Performancing Metrics

همه عاملان حملات «آقتیپه» دستگیر شدند | اتاق خبر
کد خبر: 350914
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 19:21
مرکز ضدتروریستی قزاقستان:
مرکز ضدتروریستی قزاقستان اعلام کرد: همه افرادی که در حملات تروریستی چند روز اخیر شهر «آقتیپه» دست داشتند، کشته یا بازداشت شدند و از آنها مقادیر زیادی سلاح نیز مصادره شد.

اتاق خبر - به گزارش روز دوشنبه مرکز ضدتروریستی قزاقستان که در سامانه کمیته امنیت ملی این کشور انتشار یافته است، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی سه فرد باقیمانده از مهاجمان در مخفیگاهشان در خانه ای، شناسایی و دستگیر شدند.
روز گذشته نیز مقامات امنیتی از بازداشت دو متهم دیگر در این حمله‌ها خبر داده بودند.  روز یکشنبه هفته گذشته 16 خرداد (پنجم ژوئن) یک گروه مسلح به دو فروشگاه سلاح و یک واحد نظامی گارد ملی قزاقستان حمله کرد. در نتیجه این حمله و عملیات ویژه‌ای که بعدا از سوی نیرو‌های امنیتی انجام شد دست کم 25 نظامی و غیرنظامی و مهاجم کشته شدند.  سه روز پیش نیز کمیته امنیت ملی قزاقستان با انتشار بیانیه ای گفت که در نتیجه یک عملیات پنج تروریست را در خانه ای کشتند.
مقامات قزاقستان تاکنون هویت گروه مسئول حمله‌های آقتیپه را مشخص نکرده‌اند ولی آن‌ها را «تندروان مذهبی» نام می‌برند.
«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان 19 خرداد (هشتم ژوئن) با انتشار بیانیه ای در سامانه رسمی اش گفته بود که مهاجمان پیروان یک تشکل تندرو مذهبی بودند و از خارج کشور مدیریت می‌شدند.
بعد از وقوع حملات گروهی که خود را «ارتش آزاد‌بخش قزاقستان» معرفی کرد، در بعضی از رسانه‌ها مطالبی مبنی بر اینکه «این اولین جنگ طرفداران ایجاد دمکراسی در قزاقستان و ضد نظربایف بود» انتشار یافت. اما وزارت امور داخلی قزاقستان وجود گروهی به نام «ارتش آزاد‌بخش قزاقستان» را انکار کرد. این گروه هم دیگر هیچ واکنشی از خود نشان نداد.
حوادث تروریستی آقتیپه بزرگترین تهدید تروریستی است که در سالهای اخیر قزاقستان با آن مواجه شده ‌است.
نخستین حمله انتحاری در تاریخ قزاقستان سال 2011 در همین شهر رخ داد. بعد از آن حمله، قزاقستان نظارت بر گروههای مذهبی را سخت‌تر کرد.
نورسلطان نظربایف 75 ساله از زمان استقلال قزاقستان از شوروی سابق در سال 1991 تاکنون بر این کشور حکمرانی کرده است و اخیرا گفته شده که ممکن است بعد از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری اش درسال 2020، از ریاست جمهوری کنار برود.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید