Performancing Metrics

ممنوعیت واردات برنج از پایان تیر | اتاق خبر
کد خبر: 351352
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 02:07
دیروز نوبت به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی رسید تا با حضور در صحن علنی مجلس گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود ارائه دهد.

به گزارش اتاق خبر، در روزهای اولیه شروع به کار مجلس دهم حجتی سومین وزیر کابینه دولت است که مهمان نمایندگان خانه ملت شد. ادامه روند ممنوعیت واردات برنج، بی‌نیازی از واردات شیرخشک، نتیجه‌بخش بودن سیاست واردات موز به ازای صادرات سیب درختی، ایجاد صندوق حمایت از چایکاران و تولید نشدن محصولات تراریخته در کشور از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای منتخبان مردم در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تشریح شد. وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، ثبت سفارش برنج آزاد نیست، همچنین از آخرین روز تیر حتی یک کیلوگرم برنج به کشور وارد نخواهد شد. به گزارش ایرنا، محمود حجتی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصحن علنی مجلس درباره بحث آزادسازی ثبت سفارش برنج، افزود: مصوبه یادشده در شورای اقتصاد تصویب و برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است. وی اظهار کرد: براساس سیاست بازرگانی، وزارت جهادکشاورزی برای ثبت سفارش برنج آزاد نیست بلکه با محدودیت‌های زمان ورود و تعرفه مواجه است. وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مهلت ثبت سفارش ۳ماه و پس از آن تا یک ماه قابل تمدید است، تصریح کرد: براساس مصوبه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای ممنوعیت واردات برنج از پایان تیر امسال، اگر واردکننده‌ای برنج خود را پس از تاریخ ۳۱ تیر وارد کند به هیچ وجه این محصول از گمرک ترخیص نخواهد شد. حجتی با اشاره به اینکه برای واردات برنج محدودیت زمان ورود و تعرفه را داریم گفت: همچنین سال گذشته برای واردات برنج تعرفه ۴۰درصدی و مابه‌تفاوت ۵۰۰ تومان را در هر کیلوگرم اعمال کردیم، بنابراین تولیدکنندگان نباید نگرانی در این زمینه داشته باشند. وی افزود: براساس آمار در سال ۱۳۹۲ حدود یک میلیون و ۹۰۰هزار تن، سال ۱۳۹۳ حدود یک میلیون و ۲۰۰هزارتن، سال ۱۳۹۴ حدود ۷۴۵هزارتن و از ابتدای امسال تاکنون ۱۹۱هزارتن برنج وارد کشور شد که روند کاهشی واردات را نشان می‌دهد. به گفته حجتی، سال گذشته تنها سالی بود که کشاورزان برنج تولید داخل را بدون هیچ مشکلی به فروش رساندند و هم‌اکنون نیز قیمت برنج داخلی مناسب است.


کاهش ۱۱ میلیارد دلاری واردات غذا
وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت واردات غذا در سال‌های اخیر گفت: براساس آمار گمرک، ۳ سال پیش ۲۰میلیارد دلار واردات غذا داشتیم اما سال گذشته این میزان به ۹ میلیارد دلار رسیده است.
حجتی درباره تراز تجاری غذای کشور افزود: باوجود افزایش جمعیت در سال ۱۳۹۲، تراز تجاری بخش کشاورزی منفی ۸/۱میلیارد دلار بود که با تلاش‌های انجام شده برای کاهش واردات و افزایش صادرات این رقم در سال ۹۴ به منفی ۳/۴میلیارد دلار رسید یعنی ۴/۷ میلیارد دلار کاهش یافته است.


شیرخشک وارد نمی‌شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر شیرخشک تولید داخل صادر می‌شود و ما نیازی به واردات این محصول نداریم، اما به دلیل نیاز، بخشی از شیرخشک نوزاد وارد می‌شود. وی اظهارکرد: براساس گزارش‌ها، در سطح جهانی با مازاد تولید شیرخام مواجه هستیم، به طوری که در سال گذشته قیمت جهانی هر کیلوگرم شیرخام در اطراف ایران ۱۲هزار ریال ( ۱۲۰۰ تومان ) بود که امسال به ۸هزار ریال(۸۰۰ تومان) رسید و همین امر پس زدگی را در کشورهای هدف ایجاد کرده است. وی ادامه داد: سال گذشته واردات شیرخشک و لبنیات را در مرزهای کشور محدود کردیم اما کره به مقدار محدود و با افزایش تعرفه وارد می‌شود. حجتی تصریح کرد: شیر دارای صفات خاص بخش کشاورزی است و ماندگاری آن کوتاه‌مدت است، بنابراین از دولتمردان خواستار نگاه ویژه به بخش کشاورزی هستیم. وی معتقد است؛ در ایران نیازمند نگاه ویژه‌ای در برنامه‌ریزی، حمایت، پشتیبانی و سیاست‌های بخش کشاورزی هستیم زیرا نمی‌توان تولید شیرخام را با تولید یخچال و فولاد یکی دانست.


سرانه مصرف شیر کمتر از ۱۰۰ لیتر
حجتی اضافه کرد: برای کمک به دامداران سال گذشته وارد بازار شدیم و روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن شیرخام خریداری، چربی‌گیری و به شیرخشک تبدیل و صادر شد. وی گفت: این درحالی است که برخی کارخانه‌های لبنی با ما همکاری نمی‌کنند و سازمان تعاون روستایی باوجود اینکه نقدینگی در اختیار ندارد این مصوبه را در جهت حمایت از تولید داخل دنبال می‌کند. عضو کابینه دولت یازدهم افزود: هم‌اکنون براساس ردیف بودجه‌ای که پیش‌بینی شده، امیدواریم بتوانیم شیرخام را خریداری و پول دامداران را پرداخت کنیم. حجتی از پیگیری یارانه صادراتی خبر داد و گفت: برای حمایت از دامداران تحریک تقاضا را باید از لحاظ بهداشتی از سوی رسانه‌ها در دستور کار قرار دهیم زیرا هم‌اکنون سرانه مصرف شیر در کشور ما نزدیک ۱۰۰ لیتر است، درحالی که میانگین جهانی آن ۱۵۰ لیتر و در برخی کشورها ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر است که نشان می‌دهد سرانه مصرف ما بسیار پایین‌تر از میانگین سرانه مصرف جهانی است.


اعتباراتی که تامین نشد
وزیر جهادکشاورزی درباره منابع مالی صندوق بیمه کشاورزی گفت: دولت در تامین نقدینگی و تامین ریال دچار مشکل است که همین موضوع خود را در بیمه محصولات کشاورزی نشان می‌دهد، به نحوی که سال گذشته اعتبارات مورد نیاز ردیف بودجه این بخش تامین نشد. حجتی افزود: در نهایت با مصوبه دولت شب عید سال گذشته ۴هزار میلیارد ریال (۴۰۰میلیارد تومان) از بانک کشاورزی قرض گرفته و بخشی از تعهدات صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شد اما هنوز ۳هزار میلیارد ریال(۳۰۰ میلیارد تومان) دیگر به بیمه‌گذاران بدهکار هستیم. وی اظهار کرد: امسال در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات مورد نیاز صندوق بیمه کشاورزی تخصیص یابد و بدهی بیمه‌گذاران پرداخت شود.


مخالفت با صادرات سیب‌زمینی خام
وزیر جهادکشاورزی درباره صادرات سیب‌زمینی نیز گفت: سال گذشته ۷۰۰هزارتن سیب‌زمینی صادر شد اما دولت هنوز نتوانسته یارانه صادراتی که ما تعهد کرده بودیم را تخصیص دهد و در حال پیگیری هستیم. حجتی با بیان اینکه با صادرات سیب‌زمینی خام موافق نیستیم، افزود: چنین اقدامی به مصلحت کشور نیست، باید این محصول فرآوری و صادر شود و هم‌اکنون روی این موضوع کار می‌کنیم اما در شرایط فعلی تلاش داریم محصول روی دست تولیدکنندگان باقی نماند و از شیوه حمایت‌های مقطعی استفاده می‌کنیم.


سیاست مبادله سیب‌درختی با موز جواب داد
حجتی با اشاره به اینکه ایران در تولید سیب درختی دارای مزیت نسبی است، گفت: سالانه ۲میلیون تن سیب درختی در کشور مصرف می‌شود، در حالی که سال گذشته ۳ میلیون و ۴۰۰هزارتن تولید داشته‌ایم که بخشی از این محصول در سردخانه‌های ارومیه باقی‌مانده بود و متاسفانه یارانه صادراتی آن را نتوانستیم تامین کنیم. وی ادامه داد: بنابراین با طراحی روش تجاری واردات موز در ازای صادرات سیب درختی با یک تعرفه ترجیحی توانستیم باعث تحریک صادرات سیب درختی شویم و خوشبختانه سیب درختی که در سردخانه‌ها باقی‌مانده بود در فروردین و اردیبهشت خارج شد و هم‌اکنون سیب درختی چندانی در سردخانه‌ها نداریم. به گفته وزیر جهادکشاورزی، براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال آینده با مشکل سال گذشته در تولید و صادرات سیب درختی مواجه نخواهیم شد.


تولید ۳۰هزارتنی چای خشک
حجتی درباره تولید چای خشک اظهار کرد: در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تولید چای خشک کشور کمتر از ۲۰هزارتن بود، اما با تلاش‌های انجام شده امسال تولید این محصول به بیش از ۳۰هزارتن می‌رسد. وی ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از چایکاران در دو سال اخیر صندوق سرمایه‌گذاری چای با ۶۰۰ میلیارد ریال (۶۰ میلیارد تومان) سرمایه در گردش ایجاد شد که می‌تواند بخشی از مشکلات این صنعت را برطرف کند. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ممکن است در پرداخت پول برگ سبز تاخیری داشته باشیم، افزود: در ۲، ۳ سال اخیر چای خشک تولیدی کشور به چای سنواتی تبدیل نشده، درحالی که در گذشته بخش عمده چای به چای سنواتی تبدیل می‌شد. این به آن معناست که با سیاست و حمایت مجلس شورای اسلامی تمامی چای تولیدی کشور مصرف می‌شود.
حجتی تاکید کرد: درحال حاضر در صنعت چای شرایط رو به جلو داریم و امیدواریم با فرآوری برگ سبز چای به کمک فناوری‌های نوین بتوانیم این صنعت و محصول را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.
تولید ۵۰۰ تن پیله ابریشم در امسالوی با اشاره به رشد تولید پیله ابریشم، گفت: امسال باید ۵۰۰ تن پیله ابریشم داشته باشیم. در دو سال گذشته یک میلیون نهال تولید شد که با افزایش تقاضا و عرضه تخم نوغان در توتستان‌ها در اختیار نوغانکاران قرار می‌گیرد و به دنبال آن هستیم که این بخش را به جایگاه واقعی خود برگردانیم.


تاکنون محصول تراریخته تولید نکرده‌ایم
حجتی درباره محصولات تراریخته گفت: محصول نهایی تراریخته همچون ذرت و روغن از کشورهای برزیل، امریکای شمالی، هند و پاکستان وارد کشور ما می‌شود و مصرف می‌کنیم.
وی اظهار کرد: تاکنون محصول تراریخته در داخل کشور ما تولید نشده و اگر بنا باشد چنین تولیدی داشته باشیم در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی است. وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سطح کشور با مشکل تولید پنبه مواجهیم، اضافه کرد: برای تولید پنبه تراریخته به عنوان محصول غیرخوراکی در زمینه بذر و افزایش محصول و مقاومت به بیماری‌ها کارهایی انجام شده تا بخشی از مشکلات حل شود و این براساس قوانین و مقررات است و تاکنون عملیاتی نشده است.
کشت چغندرقند پاییزه راهکاری برای کاهش مصرف آب
وی درباره وضعیت کشت چغندر قند گفت: برای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری آب تلاش کرده‌ایم کشت بهاره چغندر قند را که بیشترین مصرف آب را دارد به کشت پاییزه تبدیل کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت پاییزه چغندرقند در دستور کار است، اظهار کرد: هم‌اکنون در حال ترویج این نوع کشت هستیم تا در افق ۳ تا ۵ ساله مشکل شکر حل شود و این امر تنها با اتکا به کشت پاییزه و افزایش بهره‌وری آب ممکن است.
حجتی گفت: براساس آمار سندیکای کارخانه‌های قند در ۳ سال گذشته میانگین برداشت محصول بیش از ۱۱ تن در هکتار بوده که اگر کشت چغندر را از بهاره (غرقابی) به پاییزه (تیپ) تبدیل کنیم مصرف آب به یک چهارم کاهش می‌یابد و می‌توانیم ۳ تا ۴هزار مترمکعب در هکتار چغندر برداشت کنیم.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید