آلرژی بینی، 335 میلیون نفر به آسم، 210 میلیون نفر به انسداد مزمن تنفسی و 100 میلیون نفر به توقف تنفس در حین خواب مبتلا هستند، سالانه 4.6 میلیون انسان در اثر بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می دهند.

وی با اعلام اینکه دود سیگار و آلودگی‌های شهرها در رأس عوامل بیماری‌های تنفسی قرار دارند اظهار کرد: تهران،مشهد، تبریز و اصفهان از آلوده‌‌ترین شهرهای کشور هستند و عواملی همچون آلودگی داخل منزل، رژیم غذایی مملوء از فست‌فود و فعالیت بدنی ناکافی از دیگر عوامل ایجادکننده بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود.

معین با بیان اینکه ژنتیک در ابتلا به آسم تأثیرگذار است، تصریح کرد: سبک زندگی و رفتار اجتماعی فرد، محیط فیزیکی، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی های نظام سلامت کشور و میزان دسترسی جامعه به خدمات بهداشتی  نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از این بیماری ایفا می کند.

وی با اشاره به اینکه ساختار ژنتیکی بیماری آسم بسیار پیچیده است و صدها کروموزوم در آن نقش دارند گفت: بیماری آسم با التهاب مزمن در راه هوایی به وجود می‌آید و باعث تحریک‌پذیری فرد می‌شود.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با اعلام اینکه مکانیزمی به نام اپی‌ژنتیک در دو دهه گذشته با تغییرات جزئی در ساختار ژنتیک در افزایش ابتلا به آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی مؤثر است، بیان کرد: با تمیز نگه داشتن محیط این تغییرات ژنتیکی به نسل‌های بعدی منتقل نمی‌شود و تغییرات محیطی از درون رحم شروع می‌شود که دوران جنینی تعیین‌کننده سلامت فرد در آینده است.

وی با بیان اینکه دود سیگار از دوران بارداری بر روی جنین تأثیرگذار است تصریح کرد:آن دسته از زنان بارداری که سیگار می کشند یا در معرض دود سیگار هستند و محل سکونت آن ها شهر تهران است فرزندان آن ها در معرض ابتلا به آسم و اگزما قرار دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید