Performancing Metrics

مطالبه های مردم از مجلس دهم | اتاق خبر
کد خبر: 342333
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 15:13
بررسی روزنامه های ایران/ شنبه 25 اردیبهشت 1395
زمان آغاز به کار مجلس دهم و نمایندگان منتخب مردم نزدیک است. با توجه به این، روزنامه های صبح امروز ضمن اشاره به باید و نبایدهای مجلس آینده، تغییر سیاسی را مهمترین خواسته مردم از این مجلس عنوان کردند.

اتاق خبر - وضعیت حج تمتع امسال از نگاه مراجع تقلید و افت بورس نیز از دیگر محورهای موضوعی مورد توجه روزنامه ها بود.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 25 اردیبهشت 1395 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***بایسته های مجلس دهم
نزدیک به 2 هفته تا پایان کار مجلس نهم و شروع به کار مجلس نو باقی مانده است. شماری از روزنامه های امروز در یادداشت ها و گزارش های خود به انتظار و مطالبه های مردم از مجلس دهم اشاره و تغییر سیاسی را مهمترین خواسته مردم از نمایندگان و ریاست مجلس عنوان کردند. «تفاهم رمز موفقیت مجلس‌ آینده» عنوان یادداشت روزنامه «آرمان» بود که در آن می خوانیم: باید بعد از برگزاری سه انتخابات اخیر به (چند نکته) آن توجه شود؛ نخست اینکه باید فضای دو قطبی ایجادشده که تاثیرات منفی با خود به همراه دارد حذف و در مقابل آن فضای همدلی در جامعه شکل گیرد. دولت روحانی در بحث برجام 2 به دنبال همدلی و همزبانی میان افراد جامعه است. بنابراین سعی و تلاش همگان باید در جهت شکل‌گیری این فضا تنظیم شود. از سوی دیگر عملکرد مجلس دهم به گونه‌ای باشد که تشنج‌های مجلس سابق در آن مشاهده نشود. نباید فراموش شود که مردم از تشنج‌ها و برخوردهای مجلس نهم خسته بودند و با گزینش خود خواهان برپایی مجلسی معتدل و به دور از تندروی شدند. اگر مجلس آینده به شکل رقابتی باشد نتیجه آن ایجاد مجلسی به شکل مجلس گذشته خواهد بود که مردم از چنین نهاد تقنینی به‌شدت گلایه مند بودند و با انتخاب افراد معتدل و حذف تندروها در صدد پایان دادن به چنین مجلسی برآمدند و در مقابل آن خواستار خانه ملتی توام با تفاهم و هماهنگی میان نمایندگان شدند.
در نگاه این روزنامه، در رقابت سیاسی باید معیار اخلاق و عقلانیت در نظر گرفته شود. کسب رای حداکثری یک نامزد در برابر رقیب نباید موجب رنجش طرف مقابل و حامیان وی شود. نکته دیگر اینکه انتظار تغییر و تحول از سوی مردم مطرح شد که این تغییر تنها شامل اشخاص نیست بلکه باید سیاست‌های خانه ملت تغییر کند. شخصی که به دنبال ریاست مجلس است باید به تغییرات چشمگیر و مدنظر مردم توجه کند.
«ابتکار» هم از «امیدهای مردم برای تغییر» سخن گفت و نوشت: مردم در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی به افرادی رای دادند که به‌غیر از تغییر در فضای سیاسی در سایر حوزه‌ها نیز تغییر ایجاد کنند. بی‌تردید نتایج آرای مردم نشان داد که آنها برای این عرصه گفتمان معتدل‌تری را برگزیدند. تغییراتی که مردم با رای خود اعلام کردند، تنها منحصر به افراد و گروه‌های سیاسی نیست و سوال این است که رای مردم خواستار چه تغییراتی بوده است؟
«جلال جلالی‌ زاده» نماینده پیشین مجلس و کارشناس سیاسی در اشاره به تغییراتی که باید مطابق با خواست مردم در مجلس آینده ایجاد شود به این روزنامه گفت: به‌ هر صورت حضور مردم در صحنه انتخابات چه ریاست جمهوری و چه مجلس شورای اسلامی با یک عزم جدی در جهت ایجاد تغییر در روش گذشته بود چرا که مردم هم از دولت قبل و هم مجالس گذشته ناراضی بودند و رای ‌ندادن به اکثر اعضای مجلس قبل نشان‌ دهنده اراده ملی برای تغییر در سطح و برنامه‌ های مجلس بود.
در ادامه نیز «علی صوفی» عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان در بیان خواست مردم برای ایجاد تغییرات در مجلس دهم به ابتکار گفت: مردم به لیست امید اعتماد کردند به‌ ویژه در تهران که آقای دکتر عارف سر لیست امید بودند با رای بالا وارد مجلس دهم شدند. اعتماد مردم به لیست امید و روی‌گرداندن از سایر لیست‌ها به‌ ویژه لیست اصولگرایان معنا و پیامی دارد مبنی‌بر‌اینکه باید مجلس دهم همچنان که ترکیب سیاسی آن تغییر می‌کند ترکیب مدیریتی آن هم تغییر کند.
«اعتماد» هم ضمن اشاره به باید و نبایدهای انتخاب ریاست مجلس دهم، عنوان کرد: موضوع مهم مجلس دهم نه ریاست مجلس بلکه موضع‌گیری و رفتار در قبال بزنگاه‌های مهمی همچون برجام، مسائل اقتصادی و سیاست داخلی است. سوال اینجاست که موتلفین اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل در این دست بزنگاه‌ها چه کسانی خواهند بود؟ آنها در مواقع تصمیم‌گیری و موضع‌گیری در قبال این مسائل از چه کسانی در بهارستان یارکشی خواهند کرد؟ جواب این سوال بسیار روشن و مشخص است. بر همین اساس انتخاب بین عارف و لاریجانی نباید تبدیل به خط و مسیری شود که یک دو قطبی جدید با وزن‌کشی‌های متفاوت در بهارستان ایجاد کند. دو طرف باید متوجه باشند که انتخابات رییس مجلس تازه آغاز کار بهارستان دهم خواهد بود که در ادامه آن کارهای بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر و تاثیرگذارتری هم خواهند داشت.
«مردم سالاری» هم با اشاره به مطالبات مردم از مجلس دهم نوشت: دو گزینه مطرح اصولگرایی و اصلاح‌طلبی این روزها رقابت شدیدی با هم دارند. داستان خیلی ساده است؛ مردمی‌که به لیست امید رای داده‌اند می‌خواهند عارف رئیس مجلس شود. اما بعضی معتقدند مصلحت حکم می‌کند که همچنان علی لاریجانی صندلی ریاست را حفظ کند. اما آنچه محرز شده است اینکه، اکثریت مجلس آینده با ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود و همین امر باعث می‌شود ریاست مجلس نیز به گزینه فراکسیون اکثریت برسد. محمدرضا عارف گزینه بلامنازع اصلاح‌طلبان و ائتلاف حامیان دولت برای ریاست مجلس دهم است. گرچه به گفته راه یافتگان لیست امید کسی از آنها برای رای دادن به عارف میثاق نامه‌ای نگرفته است، اما شرط همراهی در فراکسیون این است که بر سر موضوعی به این مهمی‌تابع جمع باشند.
این روزنامه در ادامه به نقل از «محمدصادق جوادی حصار» دبیر حزب «اعتماد ملی» در خراسان عنوان کرد: مردمی‌که با رویکرد تغییر به میدان آمدند اگر عارف بخواهد پاسخ تمام رای هایی که به او داده شده را بدهد باید ریاست مجلس را داشته باشد و البته خودش به تنهایی در این زمینه نمی‌تواند تصمیم گیری کند. ... خیلی بدیهی است که عارف باید به مطالبات مردم توجه داشته باشد و کاندیدای ریاست مجلس شود. همانطور که آقای کواکبیان هم گفتند، اگر از این مسئولیت شانه خالی کنند آنوقت اردوگاه اصلاحات باید کسی را انتخاب کنند که به مصاف آقای لاریجانی برود. و اگر فردی که انتخاب می‌کنند به اندازه کافی رای نداشته باشد و شانس کافی در مقابل لاریجانی را نداشته باشد قطعا مسئولیتش برای آقای عارف خواهد بود و ایشان نمی‌تواند به راحتی از کنار این موضوع عبور کند.

***تلاش برای تعیین تکلیف مراسم سیاسی- عبادی حج
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنجشنبه گذشته، 23 اردیبهشت ماه در دیدار با برخی مراجع تقلید در خصوص موضوع حج تمتع امسال به گفت وگو پرداخت. به گفته وی، زمان را از دست داده ایم اما تا هشت روز آینده صبر می‌کنیم اگر پس از این مدت پاسخی ندادند، برگزاری حج امسال منتفی است. در این دیدار همچنین برخی مراجع به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
به گزارش روزنامه «ایران»، جنتی با اشاره به آخرین تصمیمات در این خصوص افزود: تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده اما همچنان امیدواریم بتوانیم حج را برگزار کنیم. البته با توجه به کارشکنی سعودی‌ها فکر می‌کنم امسال موفق به برگزاری حج نشویم اما با وجود این تلاش خواهیم کرد که اطلاع رسانی‌ها به مردم انجام گیرد تا در جریان رفتار ما و کارشکنی سعودی‌ها باشند.
این روزنامه همچنین به نقل از آیت الله «حسین نوری همدانی» از مراجع تقلید، آورد: عزت اسلام و امنیت مسلمانان باید حفظ شود و تا این گونه نباشد زائران خود را به حج نمی‌فرستیم.
ابتکار هم با اشاره به آن بخش از سخنان آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» مبنی بر اینکه «دور حج امسال را خط بکشید»، به نقل از وی نوشت: با این وضعیت باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد. طالب حجی عزت‌مندانه هستیم؛ وقتی در حال حاضر در منطقه به اذعان دشمنان، حرف اول را می‌زنیم دلیلی ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زیربیاندازیم. با توجه به شرایط بوجود آمده، قصد آنها توهین و تحمیل ذلت به ما است و نباید از آنها انتظار همکاری داشت.
در گزارش روزنامه «جوان» نیز می خوانیم: بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی ‌اعتنایی، تهدید و انگشت ‌نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت سیاسی وسایل آنها را تفتیش کردند. پس از کارشکنی‌های دولت عربستان بر سر راه اعزام حجاج ایرانی به بیت ‌الله‌ الحرام مقامات کشورمان 10 روز به این کشور فرصت دادند تا مقدمات سفر حجاج ایرانی را فراهم کند. اما حالا و با تغییر وزیر حج عربستان پیش‌بینی می‌شود وی در کنار افزایش قیمت حج قوانین دیگری را نیز طوری در دستور کار خود قرار داده که علاوه بر توهین و بی‌احترامی به ایرانیان، عزت مسلمانان و بخصوص شیعیان را زیر سؤال ببرد.
این روزنامه نیز بر دیدگاه آیت الله نوری همدانی مبنی بر اینکه «در شرایط استطاعت، اگر مستطیع احساس خطر برای عزت و امنیت خود کند، حج واجب نیست»، تاکید کرد.

***نزولی شدن نمودار بورس
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با افت جدی روبرو شد. برخی روزنامه های امروز به بررسی دلایل آن پرداختند.
روزنامه «تفاهم» در گزارشی به بررسی دلایل افت بورس پرداخت و عنوان کرد: عواملی مانند بحث سوئیفت، مناقشات هسته ای و شایعات را می توان از جمله دلایل این افت عنوان کرد. در هفتمین هفته معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص بورس به جز در یک روز که اندکی با صعود همراه بود در دیگر روزها افت قابل ملاحظه ای داشت به طوری که در آخرین روز معاملات شاخص کل بورس با 647 واحد کاهش وارد کانال 75 هزار و 982 واحدی شد.این کاهش شدید در حالی تالار شیشه‌ای را لرزاند که خبرهایی از احتمال کاهش سود سپرده‌های بانکی به گوش می رسید و بسیاری معتقد بودند که با این کاهش سرمایه بیشتری روانه بورس اوراق بهادار تهران می شود. از طرفی عده‌ای معتقدند که با کاهش اندک در سود سپرده‌هایی بانکی سرمایه گذاران را چندان قلقلک نمی‌دهد تا ریسک بازار سرمایه را بپذیرند و در این بخش سرمایه گذاری کنند.
به نوشته این روزنامه، نرخ بالای تورم در کشور اجازه نمی دهد که سود سپرده‌ های بانکی بیش از این تغییر کند. به طوری که کارشناسانی با همین اندک کاهش سود سپرده‌ ها نیز مخالف اند و معتقدند بسترهای اقتصادی برای کاهش سود بانکی فراهم نیست و این اقدام می تواند اقتصاد ایران را در شرایط وخیم تری قرار دهد.
در گزارش روزنامه «جهان اقتصاد» نیز می خوانیم: در هفتمین هفته معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص بورس به جز در یک روز که اندکی با صعود همراه بود در دیگر روزها افت قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که در آخرین روز معاملات شاخص کل بورس با 647 واحد کاهش وارد کانال 75 هزار و 982 واحدی شد. این کاهش شدید در حالی تالار شیشه‌ای را لرزاند که خبرهایی از احتمال کاهش سود سپرده‌های بانکی به گوش می‌رسید و بسیاری معتقد بودند که با کاهش سود سپرده‌ها، سرمایه بیشتری روانه بورس اوراق بهادار تهران می‌شود. به تحلیل این روزنامه، کاهش اندک سود سپرده‌های بانکی سرمایه‌ گذاران را به آن اندازه تحریک نمی‌ کند که ریسک بازار سرمایه را بپذیرند و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.
ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید