Performancing Metrics

ترکیه با صدور صکوک از بازارهای جهانی استقراض می کند | اتاق خبر
کد خبر: 347768
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 17:40
ترکیه که با کمبود جدی پس اندازهای داخلی روبروست، برای تأمین بخشی از کسری تراز ارزی خود،با صدور اوراق بهادار اسلامی (صکوک) از بازارهای جهانی استقراض می کند.

اتاق خبر - سازمان خزانه داری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد، صکوک این خزانه داری پنج ساله و از جنس دلار خواهد بود و از امروز در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

این اولین باری است که ترکیه از نوامبر سال 2014 تا کنون، اقدام به صدور اوراق بهادار اسلامی به بازارهای سرمایه می کند.
خزانه داری ترکیه این اوراق را توسط بانک انگلیسی اچ.اس.بی.سی، استاندارد چارترد و ان.بی.دی کاپیتال امارات در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد.
انتشار این اوراق در آستانه اقدام بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره ها، دقت برانگیز است. خزانه داری ترکیه اعلام نکرده است که چه میزان از این اوراق را می خواهد به سرمایه گذاران عرضه کند. ترکیه از اول سالجاری میلادی تاکنون از بازارهای سرمایه جهان سه میلیارد دلار استقراض کرده است که برابر یک سوم برنامه استقراض خارجی این کشور می باشد.
نمره اعتبار وامی ترکیه در نزد مودیز، موسسه بین المللی درجه بندی اعتبار وامی کشورها در پائین ترین سطح قابل سرمایه گذاری یعنی Baa3 قرار دارد.
صکوک ابزار نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود و ترکیه نیز در سالهای اخیر تحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه گرایشی به استفاده از این اوراق دارد. این رویکرد بیشتر برای جذب سرمایه کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته است.
صکوک به عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی تعریف می‌شود که باید خود دارای ارزش باشد و نه می‌ تواند براساس فعالیت‌های سفته بازی و سوداگرانه و در واقع فعالیت‌هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌ گیرند، سودآوری داشته باشد.
این اوراق به دلیل داشتن ضمانت دولتی و معافیت از مالیات، جاذبه زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.
نسبت پس اندازهای داخلی در ترکیه حدود 12 درصد است که رقم بسیار ناچیزی برای اقتصاد این کشور محسوب می شود؛ لذا آنکارا برای به حرکت درآوردن چرخهای اقتصادی خود مجبور است همواره از منابع داخلی و خارجی استقراض کند که البته هزینه سنگینی بر دوش اقتصاد می گذارد.
ترکیه همه ساله برای پرداخت سررسید بهره بدهی های داخلی و خارجی خود میلیاردها دلار هزینه می کند. این کشور در سالهای اخیر حدود 50 میلیارد دلار بهره سالانه پرداخت می کرد که با تأمین ثبات نسبی در اقتصاد و پایین آمدن نسبت بهره ها، این هزینه ها کاهش یافته است.
ترکیه براساس آمارهای رسمی در حدود 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد

.ایرنا

94110

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید