Performancing Metrics

دریاچه سیاه گاو کجاست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 350880
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 17:32
درياچه دوگانه سياه‌گاو در فاصلهٔ ۸ کيلومترى سراب باغ آبدانان واقع شده است. اطراف اين درياچه را دشت‌ها و کوه‌هاى نسبتا مرتفع فرا گرفته است.

اتاق خبر: ایلام (كردى:ئيلام) یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان ایلام است که بعد از شهرهای کرمانشاه و سنندج سومین مرکز جامعه‌ی کرد در ایران است. در گذشته به دلیل اینکه مقر تابستانی والی بود به حسین آباد پشتکوه معروف بوده است. شهر ایلام با مساحت ۶۷/۲۱۲۸۰۴ هکتار شامل ۶۲/۱۰ درصد مساحت استان بین ۳۳ درجه و ۲۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه تا ۳۳ درجه و ۵۱ دقیقه و ۴۸ ثانیه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۴۱ دقیقه و ۰۷ ثانیه تا ۴۶ درجه و ۵۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه طول شرقی در شمال‌غربی استان قرار گرفته است.

دریاچه سیاه گاو در موقعیت جغرافیایی N325142 E474203 در استان ایلام واقع است.

این دریاچه یکی از جاذبه‌های بکر طبیعی و نادر در ایران است که سرچشمه آن در اعماق زمین، کف جوش است. رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در جنوبشرقی آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه اول با کمی اختلاف سطح در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.

درباره نام این دریاچه داستان‌های زیادی وجود دارد، برخی بومیان معتقدند به علت شباهت شکل دریاچه به شاخ گاو نام آن سیاه گاه است و به گفته برخی و بر اساس افسانه‌ها در گذشته‌های دور در این دریاچه اسب آبی زندگی می‌کرده و از آنجایی که اسب آبی سیاه رنگ و ناشناخته بوده به سیاه گاو معروف شده است. در مورد وجه تسمیه دریاچه سیاه گاو به زعم دوستان آبدانانی «سیاگ او» نام درست این دریاچه است. سیاگ در گویش مردم منطقه به معنی فیلی یا همان کبود و سیاه است و او همان آب است. 

با رسیدن به دریاچه گاو سیاه شما با دو دریاچه کنار هم روبرو خواهیم شد، دو دریاچه که به وسیله کانالی طبیعی به عرض دو متر، عمق یک و نیم متر به طول ۷۰ متر به هم مرتبط هستند.با گذر زمان به علت فرسایش و رویش گیاهان آب دوست مانند نی مساحت این دریاچه رو به کاهش است. دریاچه سیاه گاه از نوع آب شیرین است و آب درون آن به صورت دایم در جریان است. زلالی آب همراه با جلوه‌ی نیزار و رقص نور زیبایی دریاچه رو دو چندان کرده است. گردشگران زیادی هستند که در سال مخصوصا فصل بهار و اواخر زمستان به تماشای دریاچه دو قلو سیاه گاو می‌آیند و از طبیعت اینجا لذت میبرند.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید