Performancing Metrics

تجارتی که کیفش کوک است | اتاق خبر
کد خبر: 351381
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 03:52
در ماه مبارک رمضان به طور تقریبی هیچ رویداد نمایشگاهی در هیچ جای کشور برگزار نمی‌شود. همین موضوع بهانه خوبی است که تمرکز بیشتری داشته باشیم بر رویدادهای بین‌المللی. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به رویدادی متفاوت که در سال ۹۳ به صورت مختصر آن را به مخاطب

به گزارش اتاق خبر، اکنون به بهانه برپایی این رویداد، سفری داریم به بزرگترین رویداد موسیقی در جهان. شاید در دنیا چیزی جز موسیقی نتواند حال آدم‌ها را عوض کند. موسیقی می‌تواند شما را شادترین انسان روی زمین کند و گاهی هم به اوج غم و ماتم ببرد. اما نکته مهم اینجاست که در هر حالت جیب عده‌ای که در این صنعت مشغول فعالیت هستند را پر پول خواهد کرد. 
دنیای موسیقی هر روز در حال توسعه و بزرگتر شدن است به طوری که هرثانیه خواننده‌های جدید آهنگ‌های تازه به بازار عرضه می‌کنند و در کنار آنها ادوات موسیقی و شرکت‌هایی که برای پوشش و حمایت از هنرمندان ایجاد شده‌اند، روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شوند. بزرگی صنعت موسیقی را از هدفون‌هایی که هیچ‌گاه از گردن جوانان جدا نمی‌شود می‌توان فهمید و اگر واقعا می‌خواهید به عظمت این صنعت پی‌ببرید، بهتر است سفری به نمایشگاه «می‌دم» فرانسه داشته باشید.
همانطور که گفتیم «می‌دم» بزرگترین نمایشگاه موسیقی در دنیاست که هرسال در کن واقع در جنوب فرانسه برگزار می‌شود. به جرات می‌توان این رویداد را بزرگترین نمایشگاه موسیقی و ادوات و صنایع وابسته در کل دنیا دانست که هر سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.
«می‌دم» که خود را مرجع ارتباطات اقتصادی و دانش موسیقی می‌نامد، هر سال نمایشگاهی را در ابتدای سال میلادی در شهر کن فرانسه برگزار می‌کند که تا مدت‌ها به‌عنوان داغ‌ترین خبر جهان در رسانه‌ها مطرح است. به عقیده صاحب‌نظران، این نمایشگاه مهم‌ترین نوع از انواع نمایشگاه‌های موسیقی در جهان است که شاید قدمت بسیار زیادی نداشته باشد اما استقبال از آن باورنکردنی است.
از سال ۱۹۶۷میلادی که برای نخستین‌بار نمایشگاه «می‌دم» برگزار شده، گروه‌ها و هنرمندانی که تازه پا به عرصه موسیقی گذاشته‌اند با ارائه محصولات خود و اجرای موسیقی زنده به‌دنبال جلب‌نظر ناشران معتبر موسیقی و کسب شهرت بوده‌اند. کارشناسان موسیقی معتقدند «می‌دم» فرصت خوبی است تا هنرمندان با یکدیگر به تبادل‌نظر بپردازند و با تکنیک‌های مختلف و انواع موسیقی آشنا شوند. این رویداد جهانی امسال تولد ۵۰ سالگی خود را جشن گرفت و نیمه دوم راه خود را برای ۱۰۰ ساله شدن با قدرتی بیشتر آغاز کرد.
یکی از نکات جالب این نمایشگاه همراهی آن با تحولاتی است که در فناوری رخ داده و «می‌دم» نقش خود را به بهترین شکل ممکن بازی کرده است. برای مثال در سال ۱۹۸۷میلادی و درست زمانی که برای نخستین بار دیسک‌های فشرده یا سی‌دی معرفی شده بود این نمایشگاه میزبان ۲۰ نشان(برند) تولیدکننده سی‌دی بود که در آن زمان اتفاق بسیار شگفت‌انگیزی به شمار می‌آمد و پس از برگزاری این رویداد بود که بیشتر خوانندگان رو به ضبط کارهای خود روی دیسک فشرده آوردند. در نمونه‌ای دیگر به سال ۲۰۰۰میلادی می‌رسیم که یکی از پربازدیدترین دوره برگزاری «می‌دم» بوده است. در این سال با آغاز هزاره جدید فناوری جهش عجیبی داشت و اینترنت در حال قورت دادن همه صنایع دنیا بود. «می‌دم» به عنوان نخستین پایگاه راه را برای حضور خوانندگان و شرکت‌های موسیقی در فضای اینترنتی باز کرد تا امروز ما همه آهنگ‌ها را به راحتی از فضای نت دریافت کنیم. این مثال‌ها همچنان با آغاز کار «آی‌پاد»، شروع عصر تلفن‌های هوشمند و... ادامه پیدا خواهد کرد.


تولد ۵۰ سالگی «می‌دم»
نمایشگاه «می‌دم» امسال پس از ۵۰ دوره موفق تولد نیم قرن شدن خود را جشن گرفت تا راه خود را برای نیمه دوم این سده آغاز کرده باشد. نمایشگاه امسال که در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ خرداد (۳تا ۶ ژوئن) برگزار شد، از جذابیت‌های زیادی برخوردار بود؛ از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توانیم به برگزاری کنسرت‌های زنده در محل برگزاری نمایشگاه به صورت ساعتی اشاره کنیم.
در «می‌دم» امسال ۵۰۰ شرکت فعال این صنعت در قالب ۷۰۰ غرفه مختلف از ۷۵ کشور دنیا حضور داشتند که در این میان ۳۵ کشور نیز به صورت پاویون فعال بودند. این میزان مشارکت را می‌توان در میان بهترین سال‌های برگزاری «می‌دم» در طول تاریخ قرار داد. نمایشگاه امسال برای نخستین‌بار درهای خود را به روی همگان گشود چراکه تا سال‌های گذشته تنها ثبت نام شدگان و افرادی که در این حوزه کارشناس یا متخصص بودند می‌توانستند از آن بازدید کنند.
همانطور که می‌دانید نمایشگاه‌ها همیشه با برنامه‌های جانبی همراه هستند که به جذابیت آن رویداد اضافه می‌کنند. در «می‌دم» امسال حدود ۲۴۰ هنرمند و خواننده روی صحنه رفتند که برگزاری این حجم از کنسرت زنده در مدت ۴ روز خود یک رکورد به شمار می‌آید. در میان این هنرمندان، خوانندگان تازه‌کار نیز برای بیشتر دیده شدن و پیدا کردن تهیه‌کنندگان معتبر حضور داشتند. در کنار کنسرت‌های متعددی که در این نمایشگاه برگزار می‌شود، ۹۵ کنفرانس مختلف نیز در زمینه‌های ادوات موسیقی، دانش موسیقی و آخرین‌های دنیای آهنگ‌سازی برای دوستداران این حوزه برگزار می‌شود.


جشنواره بزرگ هنری
زمانی که نام کن به گوش می‌رسد همه ذهن‌شان به سمت جشنواره فیلمی می‌رود که اواخر ماه مه در این شهر برگزار می‌شود و از امسال نیز شاید این نام با خاطرات شهاب حسینی همراه باشد؛ اما نکته‌ای که میان جشنواره فیلم کن و نمایشگاه «می‌دم» مشترک است محل برگزاری آن است که هر دو در مرکز همایش‌های کن برگزار می‌شوند.
مرکز همایش‌های کن در سال ۱۹۴۹میلادی به منظور میزبانی از جشنواره فیلم در میانه‌های این شهر ساخته شد اما با گسترش جشنواره و نبود فضای کافی در این مکان جای آن به محل فعلی انتقال یافت و در سال ۱۹۷۹میلادی یک ساختمان ۶ طبقه ساخته شد تا میزبان این‌گونه همایش‌ها باشد. البته این مکان چندین بار گسترش پیدا کرده تا به فضای حال حاضر برسد و ممکن است در آینده نیز این توسعه ادامه‌دار باشد.
مرکز همایش‌های این شهر یکی از مجموعه‌های تخصصی است که فضای ۲۵ هزار متری را در اختیار غرفه داران می‌گذارد تا محصولات خود را به نمایش بگذارند. این مجموعه همچنین ۱۸ سالن مختلف نمایش فیلم و برگزاری کنسرت به صورت سرپوشیده و چندین مجموعه از همین دست در فضای باز دارد. بزرگترین این سالن‌ها می‌تواند از ۲۳۰۰ نفر در یک نوبت پذیرایی کند.


مهم‌ترین رقیب بین‌المللی
رقابت در میان نمایشگاه‌های بین‌المللی امری است که باعث پیشرفت آنها می‌شود و به‌طور معمول یک رویداد با چند رویداد دیگر در رقابت شدید قرار دارد.
نمایشگاه «ومکس» در یونان دومین نمایشگاه معتبر جهانی موسیقی پس از «می‌دم» فرانسه است و به نوعی جدی‌ترین رقیب برای این نمایشگاه به شمار می‌آید. تاریخچه شکل‌گیری این رویداد به سال ۱۹۹۴م بازمی‌گردد. هر سال در این نمایشگاه بیش از ۵۰۰ شرکت فعال در زمینه موسیقی گردهم می‌آیند و از فرصت‌های ممکن برای گسترش فرهنگ موسیقی کشور خود و انتقال آن به دیگر کشورها استفاده می‌کنند. در این رویداد همچنین هنرمندان مستقل، برنامه‌گذاران، پخش‌کنندگان، رسانه‌ها و تهیه‌کنندگان بسیاری بدون داشتن غرفه حضور دارند.
همزمان با برگزاری نمایشگاه، بیش از صد برنامه موسیقی زنده نیز در سالن‌های مختلف شهر برگزارکننده اجرا می‌شود که شرکت در آنها برای ثبت‌نام‌کنندگان نمایشگاه رایگان است. در کنار این فعالیت‌ها کنفرانس‌های اختصاصی در زمینه صنعت موسیقی، حقوق معنوی و دیگر موضوعات مرتبط نیز برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته شرکت‌کنندگانی از میان موسسات فرهنگی ـ هنری کشورمان در این نمایشگاه حضور داشتند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید