Performancing Metrics

اورژانس وارد روستاها شد | اتاق خبر
کد خبر: 341069
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 22:43
معاون وزیربهداشت با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای هر ایرانی از راه اندازی کمپین‌های آموزشی در ۵۸ هزار مدرسه خبر داد و گفت: راهیابی اورژانس به روستا و ارائه خدمات بهداشت دهان برای نخستین‌بار نیز از دیگر دستاوردهای طرح تحول سلامت بوده است.

به گزارش اتاق خبر، علی اکبر سیاری با بیان اینکه در طرح تحول سلامت برای نخستین‌بار خدمات بهداشت دهان و دندان در سطح وسیع انجام شد و اورژانس 115 از شهر و جاده به روستا راه یافت و برای 7 میلیون دانش آموز ابتدایی در طرح تحول بهداشت دهان و دندان علاوه بر تشکیل پرونده، وارنیش فلوراید تراپی انجام شد.

سیاری ادامه داد: در این طرح 500 پایگاه سیار خدمات بهداشت دهان و دندان راه اندازی شد. برای 500 هزار دانش آموز نیز خدمات ترمیمی دندان انجام شد. این خدمات در روستاها رایگان و در شهرها نیز هزینه‌ها با اشتراک بیمه و وزارت بهداشت پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه 20 درصد هزینه‌ها از جیب مردم صرف سلامت دندان می‌شود در این طرح حفاظت مالی که یکی از اهداف طرح تحول و توسعه عدالت در سلامت است، به خوبی انجام شده است.

وی بیان کرد: اورژانس 115 تاکنون در شهرها و جاده‌ها فعال بود و پایگاه داشت که در طرح تحول به روستاها نیز برده شد تا روستاییان از خدمات آن بهره مند شوند.

سیاری در خصوص دیگر خدمات انجام شده برای نخستین بار در مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش، توضیح داد: در راستای توانمندسازی مردم 450 هزار دانش آموز سفیر سلامت در مقطع دوم متوسطه آموزش دیدند و تاکنون 200 هزار داوطلب سلامت نیز برای اجرای طرح ملی خودمراقبتی تربیت شدند.

ساخت 1955 پایگاه و 818 مرکز جامع سلامت

وی با اشاره به اینکه ساخت، تعمیر و تجهیز مراکز خدمات بهداشتی و درمانی از اولویت‌های طرح تحول بوده است، گفت: طی دو سال اجرای طرح تحول بالغ بر 1955 پایگاه سلامت، 818 مرکز جامع خدمات سلامت ساخته شد، 749 پایگاه و 621 مرکز جامع سلامت بازسازی و 1420 پایگاه و 755 مرکز جامع سلامت نیز تجهیز شدند.

سیاری توسعۀ شبکه مراقبت‌های اولیه از روستا به شهر را یکی از اقدامات مهم دیگر طرح تحول سلامت دانست و گفت: شبکه بهداشت در روستا تکمیل بود زیرا برای هر 4 هزار نفر یک پزشک و برای هر هزار تا 1500 نفر دو بهورز قرار داده بودیم ولی در طرح تحول سلامت توانستیم 2400 پزشک و 5300 ماما به روستاها اضافه کنیم و هم اکنون 6700 پزشک در حال خدمات در روستاها هستند.

وی اختصاص 2400 خودرو به شبکه بهداشت روستایی برای دهگردشی و ارائه خدمات در طرح تحول را مورد اشاره قرار داد و افزود: هم اکنون برای 28 میلیون روستایی در 18 هزار خانه بهداشت خدمات سلامت ارائه می‌شود. تمام خانه‌های بهداشت در طرح تحول به مکمل‌های دارویی مجهز شدند و 436 قلم دارو در حال حاضر در این خانه‌ها به مردم ارائه می‌شود.

سیاری بیان داشت: کار اساسی دیگر در طرح تحول توسعه این شبکه از روستا به شهر بود. در قدم اول حاشیه شهرها در 700 سکونت گاه غیررسمی با جمعیتی بالع بر 10 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند.

وی جذب 9 هزار نیرو به شیوه خرید خدمت را مورد اشاره قرار داد و در ادامه گفت: در این طرح 530 کارشناس روان، 500 کارشناس تغذیه در کنار پزشک و مراقب سلامت در پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت قرار گرفتند. هم اکنون برای هر 2 تا 3 هزار نفر جمعیت شهری یک کارشناس مراقب سلامت و برای هر 30 تا 50 هزار نفر دو کارشناس روان و تغذیه در نظر گرفته شده است و خدمات رایگان به مردم و حاشیه نشینان ارائه می‌شود.

برخورداری 25 میلیون شهرنشین از خدمات نوین سلامت

سیاری با اشاره به اینکه در طرح تحول تاکنون بالغ بر 25 میلیون جمعیت شهرنشین برای نخستین‌بار از خدمات نوین سلامت بهره مند شدند، گفت: 70 درصد مرگ و میرها ناشی از 4 بیماری غیرواگیر و 8 ریسک فاکتور آن است که پدیده شهرنشینی در توسعه این بیماری‌ها نقش بسزایی داشته است بنابراین ایجاد این شبکه در شهر کمک شایانی به کنترل این بیماری‌ها خواهد کرد و مردم در آینده نتایج این کار بی نظیر را لمس می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ر نشست خبری دومین سالگرد اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: جلوگیری از مرگ نابهنگام، کنترل عوامل خطر، ارتقای سلامت، بهبود استانداردها، فراهم آوری دسترسی به خدمات بهداشتی، حفاظت مالی از مردم و جلب رضایتمندی آنان اهداف طرح تحول بوده که در طی این دو سال  این اقدامات محقق شده یا در حال تحقق است.

وی ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان را بخش دیگری از طرح تحول دانست که در حال پیگیری است و گفت: این اقدام در دانشگاه علوم پزشکی تهران و استان‌های یزد، قم، زنجان، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویر احمد که شبکه مراقبت‌های اولیه شهری در آنها تکمیل شده است، در حال انجام است و به تدریج در تمام کشوربرای هر ایرانی این پرونده الکترونیک سلامت تشکیل خواهد شد.

سیاری با اشاره به اینکه برای تمام گروه‌های سنی برنامه داریم، افزود: در این برنامه‌ها مناطق محروم، جمعیت‌های پنهان و کاهش محرومیت‌ها را در اولویت قرار دادیم که این طرح‌ها و برنامه‌ها موجب توسعه سرمایه اجتماعی در کشور شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: جمیعت شهرنشنین کشور در مدت 35 سال گذشته از 2.25 برابر به 5 برابر ارتقا یافته ولی همزمان توسعه امکانات و خدمات شهری فراهم نشده است. هم اکنون برای هر 12500 نفر جمعیت شهرنشین یک پایگاه سلامت و برای هر 30 تا 50 هزار نفر نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد شده است.

راه اندازی کمپین‌های آموزشی در 58 هزار مدرسه

سیاری با اشاره به راه اندازی کمپین های آموزشی در مورد دخانیات و قلب سالم در 58 هزار مدرسه گفت: بسیج ملی کاهش مصرف نمک، شکر و روغن بخش دیگری از برنامه‌های طرح تحول در این مدت بوده است.

وی در خصوص مکمل یاری در خانه‌های بهداشت چنین گفت: طی 10 سال گذشته کمبود ویتامین D در کشور 6 برابر شده است. مطالعات در مشهد نشان داده است که در نتیجه مکمل یاری‌ها در مراکز بهداشتی کمبود این ویتامین در مشهد تا 85 درصد مرتفع شده است.

به گزارش وزارت بهداشت، سیاری افزود: هر ماه به 3 میلیون و 200 هزار سالمند مکمل یاری ویتامین D انجام می‌شود. همچنین در طی 30 سال گذشته 3 واکسن در شبکه بهداشت داشتیم که در این دولت واکسن پنتاولان به سیستم اضافه شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از تجهیز 3 هزار خانه بهداشت، تعمیر 1903 مرکز بهداشت روستایی و تجهیز 2427 محل زیست پزشکان در روستاها خبر داد و گفت: این کارها در حالی انجام شده است که بخشی از اعتبارات بهداشتی طرح تحول از سال 93 تاکنون پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: اعتبارات بخش بهداشت از سه محل برنامه پزشک خانواده، مالیات بر ارزش افزوده و صندوق سلامت بیمه روستاییان تامین می‌‌شود.

سیاری گفت: از مجموع 2027 میلیارد تومان اعتبارات برنامه پزشک خانواده در سال 93 فقط 38.3 درصد و در سال 94 فقط 57.2 درصد آن تامین شد.

وی خاطرنشان کرد: از سه هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده نیز در سال 93 فقط 77.5 درصد معادل 853 میلیارد تومان و در سال 94 نیز 83.3 درصد آن تامین شد. از اعتبارات صندوق بیمه سلامت روستاییان نیز در سال 93 فقط 66.8 درصد و در سال 94 نیز 78 درصد آن تامین شد. در حال حاضر بالغ بر 130 برنامه و خدمت بهداشتی در سراسر کشور ارائه می‌شود.

منبع: تسنیم

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید