Performancing Metrics

«دلبری» های هنگامه قاضیانی بی نتیجه ماند | اتاق خبر
کد خبر: 348850
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 15:22
ضعف در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی های نادرست کشش مخاطبان را برای دیدن این اثر کاهش داده است.

به گزارش اتاق خبر، جبار آذین منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی «دلبری»  گفت: «دلبری» دومین ساخته سینمایی  دهقانی اشکذری است که از نظر مضمون و محتوا فیلمی ارزشمند و دفاع مقدسی است. اثر اجتماعی و شخصیت محور این فیلمساز کوشیده زندگی زنی به نام «طوبی» را در قالبی رمانتیک و عاشقانه بیان کند. «دلبری» حاوی نکات محتوایی ارزشمند و ساختار متوسط، سینمایی است.  

وی افزود: این فیلمساز برای نمایش ابعاد گوناگون شخصیتی طوبی و آدم‌های پیرامون او و زندگی‌اش، داستان عاطفی خود را از میان مضامین ارزشی اخلاقی، دینی و خانوادگی گذرانده و با طراحی و بازسازی لحظه‌ها و حادثه‌ها و غم و شادی های فیلم به ویژه شخصیت اصلی آن،  فیلمی به نسبت قابل باور به مخاطب آثار دفاع مقدسی عرضه کرده است. با اینکه موضوع اصلی فیلم و مناسبات «طوبی» با دیگران و اقدام قهرمانانه این زن در فیلم جای پرداخت داستانی و سینمایی را بیشتر داشته، ولی کارگردان تمام تلاش خود را به کار برده تا با تصویر سازی به نسبت مناسب و بازی های متوسط هنگامه قاضیانی و آتیلا پسیانی و فضاسازی‌های احساسی و گرم تماشاگر را با «دلبری» همراه کند.  

آذین در خصوص ساختار این اثر اظهار داشت: گرچه چند فیلم خوب و متوسط دفاع مقدسی با مرکزیت زن با عناوین همسر و مادر در سینمای ایران ساخته شده و «دلبری» هم با آن که از همان فیلم هاست اما تمرکز فیلمنامه نویس و فیلمساز بر روی عشق و امیدواری، باورها و اعتقادات دینی توانسته این اثر را تا حدی از آثار مشابه متمایز کند. کوشش برای نمایش سینمایی تقابل مرگ و زندگی از زوایای گوناگون علمی و دینی و همچنین توجه به اصول و قواعد درام‌های رمانتیک و توجه به موضوع زندگی و شخصیت های جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی از امتیازات «دلبری» است. 

این منتقد ادامه داد: این فیلم علیرغم مضمون و محتوای خوب خود از منظر پرداخت سینمایی کاستی‌هایی هم دارد. در واقع روایت هنری و سینمایی و ساختارش به اندازه محتوای آن پرداخت نشده و در حد متوسط متوقف شده است. از همین رو مخاطب احساس می‌کند روی پرادازش قصه و دیالوگ و کاراکترها به خصوص شخصیت اصلی فیلم «طوبی» بیشتر کار می‌شد. 

وی در خصوص کارگردان این فیلم تصریح کرد: اشکذری فیلمسازی مستعد و دارای قابلیت های خوبی در فیلمسازی است. او این توانایی را دارد تا برای تبدیل کردن مضامین و حرف های خوب خود تسلط و تجربه اش را بر ابزار سینما و به کارگیری آن در خدمت محتواهای ارزشی آثارش ارتقا دهد. «دلبری» کاری قابل احترام در پاسداشت حریم و حرمت جانبازان، مادران و ارزش های دفاع مقدس است ولی بزرگترین اشکال کارهای او تجربه کم فیلمسازی و دانش سینمایی است که امیدواریم این کارگردان با اصلاح آنها در عرصه فیلمسازی با آثار ارزشی بدرخشد و جزو سینماگران متعهد و ماندنی سینما قرار گیرد. 

جبار آذین در مورد بازی بازیگران گفت: بازیگری مهمترین رکن فیلمنامه و  آثار سینمایی شخصیت محور است. چنانچه شخصیت به درستی تعریف و شناسایی شود و کارگردان با تجربه بتواند با هدایت درست و بازیگردانی مناسب از بازیگران توانا به شخصیت ها در فیلم خود جذابیت و محبوبیت بخشد، یک فیلم سینمایی موفق خواهد بود.  

وی در خصوص عدم موفقیت برخی از آثار دفاع مقدسی بیان کرد: عدم موفقیت فیلم‌ها و آثار دفاع مقدسی نداشتن قصه خوب پرداخت شده و شخصیت پردازی های ضعیف است.  در فیلم «دلبری» هم علیرغم کوشش های کارگردان  در شخصیت‌پردازی و تعریف جذاب قصه این نقص به چشم می‌خورد .
 
وی ادامه داد: گرچه فیلمساز تلاش کرده با تصویرسازی هنری این نواقص را پوشش دهد اما این معضل همچنان قابل مشاهده است و با وجود اینکه کارگردان از بازیگران شناخته شده در فیلمش بهره برده و توانایی‌های خوب هنرمندانی چون آتیلا پسیانی و هنگامه قاضیانی را در ایفای نقش های مختلف به اثبات رسیده اما در «دلبری» هیچ کدام در حد قابلیت های خود ظاهر نشدند و علت اصلی این ضعف شخصیت پردازی ضعیف و هدایت ضعیف‌تر کارگردان است .
 
وی خاطرنشان کرد: چنانچه کاراکترها از پردازش مناسب برخوردار بودند و فیلمساز می‌توانست به درستی آن‌ها را هدایت کند، بازیگران می‌توانستند با درک شخصیت‌ها و همذات‌پنداری با آن ها و استفاده از دانش و تجربه بازیگری خود کاراکترهایی کاملا دراماتیک و جذاب ارائه کنند اما این اتفاق در «دلبری» رخ نداده و هیچ ارتباطی به قوی و ضعیف بودن بازیگران ندارد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید