Performancing Metrics

کاهش نقدینگی گره سیم و کابل | اتاق خبر
کد خبر: 345277
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 15:18
تولید سیم و کابل در دنیا وابسته به فرآوری مس است. با اینکه ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان مس در دنیاست اما مشکلاتی وجود دارد که به گفته تولیدکنندگان وجود آنها باعث می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور تولید این دو محصول در کشور از سوددهی ساقط شود.

به گزارش اتاق خبر، یکی از موضوعات مهم در تولید سیم و کابل این است که تمام مواد اولیه تولید سیم و کابل در دنیا دارای قیمت جهانی است و کمتر از آن قیمت ظرفیت خرید وجود ندارد. به گفته این تولیدکننده مشکل صنایع سیم و کابل قیمت جهانی نیست، بلکه سود بانکی و کاهش سرمایه در گردش است.
ایران در تامین مواد اولیه سیم و کابل مشکلی ندارد اما یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان این است که در خرید مس مورد نیاز به آنها تخفیف‌هایی داده شود تا تولیدات ایران در این محصولات سودده و رقابت‌پذیر باشد. از جمله موضوعاتی که می‌تواند گویای اهمیت این صنعت در کشور باشد این است که سیم‌وکابل، صنعتی است که بخش خصوصی بیشترین فعالیت را در آن دارد اما بزرگترین مشتری آن بخش دولتی است. بخش دولتی که سهم قابل توجهی از مطالبات بخش خصوصی تولیدکننده سیم و کابل را پرداخت نکرده و این واحدها اکنون با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.
محمد ابراهیم خردمند، تولیدکننده و کارشناس صنعت تولید کابل و سیم در حاشیه نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل و ریل درباره این صنعت گفت: تولید سیم‌وکابل وابسته به مس است و ایران هم دارای منابع بسیاری در این ماده معدنی است. با اینکه به نظر می‌رسد تولید سیم‌وکابل به دلیل تولید مس در ایران باید کاهش قیمت داشته باشد اما این‌طور نیست. قیمت مس بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود و در ایران هم واحدهای تولیدکننده مس این ماده فرآوری شده معدنی را با قیمت جهانی به واحدهای پایین‌دستی می‌فروشند.
این تولیدکننده کابل و سیم در کشور با اشاره به اینکه کاهش قیمت مس بر اساس ظرفیت‌های صنعت داخل مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، گفت: این موضوع در سال‌های گذشته هم مطرح شده بود. در صورتی که صنایع پایین‌دستی مس در کشور مس را ارزانتر از قیمت جهانی خریداری کنند، واحدهای فرآوری و فروش، این ماده را به واحدهای داخلی نمی‌فروشند و آن را صادر می‌کنند. در نتیجه صنایع پایین‌دستی در تامین مواد اولیه با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند و مجبورند مس را با قیمت جهانی خریداری کنند.


وی افزود: خرید مس با قیمت جهانی برای واحدهای صنایع پایین‌دستی توجیه اقتصادی ندارد. در این صورت واحدهای صنایع پایین‌دستی باید این ماده را از کشور دیگری با نرخ ارزی خریداری کنند و هزینه واردات نیز بر آن تحمیل می‌شود. در شرایط کنونی خرید مس با قیمت جهانی از واحدهای تولیدکننده داخل توجیه اقتصادی بیشتری دارد.
این کارشناس کابل و سیم با اشاره به اینکه اکنون هم در خرید مس واحدهای صنایع پایین‌دستی با مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: به این دلیل که قیمت مس جهانی است، تولیدکنندگان این ماده معدنی ترجیح می‌دهند مس را به خارجی‌ها بفروشند. در این صورت آنها علاوه بر اینکه مس را با همان قیمت فروخته‌اند، به دلیل نوسان قیمت ارز از منابع دیگری هم سود می‌برند. حال آنکه اگر آنها مس را فقط به واحدهای داخل کشور بفروشند مس با ریال خرید و فروش می‌شود و ارزی که در صورت فروش به خارجی‌ها حاصل می‌شود در این حالت وجود ندارد.
خردمند با اشاره به اینکه در این صورت هم صنایع پایین‌دستی مس و سیم و کابل با مشکلاتی روبه‌رو است، توضیح داد: در شرایط کنونی که مس با قیمت جهانی به واحدهای تولیدکننده فروخته می‌شود مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها رقابتی نبودن پیشنهادهای ایران در مناقصه‌های جهانی است. در صورتی که واحدهای تولیدکننده مس این ماده را کمتر از قیمت جهانی به واحدهای تولیدکننده سیم و کابل بفروشند ایران می‌تواند در مناقصات جهانی شرکت کند و قیمت‌های پیشنهادی ایران نیز به مراتب رقابتی‌تر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه کاهش نقدینگی و مطالبات تولیدکنندگان از بخش‌های دولتی مشکلات بسیاری به وجود آورده است، گفت: مهم‌ترین و بزرگترین خریدار سیم‌وکابل در کشور بخش دولتی است که از آنها در پروژه‌های زیرساختی استفاده می‌کند. متاسفانه دولت در برخی پروژه‌ها که تعداد آنها کم هم نیست، به بخش خصوصی بدهکار شده است.

 

بخش خصوصی نیز باید از محل درآمد حاصل از فروش محصولات خود بدهی‌ها را پرداخت کند. دولت در پرداخت مطالبات بخش خصوصی تعلل می‌کند اما دیگر بخش‌های دولتی زمانی که با معوقاتی روبه‌رو می‌شوند برای بخش خصوصی جرایم سنگینی را در نظر می‌گیرند.
این تولیدکننده با تاکید بر اینکه سیاست‌های معوقاتی باید یکپارچه باشد، گفت: تولید و فروش سیم و کابل در کشور توجیه اقتصادی دارد و بازار مناسبی هم در این زمینه آماده است اما با این شیوه که دولت در مواجهه با بخش خصوصی عمل می‌کند، تولید زیانده است و تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز تا حدی می‌توانند این فشارها را تحمل کنند.
خردمند با اشاره به اینکه صنعت سیم و کابل نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد، گفت: پرداخت مطالبات زمان مشخصی دارد و در زمینه محصولات سیم و کابل تا ۲ ماه قابل قبول است اما در شرایط کنونی در برخی موارد بیش از یک سال است که این معوقات از طرف دولت پرداخت نشده است. در شرایطی اقتصاد ایران با رکود مواجه است، اگر قرار باشد بخش دولتی و حاکمیتی با این شیوه پرداخت ادامه دهد، آینده روشنی در انتظار صنایع نخواهد بود.
وی با بیان اینکه مشکلات سیستم تولید، جریمه‌های بانکی و مطالبات بخش خصوصی از دولت، تولید را به چالش‌های جدی کشانده است، گفت: اگر این شرایط ادامه پیدا کند تولیدکننده زیان می‌بیند و سرمایه‌گذاران بخش خارجی نیز حاضر به همکاری با ایران نخواهند شد.
این کارشناس سیم و کابل با اشاره به اینکه ماشین‌آلات مورد نیاز تولید این محصولات اکنون در کشور وجود دارد، گفت: مشکلاتی که برای صنعت به وجود آمده در حالی است که تولید سیم و کابل یکی از بروزترین صنایع ایران است. اکنون در واحدهای تولیدی ایران از بهترین تجهیزات استفاده می‌شود و دولت برای حفظ این صنعت باید حمایت بیشتری از بخش خصوصی فعال داشته باشد.


چالش نقدینگی
بسیاری از واحدهای تولیدکننده سیم و کابل در کشور با مشکل کاهش سرمایه در گردش و نقدینگی مواجهند. این در حالی است که تولیدکنندگان این محصولات معتقدند ایران توان تولید بسیار بالایی در این زمینه دارد که اگر دولت مطالبات این واحدها را پرداخت و از آنها برای افزایش سرمایه در گردش حمایت کند، ایران می‌تواند یکی از بهترین تولیدکنندگان این محصول در منطقه باشد.
محمد محدث، تولیدکننده سیم و کابل درباره وضعیت تولید کابل و سیم در ایران گفت: اکنون مشکل اصلی صنایع در کشور نقدینگی است و اگر این مشکل برطرف شود واحدهای تولید سیم‌وکابل به راحتی می‌توانند با واحدهای خارجی رقابت کنند. تولیدات ایران در زمینه سیم و کابل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که اقتصاد ایران از بحران کاهش نقدینگی نجات پیدا کند، رقابت واحدهای خارجی برای واحدهای داخلی امکان‌پذیر است.
محدث با بیان اینکه متاسفانه اکنون در کشور واردات بسیاری در زمینه سیم و کابل وجود دارد، گفت: پیش از این، تعرفه واردات سیم و کابل در کشور حدود ۴۰ درصد بود که اکنون این تعرفه نصف شده است. تعرفه واردات در حمایت از تولیدات داخلی تاثیر بسیاری دارد. البته دو موضوع شایان توجه نیز در این زمینه وجود دارد، تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور نیست و درصورتی که مشکل نقدینگی برطرف شود تولیدکنندگان داخل آماده رقابت هستند.
این تولیدکننده در کشور با اشاره به اینکه قیمت مس در تولیدات سیم‌وکابل اهمیت بسیاری دارد، گفت: بخش قابل توجهی از کارخانه‌های تولید مس در کشور زمانی احداث شدند که هر کیلوگرم مس با قیمت ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شد اما اکنون قیمت این ماده فرآوری شده معدنی به ازای هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان و این مشکلی است که بر دیگر مشکلات بخش تولیدی در این زمینه اضافه شده است.


وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید در زمینه سیم و کابل افزایش یافته است، گفت: با این حال هنوز تولیدات ایران در زمینه سیم و کابل در دنیا رقابتی است و واحدهای تولیدی داخل کشور می‌توانند در دنیا محصولات خود را عرضه کنند. در صورتی که مشکل سرمایه در گردش و معوقات دولتی برطرف شود، هزینه تولید صنعت سیم و کابل در ایران با احتساب وجود معادن مس، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و نیروی کار ارزان نسبت به دیگر نقاط دنیا کاهش می‌یابد و باعث می‌شود ایران در تولید این محصولات دارای مزیت‌های بسیاری باشد.
محدث با اشاره به اینکه تمام محصولاتی که در صنعت سیم و کابل مصرف می‌شود، دارای قیمت جهانی است، گفت: بر این اساس هزینه مواد اولیه برای تمام واحدهای تولیدی در دنیا یکسان است. در این شرایط رقابت برای کاهش هزینه به شاخص‌هایی وابسته است که جز در مقوله سرمایه در گردش ایران در باقی شاخص‌ها سرآمد است.
این کارشناس تولید سیم و کابل با اشاره به اینکه محصولات سیم و کابل ایران به کشورهای بسیاری صادر می‌شود، گفت: صادرات این محصولات در ایران نشان از کیفیت مناسبی دارد که تولیدکنندگان داخلی به آن رسیده‌اند. از جمله حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از این صنعت در ایران داشته باشد، در زمینه صادرات است. در این صورت واحدهای تولیدکننده می‌توانند به ارزآوری و سوددهی بیشتری دست یابند که در این حالت بخش قابل توجهی از مشکلات ناشی از کاهش سرمایه در گردش نیز برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اکنون برخی کشورها با هدف حمایت از صنایع تعرفه صادرات سیم و کابل را برداشته‌اند، گفت: چین، عمان و ترکیه تعرفه صادرات سیم و کابل را به صفر درصد رسانده‌اند. در صورتی که ایران برای سوددهی واحدهای تولید سیم و کابل سیاست‌گذاری مناسبی نداشته باشد این ۳ کشور بازار را دراختیار خواهند گرفت.

منبع: صمت

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید