Performancing Metrics

ترسیم نقشه راه صنایع غذایی سمنان | اتاق خبر
کد خبر: 350251
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395 - 19:17
سمنان هم‌اکنون از ۲۰۲ واحد تولید صنایع غذایی برخوردار است که در مجموع توانسته برای ۳ هزار و ۹۱۴ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کند.

به گزارش اتاق خبر، به گفته مسئولان استان تا پایان امسال احداث طرح‌های جدید در این بخش کلید خواهد خورد که ۱۰ درصد صنایع استان را صنایع غذایی تشکیل خواهد داد.
احداث و بهره‌برداری از صنایع غذایی با توجه به اشتغال و ارزش افزوده فراوانی که به همراه دارد، همواره به عنوان یکی از صنایع مهم در تمام کشورها برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود. سمنان با توجه به نزدیکی به پایتخت و دربرگیری بخشی از صنایع مهم تاکنون نتوانسته از این صنعت بهره کافی را ببرد. به همین منظور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان در گفت‌وگو با صمت جایگاه احداث و بهره‌برداری از صنایع غذایی در استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون شهرستان‌های گرمسار با ۶۴ واحد، سرمایه‌گذاری ۷۲۹ هزار و۱۷۶میلیون ریالی و اشتغال ۱۲۸۲ نفری، شاهرود با ۶۲ واحد، سرمایه‌گذاری ۶۲۹ هزار و ۲۰۳ میلیون ریالی و اشتغال ۱۴۲۱ نفری، سمنان با ۴۳ واحد و ایجاد ۷۱۸ فرصت شغلی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار و ۴۷۷ میلیون ریالی، دامغان با ۲۱ واحد با سرمایه‌گذاری ۱۱۵ هزار و ۷۲۹ میلیون ریالی ۲۷۵ فرصت شغلی، سرخه با ۷ واحد و با سرمایه‌گذاری ۵۴ هزار و ۷۵۵ میلیون ریالی و ایجاد ۱۴۳ فرصت شغلی، آرادان با ۳ واحد و سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار و ۲۷۲ میلیون ریالی و ایجاد اشتغال ۵۷ نفری، شهمیرزاد با یک واحد و سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیون ریالی با اشتغال ۱۲ نفری به همراه مهدیشهر با یک واحد و سرمایه‌گذاری ۴۳۵ میلیون ریالی و ایجاد ۶ فرصت شغلی به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد واحدهای تولیدی صنایع غذایی را به خود اختصاص داده‌اند.
صنایع غذایی از اولویت‌هایی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از مواد مصرفی استان‌ها را تامین کند. موضوعی که بهروز اسودی رییس سازمان‌صنعت، معدن و تجارت سمنان به آن پرداخت و اظهار کرد: با توجه به تمرکز بیشتر صنایع استان در بخش غربی، کمبود بهره‌مندی از واحدهای تولیدی صنایع غذایی به‌شدت احساس می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده احداث و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی این صنعت از جمله اقداماتی است که در امسال در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است.

 
وجود منابع کشاورزی و تولیدی به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز خط تولیدی صنایع غذایی در سمنان باعث شده در صورت بهره‌برداری از صنایع غذایی در این استان کمبود مواد اولیه‌ای احساس نشود. اسودی با اشاره به این مهم ابراز کرد: وجود باغ‌های مختلف میوه و زیر کشت رفتن زمین‌های استان برای تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله توانمندی‌هایی است که فرآیند احداث و بهره‌برداری از صنایع غذایی استان را با توجیه اقتصادی مناسبی همراه کرده که متاسفانه با توجه به این توانمندی‌ها تاکنون از آن بهره کافی برده نشده و قرار است با احداث واحدهای تولید کنسانتره و فرآوری میوه‌های باغی علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی، ارزش افزوده مطلوبی را در سطح استان ایجاد کرد.
ایجاد شرایط پساتحریم از مزیت‌هایی است که ساماندهی صنایع استان‌ها را به دنبال داشته است که انجام این روند به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان در این استان نیز به خوبی به اجرا گذاشته شده تا با توجه به فرصت‌های ویژه ایجاد شده در این زمینه در استان، به دنبال رونق بخشیدن به واحدهای تولیدی صنایع غذایی برای بهره‌گیری از ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری روز دنیا باشیم. البته در این میان برخی کمبودها به ویژه کمبود منابع مالی باعث شده روند بهره‌مندی استان از این صنایع با کندی پیش برود؛ اما با این وجود بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان ۶ ماه نخست امسال برنامه مدونی در زمینه احداث و راه‌اندازی واحدهای تولیدی صنایع غذایی در استان تدوین و به اجرا گذاشته خواهد شد که در صورت تحقق آن صنایع غذایی استان حدود ۱۰ درصد کل صنایع را به خود اختصاص داده و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد خواهند کرد.
برخی صنایع نیاز فراوانی به استفاده از منابع آبی دارند که در این میان سمنان به دلیل شرایط جغرافیایی از این مهم تا حدود زیادی بی‌بهره است. البته در کنار کمبود منابع آبی مورد استفاده در صنعت که کمتر از ۲ درصد را به خود اختصاص داده، نبود سرمایه در گردش و نقدینگی از دیگر موانعی است که احداث و بهره‌برداری از صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی را با چالش‌مواجه کرده که قرار است با مصوبه‌ای که در شورای آب استان به تصویب رسیده از محل ذخیره‌سازی آب کشاورزی که در قبال آبیاری‌های قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود سهم صنعت استان از منابع آبی بیشتر شود.

 
هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی
صنایع غذایی همواره به عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک در تمام کشورها به شمار می‌رود که به صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است. صنعتی که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان، توان ایجاد ارزش افزوده بالایی را در خود دارد. جمعه‌ای، رییس خانه صنعت و معدن سمنان اشاره به این موضوع اظهار کرد: با توجه به جایگاهی که این صنعت در سطح جهانی دارد به دنبال میزان نظارت‌ها بر روند تولید و عرضه آن به بازارهای هدف برای مصرف نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این درحالی است که صنایع غذایی با درنظر گرفتن تنوع در محصولات عرضه شده به بازار، با قیمت‌های مختلف برای بهره‌مندی اقشار گوناگون جامعه با قدرت‌های خرید متفاوت، حاشیه امنی را برای آنها ایجاد کرده اما به حتم این صنعت نیز از برخی مشکلات که گریبانگیر صنایع می‌شود، در امان نیست.
سمنان در زمینه تولید محصولات غذایی واحدهای تولیدی چندانی ندارد و این امر می‌تواند مشکلاتی را برای استان در زمینه تامین نیازها ایجاد کند؛‌ علی‌اصغر جمعه‌ای این را گفت و ادامه داد: سمنان از توانمندی‌های فراوانی در زمینه تولید محصولات کشاورزی برخوردار است که متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی به صورت خام‌فروشی از استان خارج و با انجام فرآیند فرآوری روی محصول، ارزش افزوده ایجاد شده آن نصیب سایر استان‌ها می‌شود که این امر خوشایند نبوده و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.
تکمیل زنجیره تولید در صنعت کشاورزی و غذایی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند از خام‌فروشی محصولات کشاورزی و دامی جلوگیری و ارزش افزوده مناسبی را برای صاحبان صنایع ایجاد کند؛ موضوعی که جمعه‌ای آن را مهم ارزیابی کرد و افزود: با تکمیل زنجیره تولید در استان می‌توان از تمام بخش‌های مختلف تولیدات دامی و کشاورزی از تولید تا فرآوری و بسته‌بندی به ترتیب جدا از ایجاد ارزش افزوده، اشتغال مناسبی را در استان ایجاد کرد. البته برای تحقق این امر ایجاد هلدینگ‌های صنایع غذایی می‌تواند چاره‌ساز باشد به گونه‌ای که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، باعث ایجاد محصول باکیفیت و رقابت‌پذیر با کالای مشابه در بازارهای هدف خواهد شد.
جزیره‌ای عمل کردن در برخی صنایع باعث شده مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد کند و در طولانی‌مدت نیمه‌فعال شدن یا تعطیلی آنها را به همراه داشته باشد که برای برطرف کردن این معضل می‌توان با هم‌افزایی و ایجاد هلدینگ‌های صنعتی بر آن چیره شد. این در حالی است که بخش خصوصی برای فعالیت هر چه بیشتر واحدهای تولیدی صنایع غذایی به منظور بازارسازی و بازاریابی محصول تولیدی در صورتی که دولت زیرساخت‌های لازم برای تولید را فراهم کند و مشوق‌های تولیدی و صادراتی را دراختیار واحدهای تولیدی و شرکت‌های هلدینگ قرار دهد، می‌توان قدم‌های مثبتی با فرهنگ‌سازی در سطح جامعه برای استفاده از کالای تولید داخلی برداشت. البته باید با ایجاد فرهنگ هم‌افزایی و همکاری همه‌جانبه میان بخش دولتی و خصوصی مشکلات موجود در بخش صنعت را برطرف کرد تا به این وسیله شعار اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب محقق شود.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید