Performancing Metrics

وقتی هنر را ارزان می‌فروشند | اتاق خبر
کد خبر: 342102
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1395 - 16:02
قیمت بلیط تئاترهای آزاد یک دوم قیمت بلیط تئاترهای حرفه‌ای است و این درحالی است که استقبال از تئاترهای موزیکال بیشتر است.

به گزارش اتاق خبر، رقصیدن روی صحنه تئاتر آزاد در حالی به امری عادی تبدیل شده است که حتی در جشنواره‌های منتسب به تئاتر به راحتی از آن دفاع می‌شود و نماینده یک انجمن تئاتری می‌گوید «نه تنها جمهوری اسلامی، هیچ کس جرات ندارد حرکت را ممنوع کند».

 
حرکت در تئاتر حالت‌هایی فیزیکی و حرفه‌ای از بدن است که می‌تواند نقش مهمی در ایفای نقش بازیگران ایفا کند؛ اما تا آن جا که تبدیل به حرکت موزون نشود.

آن زمانی که برای دفاع از رقصیدن روی صحنه فردی بلند می‌شود و در حضور افراد حاضر در جمع چنین جملاتی را مطرح می‌کند، شاید نمی‌داند در چه کشور و با چه آداب و رسوم و فرهنگی زندگی می‌کند.

شاید در کشورهای دیگر حرکت موزون جزئی از نمایش‌های تئاتر به حساب بیاید و جزئی از هنر و فرهنگ آنان محسوب شود اما در فرهنگ ایرانی- اسلامی ایرانیان رقصیدن نوعی زوال شخصیتی و در اصطلاح عامیانه «جلف گری» است.

تئاتر آزاد، شاخه‌ای از تئاتر است که اهالی فرهنگ و هنر با آن میانه خوبی ندارند. بسیاری از تئاتری‌ها معتقدند نمایش‌های تئاتر آزاد جز اینکه وقت تماشاچیان خود را می‌گیرند، فایده دیگری ندارند؛ اما طرفداران این نوع تئاترها هم کم نیستند.

اگر در یک شب همزمان به سالن های تئاتر آزاد موزیکال و نمایش‌های صحنه‌ای سری بزنید، متاسفانه خواهید دید که سالن‌های تئاتر موزیکال با انجام حرکات رادیکال شلوغ تر از سالن‌هایی است که نمایش‌های حرفه‌ای در آن روی صحنه می‌رود و چندان حرکات سانتی‌مانتال اضافی ندارند.

اگر تجربه نشستن در سالن‌های تئاتر آزاد موزیکال را داشته باشید، حتما در آخر نمایش دچار سردرد خواهید شد و احتمالا چیز زیادی از نمایش در ذهنتان نخواهد ماند، اما اگر نمایش‌های صحنه‌ای و با کیفیت را ببینید تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش در پایان نمایش خواهید داشت.

یکی از علت‌هایی که باعث شده سالن نمایش‌های صحنه‌ای خالی باشد و سالن تئاترهای آزاد موزیکال پر، گران بودن قیمت بلیط های این نوع تئاترهاست. تئاترهایی که بسته به نمایششان قیمت‌های متفاوتی می‌گیرند و برای مثال اگر قمیت یکی از آن ها را سی هزار تومان بگذارند، قیمت تئاترهای آزاد موزیکال تقریبا نصف آن است و معمولا با بلیط های نیم بها به نصف پانزده هزار تومان هم کاهش پیدا می کند.

اما چیزی که مهم است رواج بعضی بد اخلاقی‌های فرهنگی در تئاترهای آزاد و موزیکال است. بد اخلاقی‌هایی که معلوم نیست چه زمانی به پایان برسد.



گزارش از: پوریا سلیمان زاده
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید