Performancing Metrics

رویکردهای غیرعلمی بحران جدی در سازمان های بیمه گر ایجاد می کند | اتاق خبر
کد خبر: 345984
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 17:16
مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: متأسفانه رویکردهای غیر علمی با هدف کاهش بار مالی برخی فعالان اقتصادی باعث تحمیل بار مالی بیشتر به صندوق های بیمه گر اجتماعی شده است.

اتاق خبر: سیدفاضل حیدری بلوکی تعداد کل افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در هرمزگان را جمعیتی حدود ۸۹۵ هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۵۷۸ هزار نفری این استان، ۵۷ درصد هرمزگانی ها زیر چتر این سازمان بیمه گر قرار دارند. تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی در این استان بالغ بر۸۳۰ هزار نفر و تعداد مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنها نیز ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر است.

به گفته وی، «ضریب پشتیبانی» به معنای نسبت ورودی به خروجی، یکی از شاخص های مهم محاسبات بیمه ای در دنیا محسوب می شود که این شاخص رویه ای نزولی در این استان داشته است؛ به گونه ای که رقم ۱۵.۵ درصد در سال ۹۰ به ۱۲.۸ در سال ۹۴ رسیده است و این زنگ خطری در جهت ضرورت کنترل منابع و مصارف است.

وی به افزایش قابل توجه حجم تعهدات سازمان تامین اجتماعی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته، بیش از ۳۴۷ میلیارد تومان بابات تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت و همچنین بیش از ۱۳ میلیارد تومان بابت مقرری بیمه بیکاری به افراد تحت پوشش پرداخت شده که این روند رو به رشد هر سال در مقایسه با سال پیش از آن ادامه دارد.  

این مقام مسئول از رکود اقتصادی حاکم بر استان و گسترش قاچاق کالا در مساحت این استان ۷۱ هزار کیلومتر مربعی به عنوان چالش های موجود بر سر راه تولید و شکوفایی اقتصادی نام برد.

ضمن اشاره به نقش مهم حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در بخش های امدادی، حمایتی و بیمه های اجتماعی در اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی، افزود: بدون وجود یک چتر صیانتی، جبرانی و تأمینی برای شرایط اقتصادی ناشی از بحران ها، تحریم ها و ... ، زمینه تحقق مقاومت اقتصادی فراهم نمی شود.

حیدری بلوکی خاطرنشان کرد: تقویت اقتصاد ملی بدون توجه به نیروی انسانی به عنوان محوری ترین عامل تولید، میسر نیست و در کنار آن توجه به عدالت اجتماعی و استفاده از منابع باز توزیعی همچون مالیات و حق بیمه برای افزایش توازن و تعادل اقتصادی جامعه نیز از ضروریات است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان در همین رابطه تصریح کرد: اگر قرار باشد اقتصاد کشور در مقابل بحران ها، تحریم ها و مخاطرات بین المللی مقاومت کند، ضرورت دارد که یک بسته سیاستی خدمات اجتماعی مبتنی بر تأمین اجتماعی تدوین و اجرایی شود.

حیدری بلوکی خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سال های اخیر برخی رویکردهای غیر علمی با هدف کاهش بار مالی برخی فعالان اقتصادی باعث تحمیل بار مالی بیشتر به صندوق های بیمه گر اجتماعی شده است و ادامه این روند، بحران را در سازمان های بیمه گر تشدید می کند. اگر تعادل منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی با این قوانین نامساعد به هم بخورد و «بار» دولت شوند در حالی که الآن «یار» دولت هستند، دولت در تأمین منابع مالی لازم برای آنها دچار چالش های جدی خواهد شد.

این مقام مسئول از برخی اقدامات صورت گرفته برای استقرار و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در سطح اداره کل و شعب تامین اجتماعی استان هرمزگان نیز سخن به میان آورد و گفت: در نخستین گام یک اتاق فکر با حضور کارشناسان متخصص حوزه های مختلف در این مجموعه تشکیل شد و در ادامه پس از بررسی وضع موجود نقاط ضعف و قوت استخراج شد.

وی ادامه داد: شناسایی مخاطرات احتمالی اثرگذار بر منابع و مصارف نیز از دیگر مباحثی بود که در این اتاق فکر به بحث و بررسی گذاشته شد که از جمله آنها می توان به استفاده من غیر حق از منابع سازمان، حجم بالای بدهی معوقه کارفرمایان، منشا شکایات علیه تامین اجتماعی و همچنین دلایل افزایش تعداد مستمری بگیران و مقرری بگیران اشاره کرد.

وی ادامه داد: شناسایی مخاطرات احتمالی اثرگذار بر منابع و مصارف نیز از دیگر مباحثی بود که در این اتاق فکر به بحث و بررسی گذاشته شد که از جمله آنها می توان به استفاده من غیر حق از منابع سازمان، حجم بالای بدهی معوقه کارفرمایان، منشا شکایات علیه تامین اجتماعی و همچنین دلایل افزایش تعداد مستمری بگیران و مقرری بگیران اشاره کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای پروژه های تعریف شده در قالب یک برنامه عملیاتی و طبق یک نقشه راه، گام های موثرتری در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه تامین اجتماعی برداشته شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید