Performancing Metrics

اجازه گسترش آموزه های انحرافی وهابیت را نمی دهیم | اتاق خبر
کد خبر: 345811
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 02:36
مقام مذهبی مالزی:
یک مقام مذهبی ایالتی مالزی روز چهارشنبه تاکید کرد که دولت ایالتی اجازه گسترش آموزه های انحرافی وهابیت را نمی دهد.

اتاق خبر - این موضع در حالی اعلام می شود که متخصصان و دانشگاهیان مالزی روز دوشنبه در نشستی تحت عنوان 'عربی سازی'، به ریشه های این نوع گرایش در بین مسلمانان مالزی پرداختند و از آن به عنوان هشداری در مورد گسترش وهابیت یاد کردند.


'سید ابراهیم سید احمد' رئیس کمیته وظایف خاص و تبلیغات اسلامی دولت پاهانگ مالزی، گفت که دولت ایالتی در مورد گسترش آموزه انحرافی وهابیت در این ایالت موضع مستحکم خود را حفظ کرده و اجازه چنین امری را نمی دهد.
وی افزود که اقدام های یکپارچه همه سازمان های مرتبط تشدید شده و جلسات مختلفی با کمیته ایالتی پاهانگ با هدف مقابله با آموزه های انحرافی و مشکوک برگزار شده است.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، رئیس کمیته وظایف خاص و تبلیغات اسلامی دولت پاهانگ در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان مجلس این ایالت، گفت: در حالی که دولت به طور مداوم در تلاش برای جلوگیری از گسترش آموزه های انحرافی است، تصمیمی برای ایجاد آکادمی آموزه های سنی توسط دولت وجود ندارد.
تارنمای روزنامه 'اتوسان' نیز به نقل از این مقام مالزیایی، نوشت: بدون شک گسترش آموزه های انحرافی وهابیت در حال انجام است، اما ما همچنان به آموزش مردم برای تحت تاثیر قرار نگرفتن آنها ادامه می دهیم.
وی در سخنان خود ادعا کرد که شیعه هم یک جریان انحرافی است.
اما 'سید فرید العطاس' جامعه شناس مالزیایی و استاد دانشگاه ملی سنگاپور معتقد است در درگیری ایدئولوژی بین احزاب سیاسی مالزی، علائم هشدار دهنده ای نسبت به یک نوع اسلام افراطی بنام 'وهابیسم' که در بین گروه های اصلی و هدایت کننده مالزی نفوذ کرده است، وجود دارد.
وی با این عنوان که خود یک مخالف سرسخت سلفی گری است، گفت: بنابراین آنچه در اصل رخ می دهد، عربی سازی نیست، بلکه سفلی سازی و یا عربستانی سازی است. این امر به همان اندازه که تفسیر کوته فکرانه از اسلام می تواند برای از بین بردن پذیرش تنوع در مذهب تخریب گر باشد، خطرناک است.
تارنمای 'ویکی لیکس' به تازگی اسنادی را منتشر کرده است که براساس آن عربستان سعودی با هزینه کردن میلیاردها دلار، اغلب در قالب پویش های مختلف، در تلاش برای گسترش وهابیسم در عرصه جهانی است.
این هزینه ها با هدف گسترش تفکرات وهابیت از طریق ساخت مسجد، مدرسه، مراکز آموزشی و مراکز فرهنگی سنی در کشورهای مختلف اسلامی انجام می شود.
وهابیت از حرکت سلفی یعنی طرفداران سلف صالح و جنبش مبارزه با بدعت نشأت گرفته است، بنابراین هر وهابی سلفی است و نه بالعکس، زیرا در مذاهبی چون حنبلی، حنفی، مالکی و حتی شافعی (نمونه اش در مالزی و اندونزی) نیز جریان سلفیه با حفظ هویت دینی وجود دارد، اما لزوما آنان وهابی نیستند.
'عبدالشکور حسین' رییس شورای فتوای ملی مالزی پیش از این گفته بود که پیروان وهابیت سایر مسلمانان را تنها با این عنوان که از مذهب آنها پیروی نمی کنند، کافر می دانند.
مفتی ایالت نگری سمبیلان مالزی نیز اعلام کرده بود وهابیت با آموزه های اهل سنت تضاد دارد و حرام است. وهابیت که در عربستان رایج است، در ظهور گروه های افراطی اسلامی در سراسر جهان مقصر است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید