Performancing Metrics

کره ای ها میهمان ویژه ی روحانی در تهران | اتاق خبر
کد خبر: 340195
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 10:04
سیاست خارجی در هفته ای که گذشت:
سفر هفته گذشته رییس جمهوری كره جنوبی به تهران سر آغاز فصل جدیدی در روابط دو كشور در شرق و غرب آسیا بود، سفری كه با امضا 19 سندهمكاری تهران - سئول و سرمایه گذاری 20میلیارد دلاری كره جنوبی همراه بود.

 نخستین سفر رییس جمهوری كره جنوبی به تهران 
اتاق خبر- پارك گئون هی رییس جمهوری كره جنوبی، هفته گذشته به تهران آمد تا در سفری سه روزه با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو كند.
تاكنون هیچ رییس‌جمهوری از كره جنونی به ایران نیامده بود و كره‌ای‌ها این سفر را تاریخی و مهم و درواقع مهم‌ترین رویداد در روابط رسمی سئول-تهران از سال ١٩٦٢ تاكنون ارزیابی كردند.
پارك گئون هی در سفر به تهران، هیأتی متشكل از ٢٣٦ نفر از مسوولان و رییسان بزرگ ترین شركت ها و صاحبان صنایع كشورش و 78 خبرنگار را به همراه آورده بود.
وی در تهران مورد استقبال رسمی دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و پس از آن روسای‌جمهوری دو كشور علاوه بر موضوعات مرتبط با راه‌های گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.
همزمان با سفر خانم پارك به تهران ، در دیدارهای دوجانبه هیأت‌های بلندپایه ایران و كره‌جنوبی بیش از 37 سند همكاری امضا كردند كه 19 سند آن با حضور روسای جمهوری دو كشور بود.

** امیرعبداللهیان در مسكو / تاكید بر مبارزه با داعش و جبهه النصره
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته به مسكو سفر كرد.
وی در دیدار و مذاكره با میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام كرد كه تهران و مسكو در ادامه مواضع اصولی خود برای پایان دادن به بحران سوریه از راه سیاسی، تداوم مبارزه با تمامی گروه های تروریستی ضد سوری به ویژه داعش و جبهه النصره را ضروری می دانند.

* صالحی در چك، اسلواك و اتریش
علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی هم هفته گذشته راهی اروپا شد. وی در كشور اسلواك با یطر پلگرینی معاون نخست وزیر این كشور دیدار و بر ضرورت احیای كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور تاكید كرد.
صالحی در ادامه سفر اروپایی خود در پراگ پایتخت كشور چك نیز با سوبوتكا نخست وزیر، زائورالك وزیر امور خارجه و ملادك وزیر صنعت و تجارت این كشور دیدار و گفت وگو كرد.
وی سپس راهی وین پایتخت اتریش شد و در مقر آژانس بین المللی اتمی با یوكیا آمانو مدیركل آژانس دیدار و گفت و گو كرد.

**رمضان عبدالله در تهران/ وحدت اسلامی راهبرد ایران در برابر دشمنان فلسطین
رمضان عبدالله دبیركل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیات همراه وی نیز هفته گذشته به تهران آمدند و با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار كردند.
وی در دیدار با رهبر معظم انقلاب گزارشی ازمبارزات و مقاومت مردم فلسطین در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی ارائه كرد.
رمضان عبدالله در این سفر همچنین با دكتر حسن روحانی رییس جمهوری و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اكبر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو كرد.
ازدیدگاه ناظران بین المللی سفر مقامات ونمایندگان گروه های مختلف فلسطینی به تهران علاوه بر این كه بیانگر نقش محوری وبرجسته ایران درحمایت و پشتیبانی ازجبهه مقاومت است، نشان می دهد كه وحدت كشورهای اسلامی یك راهبرد موثر درمبارزه با رژیم صهیونیستی است.

** ولایتی عازم بیروت شد / دیدار با سید حسن نصرالله
نشست یك روزه هیات رییسه اتحادیه جهانی علمای مقاومت هفته گذشته با حضور اعضای آن و جمعی از علما و شخصیت های جهان اسلام در بیروت برگزار شد.
علی اكبر ولایتی هفته گذشته به همراه یك هیات عالی رتبه فرهنگی از ایران راهی بیروت پایتخت لبنان شد.
آیت الله محسن مجتهد شبستری ، آیت الله محمدعلی تسخیری، آیت الله محسن اراكی ، آیت الله محسن قمی، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین اختری، حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادوی تهرانی، مولانا اسحاق مدنی ، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی عراقی، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسین نواب و ابوذر ابراهیمی تركمان از جمله اعضای این هیات عالی رتبه فرهنگی هستند.
ولایتی علاوه بر حضور در نشست های بین المللی در بیروت در یك دیدار حدود 4 ساعته با سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان آخرین تحولات سیاسی منطقه را بررسی كرد.

**یان كوبیش در تهران/ ورود معترضان به منطقه امنیتی سبز
هفته گذشته رویدادهای داخلی عراق بسیار خبرساز بود. در جریان ورود تظاهركنندگان به داخل منطقه امنیتی سبز و ساختمان پارلمان و نخست وزیری، تعدادی از تظاهركنندگان كه به «عوامل نفوذی وابسته به حزب منحله بعث» شهرت یافته اند، اقدام به تخریب وسایل پارلمان و ضرب و شتم چند تن از نمایندگان كردند.
این در حالی بود كه یان كوبیش نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور عراق نیز هفته گذشته به تهران آمد و در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی اكبر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آخرین تحولات عراق گفت و گو و تبادل نظر كرد.

**آغاز به كار سفیران جدید كشورها در تهران
در میان همه رفت و آمدهای دیپلماتیك، هفته گذشته سفیران جدید كشورهای اوكراین، بنگلادش، فرانسه، اندونزی و اسلواك با تقدیم استوارنامه جدید به حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران فعالیت دیپلماتیك خود را در تهران آغاز كردند.
همچنین سفرای آكرودیته لیتوانی، توگو، مونته نگرو و ایسلند با دكتر روحانی دیدار كردند.

**سفر وزیر خارجه مالزی به ایران/ روابط تهران –مالزی بدون مانع
تهران از جنوب شرق آسیا یك میهمان دیگر هم داشت. «عنیفه امان» وزیر خارجه مالزی و هیات همراه وی كه هفته گذشته به تهران آمده بودند با دكتر روحانی دیدار و گفت و گو كردند. روحانی در آن دیدار تاكید كرد كه برای گسترش و تعمیق همكاری تهران – كوالالامپور مانعی وجود ندارد.
وزیر خارجه مالزی علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با علی اكبر ولایتی نیز دیدار و گفت و گو كرد. قرار است یك هیات 36 نفره تجاری مالزی به زودی به تهران سفر كنند.

**گفت و گوهای ایران و فرانسه در تهران
نخستین دور از گفت وگوی های سیاسی معاونان وزرای خارجه ایران و فرانسه هفته گذشته در تهران برگزار شد.
كریستین ماسه دبیركل وزارت امور خارجه و توسعه بین المللی فرانسه كه برای حضور در این دور از نشست ها به تهران آمده بود با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه دیدار و درباره راه های بسط و توسعه روابط دو كشور گفت وگو كرد.
وی همچنین در تهران با حسین امیرعبداللهیان، علی اكبر ولایتی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به صورت جداگانه دیدار كرد.
نخستین دور گفت و گوهای سیاسی ایران و فرانسه در چارچوب یادداشت تفاهم گفت و گوهای سیاسی بین وزرای خارجه دو كشور در پاریس و همزمان با سفر حسن روحانی رییس جمهوری به فرانسه برگزار شد و اجلاس تهران اولین دور گفت وگوهای سیاسی در سطح معاونان وزیر امور خارجه بود.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید