Performancing Metrics

آمار کودکان بدون شناسنامه در کرمان نگران‌کننده است | اتاق خبر
کد خبر: 347804
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 19:23
معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: یکی از رسالتهای سازمان بهزیستی شناسایی کودکان بد سرپرست می باشد.

اتاق خبر: "محمدعلی سلیمانی" صبح امروز چهارشنبه 12 خردادماه در نخستین نشست منطقه‌ای هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست استان کرمان، با اشاره به آیات و روایات نقل شده در خصوص ایتام گفت: در آیات و روایات آمده است که به ایتام روزی دهید و با قول احسن با آنها صحبت کنید.

 وی افزود: حمایت مادی و معنوی از ایتام در قانون اساسی جمهوری اسلامی دیده شده و موضوع ایتام متوجه ولی امر مسلمین است که این مسئولیت را به بهزیستی سپرده‌اند، اما بر اساس اختیاراتی که دکتر فیاض بخش تعریف کرده بود، اختیارات آن محدوده تر شده است.

 معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان ادامه داد: سال‌ها در بحث کودکان بدسرپرست درگیر مسائل اولیه بودیم و بحث‌هایی در زمینه فرزندخواندگی، تعریف بدسرپرست و قبولاندن مساله ولایت قهری داشتیم، اما در قانون جدید رسما بدسرپرستی را وارد قانون کرده‌ و امکان سرپرستی برای زنان بدون شوهر فراهم شده و همچنین تشویق خانواده‌ها برای فرزندخواندگی صورت گرفته است.

 سلیمانی با اشاره به آنکه در مقایسه با کشورهای غیر مسلمان احساس می کنم عقب هستیم، تصریح کرد: نگرانی‌های جدی در زمینه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست وجود دارد و تصور می‌کنم، سازمان بهزیستی با یک دست، چند هندوانه را با هم برداشته است و رسالت های متعددی دارد، به طوری که پیش‌بینی‌های لازم برای این مسؤولیت‌ها صورت نگرفته است.

 وی ادامه داد: ماموریت‌های سازمان بهزیستی روز به روز به علت تحولات اجتماعی و فرهنگی بیشتر می‌شود، اما حمایت‌ها از بهزیستی کافی نیست، تصریح کرد: نیاز داریم، بهزیستی را بیشتر از بدنه دولت جدا کنیم و آن را به عنوان شبه‌سمن به مردم تحویل دهیم تا بتوان از ظرفیت‌های متعددی مانند وقف بهره ببریم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان باید این فاصله را کم کرد و از ظرفیت های اوقاف و کمک های مردمی در جهت پیشبرد اهداف بهزیستی، استفاده نمود، تاکید کرد: یکی از چالشهای ما در خصوص ثبت احوال کودکان بی‌سرپرست است که امیدواریم حداقل بهزیستی به عنوان ناظر در زمینه ثبت احوال این کودکان حضور داشته باشد.

 وی با اشاره به آنکه، یکی از رسالتهای سازمان بهزیستی شناسایی کودکان بد سرپرست می باشد، افزود: آمار نگران‌کننده‌ای از کودکان بدون شناسنامه داریم و در سال گذشته 200 کودک بدون شناسنامه ندارند که تکلیف آنها مشخص نیست.

 سلیمانی عنوان کرد: بهزیستی به قدرت اجرایی با عقبه قهریه نیاز دارد و یکی از رسالت‌های بهزیستی شناسایی کودکان بی‌سرپرست است، اما با کدام قدرت اجرایی باید این کار را انجام دهد که این نیاز باید برای سازمان بهزیستی برجسته تر شود. همچنین کودک ازاری جرم است، اما کشف جرم بر عهده نیروی انتظامی باشد.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید