Performancing Metrics

مرگ سالانه 15هزار زن ایرانی به دلیل سرطان | اتاق خبر
کد خبر: 343892
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1395 - 00:55
رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استناد به آمارها، انواع سرطان را عاملی مهم در مرگ بانوان ایرانی ذکر کرد.

به گزارش اتاق خبر، دکتر کامران باقری‌لنکری در افتتاحیه پنجمین همایش بین‌المللی سلامت زنان گفت: آمارها نشان می‌دهد بیشترین علت فوت زنان از بیماری سرطان به ترتیب سرطان معده، مری، دهانه رحم و در نهایت سرطان سینه است که این موضوع موجب شده سالانه تعداد بسیاری از بانوان ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان معده جان خود را از دست بدهند.

 وی با بیان اینکه الگوی بیماری در ایران مانند سایر کشورها در میان زنان و مردان متفاوت است، گفت: چهار درصد زنان میانسال در مقایسه با 26 درصد آقایان میانسال از دخانیات استفاده می‌کنند، اما از سال‌های گذشته رشد مصرف دخانیات در زنان بیشتر در حال افزایش است.

 لنکرانی ادامه داد: سالانه بیش از 15 هزار زن ایرانی بر اثر انواع بیماری‌های سرطان جان خود را از دست می‌دهند که این مهم نیازمند توجه بیشتر به موضوع پیشگیری و غربالگری در جامعه است.

 رئیس پنجمین همایش بین المللی سلامت زنان ایران با اشاره به موضوع غربالگری در جامعه، گفت: در برخی از موارد شاهد آن هستیم که غربالگری به عنوان یک صنعت پول‌ساز مورد استفاده قرار گرفته که گواه این امر دستگاه ماموگرافی است. در برخی از موارد نیز تصمیم‌گیری برای پیشگیری انواع بیماری‌ها قدری دشوار است.

 لنکرانی ادامه داد: نظام سلامت در دنیا بیشتر در بحث‌های کلان به نوعی مرد محور هستند و بر این اساس برخی مشکلات مربوط به زنان نادیده گرفته شده در حالی که سلامت زنان از جهات مختلف دارای اهمیت است.

 وی یکی از اهداف هزاره سوم را کاهش مرگ و میر مادران باردار دانست که خوشبختانه ایران در این زمینه در سال 2008 میلادی مقارن 1387 به این هدف رسید.

 وی با اعلام اینکه امروزه ابتلا به بیماری سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در بین افراد جامعه قلمداد می‌شود، افزود: تلاش داریم با برگزاری چنین همایش های ملی و بین المللی، زمینه ای برای تبادل نظارت و اطلاعات علمی با دیگر کشورها فراهم شود تا بتوانیم برای ارتقای سلامت کشور گام برداریم.

 لنکرانی ادامه داد: حدود 800 مقاله به این سمینار ارسال شده که 400 مورد به صورت پوستر و 30 مورد نیز در قالب سخنرانی ارائه و چهار کارگاه آموزشی نیز برگزار می شود. برگزاری نمایشگاه مرتبط با سلامت زنان نیز از برنامه‌های حاشیه ای این سمینار است.

 رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از برگزاری ششمین سمینار سلامت زنان به میزبانی شیراز خبر داد و گفت: برگزاری این همایش سلامت زنان با موضوع ناباروی است که امروزه این موضوع در زوج‌های جوان روند افزایشی دارد.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید