Performancing Metrics

600 کیلومتر خط آهن، 4000 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز | اتاق خبر
کد خبر: 345300
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 17:19
ورود هیات هندی به ایران، بار دیگر بندر چابهار در راس فهرست خبرهای افتصادی کشور قرار داده و به نظر می‌رسد در کنار گسترش توان دریایی این بندر مهم، بحث افزایش امکانات زیرساختی این بندر در حوزه ریل نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت، خطی که‌ می‌تواند رفت و آمد

اتاق خبر: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت خط آهن چابهار به زاهدان طولی 610 کیلومتری خواهد داشت. این مسیر از چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای نیک‌شهر، ایرانشهر و خاش به محور راه‌آهن کرمان - زاهدان متصل خواهد شد.

با وجود آنکه زمانی طولانی از طراحی از این پروژه می‌گذرد اما مشکلات اقتصادی و نبود سرمایه گذاران کلان تا کنون جلو پیشرفت قابل توجه این طرح را گرفته است. موضوعی که البته اظهارات مدیرکل اداره بنادر و دریا نوردی سیستان بلوچستان نشان از پیگیری مقدمات اجرایی آن دارد.

بر اساس توضیحات رضوانی در حال حاضر این خط ریلی به 4 محور مجزا تبدیل شده و هر یک از پیمان کاران در حال پیگیری حوزه مربوط به خود هستند. چهار قطعه چابهار – نیک‌شهر، نیک‌شهر – چانس، چانس – ایرانشهر و ایرانشهر به زاهدان گام‌های ابتدایی را از سوی پیمان کاران برداشته اند و حتی قطعه نخست در حوزه زیرسازی پیشرفتی 45 درصدی را نیز تجربه کرده است.

این قطعات بناست در آینده به خراسان جنوبی متصل شده و از طریق مشهد به مرز شمال شرقی کشور وصل شود. محوری که می‌تواند چابهار را از طریق ریل به کشورهای آسیای میانه وصل کند.

اصلی‌ترین ابهام پیشروی این طرح برنامه‌های اقتصادی آن است. رضوانی گفته برای تکمیل این پروژه حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه تخمین زده شده است که قطعا ورود سرمایه گذاران خارجی می‌تواند گره‌ای بزرگ از پیش پای آن بردارد. باز شدن خطوط اعتباری هند برای طرح‌های توسعه‌ای چابهار در صورتی که بخش ریلی اختصاص یابد می‌تواند مقدمه ساز یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های زیرساختی ریل باشد. طرحی که از یک سو راه آهن ایران را به جنوب شرق کشور می‌رساند و از سوی دیگر حمل و نقل ترکیبی را در یکی از بزرگترین بنادر ایران تقویت خواهد کرد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید