Performancing Metrics

ایران بزرگترین بازیگر سیاسی در عراق است | اتاق خبر
کد خبر: 342151
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1395 - 14:30
وزیر خارجه اسبق آمریکا:
وزیر خارجه اسبق آمریکادر جلسه شنود کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: امریکا سال های متمادی با نزدیک شدن به صدام از عراق بعنوان مجرا و مسیری برای مقابله با منافع ایران استفاده کرده و نتیجه این رویکرد این شد که اکنون تهران به یکی از مهمترین بازیگران سیاس

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، جیمز بیکر وزیر خارجه اسبق آمریکادر جلسه شنود کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: امریکا سال های متمادی با نزدیک شدن به صدام از عراق بعنوان مجرا و مسیری برای مقابله با منافع ایران استفاده کرده و نتیجه این رویکرد این شد که اکنون تهران به یکی از مهمترین بازیگران سیاسی در عراق تبدیل شده است.
وزیر خارجه دوران جورج بوش پدر رییس جمهوری اسبق آمریکا  کشور افزود: تصور این که آمریکا قادر باشد بدون حضور ایران و روسیه بحران 5 ساله سوریه را حل کند تصوری غیر منطقی است و این دو کشور باید در حل این بحران نقش داشته باشند.
وی با ذکر این که همه سیاستمداران آمریکایی در این مورد اتفاق نظر دارند، گفت که تلاش های فعلی جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در همین راستا است.
وزیر خارجه اسبق آمریکا سیاست های نادرست و نسنجیده این کشور در رابطه با کشور های لیبی و عراق را مورد انتقاد تلویحی قرار داد و این سیاست ها را ناشی از فقدان دور اندیشی گردانندگان سیاسی واشنگتن ذکر کرد.
وی در خصوص دخالت نظامی آمریکا در کشور های دیگر از جمله عراق و لیبی افزود آمریکا باید در هر قدمی که بر می دارد این دور اندیشی داشته باشد مبنی بر این که اقداماتش در نهایت به چه سر انجامی منتهی خواهد شد.
بیکر در صورت تهدید های حیاتی و جدی علیه منافع کشورش، مداخله نظامی آمریکا در کشور های دیگر را دور از تصور ندانست اما تاکید کرد که قبل از چنین اقدامی این کشور ابزار های دیگری از جمله سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک را در دسترس دارد که باید بکوشد ابتدا از ان ها کمک بگیرد.
وی رویکرد جرج بوش پدر رییس جمهوری اسبق آمریکا در مورد عراق را رویکردی موثر تر و بی خطر تر توصیف کرد و گفت که بوش در حالی که اکثریت هر دو بخش کنگره آمریکا را دموکرات ها در اختیار داشتند موضوع حمله به عراق را ابتدا به شورای امنیت سازمان ملل برد و بعد از گرفتن مجوز این شورا مداخله نظامی در این کشور را در کنگره کشورش مطرح کرد.
به گفته این دیپلمات آمریکایی، جورج بوش پدر با حمله به عراق دقیقا آنچه را که گفته بود انجام داد و در حالی که حمله مذکور 70 میلیارد دلار هزینه در بر داشت آمریکا فقط 10 میلیارد آن را پرداخت و دیگر کشورهای عضو نیروهای ائتلاف بقیه آن را تقبل کردند.
بیکر مدعی شد که رییس جمهوری اسبق آمریکا گفته بود ، نیروهای صدام را از کویت بیرون خواهد راند و آن ها را شکست خواهد داد و این تنها کاری بود که او کرد و حتی وارد بغداد هم نشد زیرا می دانست که این کار در دراز مدت به نفع آمریکا نخواهد بود.
وزیر خارجه اسبق آمریکا افزود :در زمان من و قبل از آن که ما وارد جنگ و حمله نظامی به عراق بشویم ما با عراق و صدام حسین همکاری نزدیکی داشتیم و بتدریج از صدام بعنوان ابزاری برای مقابله با منافع ایران استفاده می کردیم .
جیمز بیکر در نهایت بدون اشاره به تهاجم دوم آمریکا به عراق در زمان جرج بوش پسر، سرنگون کردن صدام را نادرست خواند و این اقدام آمریکا را سبب قدرت گرفتن ایران در این کشور دانست و گفت در نتیجه این اقدام ، حالا ایران به کشوری تبدیل شده که مهمترین نقش را در عراق دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید