Performancing Metrics

آیا گوشی های هوشمند ما را به اختلال ADHD مبتلا می‌کنند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 343567
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 05:27
گوشی هوشمند خود را بر می‌دارید تا ایمیلی را ارسال کنید و نوتیفیکیشنی که خبر از یک پیام خوانده نشده دارد را می‌بینید، ناگهان در اینستاگرام هستید و در مورد عکس نامزدی دوست دوران مدرسه با سایر دوستانتان صحبت می‌کنید

اتاق خبر - کم کم متوجه بحث داغی در یکی از گروه‌های تلگرامی می‌شوید و یک ساعت بعد ناگهان متوجه می‌شوید که ارسال ایمیل را به کل فراموش کرده‌اید، پس مجدد گوشی هوشمند خود را برمی‌دارید تا ایمیل را ارسال کنید. در ادامه به نقش گوشی‌های هوشمند در حواس پرتی‌های امروزی می‌پردازیم.

 

آخرین باری که لپ‌تاپ خود را وسط مکالمه با فردی برای کار باز کردید یا رایانه شخصی خود را سر میز شام آوردید را به خاطر دارید؟ عجیب به نظر می‌رسد، نه؟ ولی اگر شبیه بخش عمده‌ای از مردم آمریکا باشید، احتمالا هر دو کاری را که گفتیم، با گوشی همراه خود انجام داده‌اید.

کمتر از یک دهه از معرفی اولین گوشی آیفون می‌گذرد، با این حال بسیاری از مردم صبح خود را به جای این که با مسواک زدن دندان‌ها یا نوشیدن چای و قهوه آغاز کنند، با گوشی هوشمند خود آغاز می‌کنند. در طول روز با گوشی هوشمندی که در جیب خود داریم، می‌توانیم ایمیل‌های‌مان را وقتی که در کنار فرزندان خود هستیم، چک کنیم درست به سادگی این که وقتی در محیط کار هستیم، پیام متنی برای دوستانمان ارسال کنیم. صرف نظر از این که چه کاری انجام می‌دهیم بسیاری از ما با سیلی از نوتیفیکیشن‌ها و اعلانات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، اخبار فوری و بروزرسانی‌های جدید برای نرم افزارها مواجه هستیم.

با استفاده روز افزون از گوشی‌های هوشمند حواس پرت‌تر از قبل شده‌ایم

شواهد نشان می‌دهند که با فراگیرتر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، ما حواس پرت‌تر از قبل و دچار بیش فعالی شده‌ایم. این نشانه‌های استفاده مداوم از لوازم دیجیتالی گاهی ما را به سوی یک اختلال عصبی شناخه شده با نام اختلال کاهش توجه ناشی از بیش فعالی یا ADHD سوق می‌دهند. آیا گوشی‌های هوشمند با صدای مرتب رسیدن پیام‌های جدید می‌توانند ما را به ADHD مبتلا کنند؟ دانشمندان رفتار شناسی آزمایش‌هایی را در شرایط کنترل شده برای رسیدن به پاسخ این پرسش انجام داده‌اند. 

مطالعه اختلالات دیجیتالی

از ۲۲۱ دانشجوی دانشگاه بریتیش کلمبیا درخواست شد تا در آزمایش ۲ هفته‌ای شرکت کنند. این افراد همه دانشجویان عادی بودند و این طور نبود که از بین دانشجویانی که به ADHD‌ مبتلا هستند انتخاب شده باشند. 

در طول هفته اول، از نیمی از دانشجویان خواسته شد تا با فعال کردن گزینه مزاحم نشوید (Do not disturb) مزاحمت‌های موبایلی خود را کاهش دهند و حتی گوشی‌های خود را در جایی دور از دسترس خود قرار دهند. از نیم دیگر دانشجویان نیز خواسته شد تا زنگ هشدارهای گوشی خود را کاملا فعال کنند و گوشی را هر زمان که ممکن بود کاملا نزدیک خود و در دسترس داشته باشند. 

در هفته دوم، برنامه کاملا عوض شد و کسانی که مجبور بودند تا گوشی‌های خود را در حالت do-not-disturb قرار دهند، حالا می‌توانستند تا زنگ هشدارهای خود را فعال کنند و از سوی دیگر نیم دیگری از دانشجویان که در هفته اول کاملا به گوشی‌های خود دسترسی داشتند باید گوشی‌های خود را در حالت do-not-disturb قرار می‌دادند. در نهایت مشخص شد، زمانی که افراد گوشی‌های هوشمند خود را به همراه دارند و بطور مرتب زنگ هشدار گوشی‌هایشان فعال است، میزان حواس پرتی آن‌ها نسبت به شرایطی که گوشی همراهشان نیست، بیشتر می‌شود. 

اندازه‌گیری بی توجهی و بیش فعالی

بی توجهی و بیش فعالی شرکت کنندگان در این مطالعه با پرسش از آن‌ها در رابطه با این که چند بار در طول این دو هفته با ۱۸ نشانه اختلال کاهش توجه ناشی از بیش فعالی یا ADHD در خود مواجه شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است. این ۱۸ مورد معیارهای تشخیص ADHD در بزرگسالان هستند که توسط موسسه روان‌پزشکی امریکا مشخص شده‌اند. 

سوالات مربوط به بی توجهی دامنه وسیعی از مسائل احتمالی نظیر بی دقتی، فراموش کردن پرداختن یک قبض و دشواری در تمرکز حواس یا گوش دادن به دیگران بوده است. سوالات بیش فعالی هم به همین ترتیب مواردی نظیر  بی قراری، بیش از حد صحبت کردن و قطع کردن صحبت دیگران بوده است. 

نتایج حاصل از این سوالات واضح بودند: هر چه گوشی نقش بیشتری در زندگی افراد داشت، باعث می‌شد تا افراد کم توجه‌تر و بیش فعال باشند. 

از آنجا که ADHD یک اختلال عصبی با دلایل عصبی پیچیده است، این یافته‌ها به هیچ وجه به این مفهوم نیستند که گوشی‌های هوشمند می‌توانند باعث ADHD شوند. همچنین این یافته‌ها نشان نمی‌دهند که کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند در درمان ADHD موثر است. ولی این مطالعات برای هر یک از ما که فکر می‌کنیم بیش از حد تحت تاثیر گوشی‌های هوشمندمان هستیم، موثر هستند. 

استفاده از گوشی هوشمند در همه جا، باعث ایجاد خطر می‌شود

در هر ۲۲ ثانیه ۱۰۰۰ نفر صاحب گوشی هوشمند جدید می‌شوند

این یافته‌ها باید ما را بخودمان بیاورد. گوشی‌های هوشمند پرفروش‌ترین گجت‌های الکترونیکی تاریخ بوده‌اند و در ۲۲ ثانیه‌ای که طول کشید تا این جملات را بنویسم، ۱۰۰۰ گوشی هوشمند به صاحبانشان تحویل داده شدد. اگر از بین همین ۱۰۰۰ نفر فقط یک نفر باشد که به دلایلی که در بالا ذکر کردیم، بی دقتی کند، دوستش را در هنگام مکالمه دو طرفه نادیده بگیرد یا «حاضرِ غایب» در یک جلسه باشد، پس گوشی‌های هوشمند می‌توانند باعث کاهش بهره‌وری، آسیب رساندن به روابط بین فردی و رفاه میلیون‌ها نفر شوند. 

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که تحریکات دیجیتالی پی در پی باعث افزایش جدی کاهش توجه در جوامع امروزی شده است. بنابراین اگر گوشی خود را گاهی از خود دور کنید یا آن را در حالت سایلنت قرار دهید، مغزتان قدردان لطف شما خواهد بود. 

زومیت

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید