Performancing Metrics

۸ خرداد؛ درگذشت اوژن بورنوف خاورشناس و كاشف رمز خطّ ميخی | اتاق خبر
کد خبر: 346259
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 09:06
امروز سالروز درگذشت «اوژن بورنوف» محقق و خاورشناس برجسته‌ی فرانسوی است. اوژن بورنوف سهم برجسته‌ای در خوانده شدن خط میخی مورد استفاده در نگارش پارسی باستان داشت.

به گزارش اتاق خبر، «اوژن بورنوف» خاورشناس فرانسوی و بزرگ‏ترين دانشمند سانسكريت‏‌شناس، در ۸ آوریل ۱۸۰۱ میلادی در پاریس به‏ دنيا آمد. وی پس از طی تحصيلات متوسطه، در علم حقوق فارغ‏‌التحصيل شد و ضمن اشتغال به ‏عنوان وكيل دعاوی، به زبان و ادبيات مشرق زمين و شگفتی‌‏های سرزمين هند، علاقه‏‌مند شد و به فراگيری زبان‏‌های سانسكريت و پالی همت کرد و به كار مطالعه و تحقيق پرداخت.

بورنوف در ضمن مطالعه در كتابخانه‌ی ملی پاريس، به نسخه‏‌هايى از كتب مذهبی زرتشتيان برخورد كرد كه پس از مطالعه‌ی آن، توانست عقايدی را كه به مرور زمان حتی در بين زرتشتيان منحرف شده بود، دوباره برقرار نمايد. بورنوف در سال ۱۸۳۵ میلادی تفسير يسنا را كه يک متن مهم زرتشتی است انتشار داد و به كمک زبان سانسكريت آن را نوشت. وی با اين كار علمی بزرگ، كليد و كشف رمز خواندن كتيبه‏‌های خطی ميخی در زبان‏‌های ايران باستان را به دست ديگر دانشمندان داد.

بورنوف، متون سانسکریت گات‌ها را به فرانسه ترجمه و منتشر کرده‌ است. از روزی که بورنوف، هات اول یسنا را با یادداشت‌های فراوان در سال ۱۸۸۳ و هات نهم یسنا را در سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۶ میلادی انتشار داد، اوستاشناسی پایه‌ی علمی گرفت. در همان زمان دانشمند آلمانی بوپ نیز به سنجش زبان‌های هندو اروپایی پرداخت و پیوستگی زبان‌های آریایی هند و ایران به هم آشکارتر شد. از مهم‌ترین آثار او کتاب تعلیقات یسنا است. اثر دیگرش مدخل تاریخ آئین هندی بودا نام دارد.

بورنوف هم‏چنين پس از مطالعات فراوان، كتاب بودا و مذهب او را به ‏تنهايى و بدون كمک ديگران نگاشت و اثری بی‌مانند پديد آورد. بورنوف، از دانشمندان بزرگ سانسكريت‏‌شناسی بود و بر زبان‏‌های ايران باستان نيز تسلط داشت. بورنوف در دوران زندگی علمی خود، به عضويت مؤسسات علمی و انجمن‌‏های متعدد خاورشناسی درآمد و در دانش‏‌سرای عالی پاريس به تدريس پرداخت. اوژن بورنوف سرانجام ۱۵ روز پس از انتخاب به‏ عنوان سردبير فرهنگستان كتيبه‏‌ها و ادبيات فرانسه، در ۲۸ می ۱۸۵۲ میلادی در سن ۵۱ سالگی درگذشت.

در همین روز:

۱. زلزله‌ی شديد در اطراف تربت حيدريه (۱۳۰۲ شمسی)

۲. سیل مهیب تبریز ۸ کشته برجای گذاشت و صدها خانه را ویران کرد. (۱۳۵۰ شمسی)

۳. طوفانی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، شهر تهران را به هم ریخت. (۱۳۵۱ شمسی)

۴. امضای قرارداد نفتی «دارسی» بين ايران و انگليس (۱۹۰۱ میلادی)

۵. افتتاح پل «گلدن گیت» رسما در سان فرانسیسکو (۱۹۳۷ میلادی)

۶. روز ملی و استقلال «آذربايجان» از اتحاد جماهير شوروی سابق (۱۹۹۱ میلادی)

۷. در اثر زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۶ ریشتر در شهر نفتگورسک در روسیه نیمی از اهالی این شهر یعنی بالغ بر ۲۰۰۰ تن کشته شدند. (۱۹۹۵ میلادی)

۸. خارج شدن قطار از ریل در بنگال غربی هند به کشته شدن ۱۴۱ نفر منجر شد. (۲۰۱۰ میلادی)

۹. روز ملی «اتیوپی»

۱۰. روز ارتش در کشور کرواسی

۱۱. روز پرچم در کشور فیلیپین

۱۲. روز جمهوری در کشور های نپال، آذربایجان و ارمنستان

نظرات
ADS
ADS
پربازدید